ΜΥΦ… Σου τύχει!

0

Ο Σεπτέμβριος εδώ και μέρες έχει αντικαταστήσει τον αγαπημένο σε όλους τους Έλληνες Αύγουστο! Οι βόλτες στις παραλίες έχουν δώσει τη θέση τους στις καρέκλες των γραφείων μας προκειμένου να ανασυνταχθούμε και να αντιμετωπίσουμε με όλες μας τις δυνάμεις τη λερναία Ύδρα που λέγεται προθεσμίες υποχρεώσεων. Τα πολυαναμενόμενα νομοσχέδια για το πλαστικό χρήμα και τα αδήλωτα κεφάλαια ακόμα να έρθουν και έτσι δεν μπορούμε να πούμε τίποτα για αυτά. Σκοπός αυτού του άρθρου είναι να θυμίσουμε κάτι που θα μας απασχολήσει άμεσα όλους μας.



Εκτός από τις ημερομηνίες των πληρωμών και των άλλων καταθέσεων οι συνάδελφοι έχουν να αντιμετωπίσουν το μεγάλο «θηρίο» που λέγεται Μ.Υ.Φ. που η προθεσμία υποβολής τους για το έτος 2015 λήγει στα τέλη Σεπτεμβρίου.

Η λειτουργία τους ξεκίνησε μόλις πέρσι και στην πράξη είδαμε όλοι μας πόσο δύσχρηστη είναι η όλη λειτουργία τους, αλλά όσο δεν γίνεται υποχρεωτικό το ηλεκτρονικό τιμολόγιο πολύ φοβάμαι ότι θα είμαστε αναγκασμένοι να τις έχουμε συντροφιά μας.

Οι Μ.Υ.Φ. λοιπόν, οι συγκεντρωτικές καταστάσεις που ήρθαν το 2014 να αντικαταστήσουν τις καταστάσεις ΚΕΠΥΟ, δυστυχώς δεν άλλαξαν μόνο σε όνομα αλλά και σε όλη τη φιλοσοφία τους!

Στις καταστάσεις που θα σταλούν πρέπει να φαίνονται όλες οι συναλλαγές ανεξαρτήτως ποσού (αφού δεν υπάρχει κάποιο όριο στην αξία τους), το Α.Φ.Μ. του αντισυμβαλλόμενου, η καθαρή αξία των συναλλαγών, το πλήθος των παραστατικών καθώς και το Φ.Π.Α. που τις επιβαρύνει.

Ειδικότερα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται:

1. Χονδρικές πωλήσεις, που υποβάλλονται συγκεντρωτικά ανά Α.Φ.Μ., διαχωρίζοντας τα χρεωστικά από τα πιστωτικά τιμολόγια.

2. Λιανικές πωλήσεις, που υποβάλλονται είτε µε µία εγγραφή ανά ταμειακή μηχανή και µία εγγραφή για όλες τις υπόλοιπες λιανικές πωλήσεις (χειρόγραφες, μηχανογραφικές κ.λπ.), είτε όλες μαζί σε μία συγκεντρωτική εγγραφή.

3. Έξοδα – Αγορές, που υποβάλλονται συγκεντρωτικά ανά Α.Φ.Μ., αναγράφοντας σε ξεχωριστή γραμμή τα χρεωστικά από τα πιστωτικά τιμολόγια.

4. Λοιπές δαπάνες, που υποβάλλονται µε µία εγγραφή και αφορούν δαπάνες για τις οποίες έχει εκδοθεί παραστατικό στο οποίο δεν αναγράφεται το Α.Φ.Μ. του λήπτη (π.χ. απόδειξη από ταμειακή).

ΥΠΟΧΡΕΟΙ ΥΠΟΒΟΛΗΣ:

  • Κάθε φυσικό πρόσωπο με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα ανεξαρτήτως της κατηγορίας των βιβλίων που τηρεί (συμπεριλαμβανομένου των αγροτών)
  • Κάθε νομικό πρόσωπο και νομική οντότητα ανεξαρτήτως κερδοσκοπικού ή μη, χαρακτήρα
  • Οποιοσδήποτε έχει ελληνικό Α.Φ.Μ. και είναι υποκείμενος στο Φ.Π.Α. ασκώντας συναλλαγές με αυτό ανεξάρτητα αν εδρεύει στο εσωτερικό της χώρας.

ΤΡΟΠΟΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ:

Από το ημερολογιακό έτος 2016 και μετά η υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών, προμηθευτών και συναλλαγών γίνεται ετήσια.

Κατ’ εξαίρεση για το ημερολογιακό έτος 2015 θα πρέπει να υποβληθούν με τριμηνιαία περίοδο όπως ακριβώς υποβλήθηκαν και το 2014.

ΧΡΟΝΟΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ:

Έπειτα από πολλές παρατάσεις και τροποποιήσεις, ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των συγκεντρωτικών καταστάσεων από το ημερολογιακό έτος 2016 και μετά ορίζεται για όλους το τέλος Φεβρουαρίου του επόμενου έτους από το ημερολογιακό έτος που αφορούν, ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων ή απαλλαγής τους από την τήρηση αυτών.

Εξαιρετικά για το ημερολογιακό έτος 2015 οι συγκεντρωτικές καταστάσεις θα πρέπει να υποβληθούν μέχρι 30/09/2016, με δυνατότητα υποβολής τροποποιητικών δηλώσεωνγια τη διόρθωση αποκλίσεων έως 30/11/2016.

Αξίζει να επισημάνουμε πως δεν απαιτείται διόρθωση αποκλίσεων, εφόσον η συνολική αξία αυτών, προ Φ.Π.Α. ανά αντισυμβαλλόμενο, δεν ξεπερνά τα εκατό ευρώ.

ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΗΣ:

A.Κατάσταση Πελατών: 

Ανά Α.Φ.Μ. αντισυμβαλλομένου καταχωρούμε:

  • Τα χρεωστικά τιμολόγια και κάθε παραστατικό που επέχει θέση τιμολογίου, είτε αφορά πώληση αγαθών είτε παροχή υπηρεσιών
  • Τα πιστωτικά τιμολόγια και κάθε φορολογικό στοιχείο που επέχει θέση πιστωτικού τιμολογίου και αφορούν τις παραπάνω περιπτώσεις.

 Συγκεντρωτικά, χωρίς την αναγραφή του Α.Φ.Μ. του αντισυμβαλλόμενου καταχωρούμε:

  • Τα στοιχεία λιανικών συναλλαγών που εκδίδονται από φορολογικές ταμειακές μηχανές, με μία εγγραφή ανά αριθμό μητρώου Φ.Τ.Μ ή συγκεντρωτικά με τα λοιπά στοιχεία λιανικών συναλλαγών.
  • Οι χειρόγραφες ή μηχανογραφικές αποδείξεις λιανικών συναλλαγών συμψηφισμένες με τις αποδείξεις επιστροφής και
  • Τα παραστατικά που έχουν εκδοθεί για την αυτοπαράδοση αγαθών.

 

B.  Κατάσταση Προμηθευτών: 

Ανά Α.Φ.Μ. αντισυμβαλλομένου καταχωρούμε:

  • Τα χρεωστικά τιμολόγια και κάθε παραστατικό που επέχει θέση τιμολογίου, είτε αφορά πώληση αγαθών είτε παροχή υπηρεσιών
  • Τα πιστωτικά τιμολόγια και κάθε φορολογικό στοιχείο που επέχει θέση πιστωτικού τιμολογίου και αφορούν τις παραπάνω περιπτώσεις.

Συγκεντρωτικά, χωρίς την αναγραφή του Α.Φ.Μ. του αντισυμβαλλόμενου καταχωρούμε:

  • Παραστατικά που εκδίδονται από τη Δ.Ε.Η., την Ε.ΥΔ.Α.Π. και από εταιρείες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας
  • Αγορές αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών που έχουν εκδοθεί στοιχεία λιανικής
  • Τίτλους κτήσης (πρώην αποδείξεις δαπανών) επειδή ο αντισυμβαλλόμενος στερείται Α.Φ.Μ.

Σημείωση: Στην περίπτωση που ο Φ.Π.Α. της συναλλαγής δεν εκπίπτει, μπορεί να καταχωρείται μαζί με την αξία.  

ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ:

  • Οι ενδοκοινοτικές και οι προς τρίτες χώρες παραδόσεις ή λήψεις αγαθών-υπηρεσιών
  • Τα έξοδα μισθοδοσίας
  • Τα ενοίκια των ακινήτων και οι κοινόχρηστες δαπάνες αυτών
  • Οι εισφορές που καταβάλλονται στα ταμεία ασφάλισης
  • Οι συνδρομές στα επαγγελματικά επιμελητήρια και συλλόγους για τις οποίες εκδίδονται αποδείξεις είσπραξης
  • Τα γραμμάτια προκαταβολής των δικηγορικών συλλόγων και τα μερίσματα αυτών
  • Η αξία εγγυοδοσίας, εφόσον δεν περιλαμβάνεται στη φορολογητέα αξία των πωληθέντων αγαθών
  • Τα ασφάλιστρα και αντασφάλιστρα
  • Οι πωλήσεις εισιτηρίων όλων των μεταφορικών μέσων, συμπεριλαμβανομένου των αποδείξεων πώλησης εισιτηρίων και τα πιστωτικά τιμολόγια αυτών
  • Οι τόκοι καταθέσεων και οι προμήθειες που χορηγούνται από τις Τράπεζες (εξαιρούνται οι προμήθειες των πιστωτικών καρτών)
  • Το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. και το Ε.Ε.Τ.Α. που εισπράττονται μέσω των λογαριασμών της Δ.Ε.Η.

 

Όσο κουραστική και δύσκολη να είναι η διαδικασία των Μ.Υ.Φ.  οι συνάδελφοι καλό θα είναι να δώσουν αρκετή προσοχή, γιατί τα λάθη προκαλούν ταλαιπωρία σε μελλοντικές διαδικασίες. Για παράδειγμα θα αναφέρουμε κάποια πραγματικά γεγονότα.

Το καλοκαίρι σε Δ.Ο.Υ των Αθηνών χρειάστηκαν τουλάχιστον 4 επισκέψεις προκείμενου να καταφέρουμε να κάνουμε διακοπή σε ατομική επιχείρηση, διότι στις Μ.Υ.Φ του 2014 υπήρχε ασυμφωνία ως προς τα έξοδα κατά 150 ευρώ (να σημειωθεί ότι εμείς δηλώναμε λιγότερα)! Το λάθος στηριζόταν τελικά στο ότι η συναλλαγή ήταν λιανική και όχι χονδρική και έτσι προέκυπτε διαφωνία.

Από την άλλη πλευρά όμως μπορούν να αποκαλυφθούν και «ύποπτες» κινήσεις των πελατών μας. Υπήρξε περίπτωση όπου πηγαίνοντας να κάνουμε συμφωνία στις Μ.Υ.Φ. βρίσκαμεμεγάλες διαφορές στα έσοδα πελάτη μας σε σχέση με αυτά που είχαν δηλωθεί από τον αντισυμβαλλόμενο. Συζητώντας για αυτές τις διαφωνίες και ζητώντας διευκρινίσεις γιατί υπήρχε αυτό το πρόβλημα και μάλιστα σε μεγάλη έκταση ανακαλύψαμε ότι άλλες αξίες αναγραφόντουσαν στο πρωτότυπο και άλλες αξίες στο αντίγραφο που ερχόταν για καταχώριση στο λογιστήριο, με ότι αυτό συνεπάγεται για τυχόν ευθύνες του λογιστή! Η λανθασμένη νοοτροπία διαφόρων επαγγελματιών για να γλιτώσουν φόρους τους κάνει να προσπαθούν να ξεγελάσουν εμάς και κατ’ επέκταση την εφορία.

Είναι λογικό ότι με τέτοιους πελάτες δεν υπάρχει λόγος να συνεργάζεται κανένα λογιστικό γραφείο!

Πηγή: www.e-forologia.gr

 

 

Leave A Reply

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.