Η εξασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι πρόβλημα των ανθρώπων με αναπηρία, αλλά πρώτα από όλα της πολιτείας και των ίδιων των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, να φτιάξουν δομές και υπηρεσίες που να καλύπτουν τις ανάγκες των ατόμων να αποκτήσουν και να βιώσουν αυτονομία στην προσπάθεια απόκτησης γνώσεων και αυτογνωσίας.
Της Ντίνας Κακάλη*
Στο πλαίσιο αυτό αρκετές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες αγόρασαν εξοπλισμό για στήριξη της μελέτης των εντυπο-ανάπηρων ατόμων και ανέπτυξαν υπηρεσίες. Η σημαντικότερη δράση μέχρι τώρα είναι ότι δέχονται τα αιτήματά τους για προσβάσιμη βιβλιογραφία, στη βάση της υπουργικής απόφασης ΥΠΠΟ/∆ΙΟΙΚ/98546 (ΦΕΚ Β2065/24.10.2007). Προωθούν τα αιτήματα στους εκδότες των συγγραμμάτων, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να απαντήσουν σε 30 ημέρες και μετά από την αναπαραγωγή σε προσβάσιμη μορφή, ενημερώνουν τον εκάστοτε εκδότη, τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας και τον Σύνδεσμο Εκδοτών Βιβλίου.
Η μετατροπή ενός ψηφιακού αρχείου (pdf) που δίνει ένας εκδότης σε προσβάσιμο (daisy, epub, word, wav) είναι μια επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία και απαιτεί από τις βιβλιοθήκες διάθεση προσωπικού και τεχνικών μέσων. Συχνά τα κενά αυτά καλύπτονται από τους εθελοντές συμφοιτητές που με διάθεση αλληλεγγύης βοηθούν τους εντυποανάπηρους φοιτητές τους.
Τα τελευταία χρόνια δημιουργήθηκε η AMELib από το Σύνδεσμο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, ως ένας συλλογικός κατάλογος προσβάσιμης βιβλιογραφίας, που χρησιμοποιείται από πιστοποιημένους χρήστες, κύρια φοιτητές. Οι ανάγκες βέβαια των φοιτητών αυτών, ειδικά μεταπτυχιακών, είναι δύσκολο να καλυφθούν, λόγω των περιορισμών των πόρων, παρόλα αυτά θα πρέπει να απαγορεύεται υποχρέωση του επωφελούμενου να καταβάλει το κόστος για τη δημιουργία αντιγράφου.
Οι βιβλιοθήκες και οι υπόλοιποι φορείς που στηρίζουν τους εντυποανάπηρους πρέπει να ενθαρρυνθούν και να ενισχυθούν για τις δράσεις τους, να δουλέψουμε μαζί ώστε να εξασφαλίσουμε την ισότιμη πρόσβαση όλων των ατόμων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και τη γνώση.
Αντίθετα όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση:
* Διευθύντρια της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου και συντονίστρια του Δικτύου της AMelib από το ΣΕΑΒ
Πηγή: http://www.efsyn.gr/