Ο δικτατορίσκος προιστάμενος και το δωματιάκι του εκφοβισμού

2

Πώς θα σας φαινόταν αν το νόμιμο δικαίωμα στην άδεια σας το παρουσίαζαν σαν προνόμιο που εξαρτάται από την προαίρεση του προϊσταμένου σας, αν και πότε θα σας «εξυπηρετήσει»;

Αυτό είναι το ύφος και το ήθος ηλεκτρονικού μηνύματος που δημοσιοποίησε το Πανελλήνιο Σωματείο Εργαζομένων στη Vodafone και που στάλθηκε από προϊστάμενο – ομαδάρχη (team leader) σε εργαζομένους σε τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης πελατών.

Η επιστολή, που δημοσιεύεται ολόκληρη και σχολιάζεται στην καταγγελία του σωματείου, είναι γραμμένη στην προστακτική, σε αυταρχικό ύφος.

Περιέχει εντολές πειθάρχησης ακόμα και για τα πιο επουσιώδη πράγματα, θυμίζοντας δεκανέα σε απομακρυσμένη μονάδα.

Ενδεικτικά: «Πριν βγείτε διάλειμμα, περνάτε από το γραφείο μου για να με ενημερώσετε. Κανείς δεν θα βγαίνει διάλειμμα, αν δεν με ενημερώσετε πρώτα». «Οταν δεν έχουμε δουλειά, είστε υποχρεωμένοι αμέσως να μου ζητήσετε».

Καταλήγει με την προτροπή για άμεση συμμόρφωση και την απειλή «Είναι η τελευταία προειδοποίηση και ισχύει για όλους» και «δεν περίμενα πότε να συντάξω το συγκεκριμένο email και αυτό είναι αποκλειστικά κατόρθωμα δικό σας».

Σε έντονο ύφος ψέγει τους εργαζομένους για έλλειψη ενθουσιασμού, προειδοποιώντας τους με αντίποινα: «Να είστε σίγουροι ότι θα με βάλει σε αρκετές σκέψεις αυτή η συμπεριφορά σας και θα το σκεφτώ αρκετά για τον τρόπο που θα εξυπηρετηθείτε στην επόμενη περίοδο αδειών».




«Το παραπάνω μήνυμα είναι απαράδεκτο, παράνομο και προσβλητικό. Παραβιάζει κάθε ψήγμα εργατικής νομοθεσίας, ατομικών δικαιωμάτων/ελευθεριών, αλλά κυρίως και πάνω απ’ όλα την αξιοπρέπεια των εργαζομένων», καταγγέλλει το σωματείο εργαζομένων της Vodafone.

«Η χορήγηση κανονικής άδειας και μάλιστα σε περίοδο που επιλέγει ο ίδιος ο εργαζόμενος είναι υποχρέωση του εργοδότη και όχι γούστο ή καλή διάθεση του κάθε προϊστάμενου», συνεχίζει η καταγγελία. «Κανένας προϊστάμενος δεν έχει το δικαίωμα να απευθύνεται σε εργαζομένους σαν να είναι σχολιαρόπαιδα που ήταν άτακτα, εκβιάζοντάς τους και μειώνοντας τη νοημοσύνη τους».

Το σωματείο συναντήθηκε με το τμήμα Διαχείρισης Προσωπικού, ζητώντας να δοθεί έγγραφη συγγνώμη από τον συγκεκριμένο προϊστάμενο και να πάρει θέση η διοίκηση.

«Οι υφιστάμενοί τους είναι εργαζόμενοι με προσωπικότητα, αξιοπρέπεια και δικαιώματα και όχι απλώς “ανθρώπινοι πόροι”», καταλήγουν.

«Δόθηκαν κάποιες εξηγήσεις προφορικά, περιμένουμε όμως και κάποια ουσιαστική αλλαγή», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Παναγιώτης Κασαπίδης, πρόεδρος του σωματείου. Η Vodafone είναι από τους μεγαλύτερους εργοδότες στον χώρο των τηλεπικοινωνιών, με πάνω από 1.700 εργαζομένους και ακόμα περισσότερους σε εργολαβικές και θυγατρικές εταιρείες.

Σύμφωνα με τον κώδικα συμπεριφοράς του παγκόσμιου ομίλου της Vodafone, ο οποίος δεσμεύει το ελληνικό τμήμα, η μεταχείριση των εργαζομένων βασίζεται στον «σεβασμό του ατόμου και των ανθρώπινων δικαιωμάτων», ενώ ακολουθείται πολιτική μηδενικής ανοχής σε οποιοδήποτε είδος εργασιακής παρενόχλησης, διακρίσεων ή εκφοβισμού.

Οι εργαζόμενοι, ωστόσο, καταγγέλλουν ότι ο σεβασμός δεν είναι πάντα κανόνας. «Σε προφορικά μίτινγκ λέγονται τα ίδια και χειρότερα», μας λέει η Αννα Ασλανίδου, μέλος της διοίκησης του σωματείου.

«Απλώς, ο ίδιος το έκανε και γραπτώς. Δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό. Αντίθετα, είναι ενδεικτικό του πόσο έντονη γίνεται η εντατικοποίηση της εργασίας. Τα τρία 20άλεπτα διαλείμματα τα έχουμε επιβάλει με αγώνες, έχουν προσπαθήσει να τα μειώσουν. Είναι προσβλητικό να πρέπει να ζητήσουμε άδεια ακόμα και για να πιούμε νερό. Αυτό δεν είχε γίνει ποτέ…».

Σύμφωνα με την Αννα, η επιστολή του «αυταρχικού ομαδάρχη», που είναι κατώτερο στέλεχος, με μικρά μπόνους ως «οικειοθελή παροχή» της διοίκησης, δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό. «Για να βάλεις έναν άνθρωπο να εργάζεται μέχρι 14 ώρες για ψίχουλα, πρέπει να του σπάσεις τον τσαμπουκά. Να σε κάνουν να αισθάνεσαι σαν δούλος».

Το προφορικό «μαστίγωμα» ενίοτε περιλαμβάνει ως και βρισιές. «Στο τμήμα πωλήσεων, προϊστάμενος έχει πει σε συναδέλφους ότι “θέλω πωλητές με αρχίδια, και όχι πωλητές-αρχίδια”», μας λέει η Αννα. Το χειρότερο είναι όσα λέγονται πίσω από κλειστές πόρτες: «Πολλοί προϊστάμενοι καλούν συναδέλφους σε δωματιάκια να συζητήσουν για την απόδοσή τους -υποτίθεται. Εκεί οι συνάδελφοι βρίσκονται αντιμέτωποι με φοβερές πιέσεις. Εχουν σημειωθεί ακόμα και περιστατικά λιποθυμίας. Πρόσφατα, χρειάστηκε να καλέσουμε ασθενοφόρο να πάρει συνάδελφο από το “δωματιάκι”».



Mobbing: το φαινόμενο του εργασιακού εκφοβισμού

Το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ έχει ασχοληθεί με το φαινόμενο του «mobbing», όπως ονομάζεται η ηθική και ψυχολογική παρενόχληση στην εργασία.

«Το σύνδρομο mobbing λαμβάνει εκρηκτικές διαστάσεις στη σύγχρονη εργασιακή πραγματικότητα, ενώ σε πολλές χώρες, όπως είναι η Γερμανία, η Σουηδία και η Ιταλία αναγνωρίζεται ως επαγγελματική ασθένεια», διαβάζουμε στην «Ενημέρωση» του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ.

«Οι σχετικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί, έχουν καταδείξει ότι η εργασιακή ηθική, καθώς επίσης η συναισθηματική και ψυχολογική κακομεταχείριση δεν τραυματίζουν μόνο τον εργαζόμενο, αλλά δηλητηριάζουν όλο το ανθρώπινο δυναμικό μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού, μέσω του τοξικού εργασιακού κλίματος», σημειώνει το Ινστιτούτο.

«Στην Ελλάδα, η παρενόχληση στους χώρους εργασίας σε νομικό επίπεδο δεν συνδέεται με τις συνθήκες υγείας και ασφάλειας, αλλά με την προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας», καταλήγει.

πηγή: efsyn.gr



2 Σχόλια

  1. μουσακαςμεφετα on

    στο δωματιακι μεσα θα τον επιανα στις κλωτσοπατιναδες!!..να δεις για ποιον θα ηταν το δωματιακι του φοβου μετα

  2. κατερινα on

    αυτά δεν γίνονται μόνο στη vodafone γίνονται παντού, ο φόβος είναι πολύ ύπουλο συναίσθημα τον διαλύει τον άνθρωπο και αυτά τα ανθρωποειδή έχουν βρει μέσω του φόβου να μανατζάρουν τον κόσμο .
    το ίδιο γίνεται και στις τράπεζες και σε πολλές εταιρείες .
    εννοείται θέλουν πολύ ξύλο

Reply To κατερινα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.