Η πεντάμηνη καθυστέρηση για την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για τη ρύθμιση των 120 δόσεων για χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία δεν εξάλειψε τις “γκρίζες ζώνες”. Υπάρχουν σημεία τα οποία δεν έχουν διευκρινισθεί επαρκώς ή δεν έχουν διατυπωθεί δίκαια. Έτσι φέρονται να αποκλείονται πολλοί οφειλέτες των ταμείων.
του Δημήτρη Κατσαγάνη
Μερικά από αυτά τα σημεία επισημαίνονται από την Ένωση Εμμίσθων Δικηγόρων:
Συγκεκριμένα:
1) Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση, για να ενταχθεί ένας οφειλέτης στην εν λόγω ρύθμιση “θα πρέπει να έχει κάνει έναρξη εργασιών και να έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα”.
Ωστόσο έτσι αποκλείονται χιλιάδες ασφαλισμένοι που αναγκάστηκαν να διακόψουν τη δραστηριότητά τους. Σε αυτούς περιλαμβάνεται η μεγάλη μάζα των αποκαλούμενων εργαζομένων με μπλοκάκι (111.212 εξ αυτών έκλεισαν τα βιβλία τους-Καθημερινή 3.12.2017) καθώς και χιλιάδες κυρίως νέοι ασφαλισμένοι που έχουν αποχωρήσει από τη χώρα , σημειώνουν οι έμμισθοι δικηγόροι.
2) Η Υπουργική Απόφαση προβλέπει πως “ο οφειλέτης θα πρέπει να πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας”, δηλαδή θα πρέπει να έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε μία τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης.
Έτσι, όμως, αποκλείονται από τη ρύθμιση χιλιάδες ασφαλισμένοι που εμφανίζουν τρεις συνεχόμενες χρήσεις με ζημία, ενώ φαίνεται πως με προσπαθούν να διατηρήσουν τα γραφεία και την εργασία τους, τονίζουν οι έμμισθοι δικηγόροι.
3) Στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν οφειλές που “έχουν γεννηθεί μέχρι 31.12.2016”
Με άλλα λόγια φαίνεται ότι οι εισφορές προς το τ. Ταμείο Ασφαλίσεως Νομικών –Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Δικηγόρων και λοιπούς Τομείς του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (ΕΤΑΑ) για το 2016 υπάγονται στη ρύθμιση, παρότι η προθεσμία πληρωμής τους έχει παραταθεί μέχρι 31.1.2018.
4) Οι οφειλές που μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση των 120 δόσεων πρέπει να είναι “βεβαιωμένες σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων’”, αναφέρεται στην εν λόγω Υπουργική Απόφαση.
Η διατύπωση αυτή είναι προβληματική, σύμφωνα με τους έμμισθους δικηγόρους. Και αυτό γιατί για την πλειονότητα των ασφαλισμένων του ΕΤΑΑ που οφείλουν ασφαλιστικές εισφορές δεν έχουν εκδοθεί Πράξεις Βεβαίωσης Οφειλής (ΠΒΟ) κατά τις διατάξεις του άρθρου 101 του Ν.4172/2013 και τις σχετικές περί Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών αντίστοιχες, ούτε φυσικά αυτές έχουν διαβιβαστεί στο Κέντρο Είσπραξης Ανεξόφλητων Οφειλών
5) Η αίτηση για την υπαγωγή στη ρύθμιση “υποβάλλεται ηλεκτρονικά και πρέπει να περιέχει τα πλήρη στοιχεία του οφειλέτη και πρέπει να συνοδεύεται μεταξύ άλλων από πιστοποιητικό περί μη λύσης της εταιρείας από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).
Από τους έμμισθους δικηγόρους σημειώνεται πως προφανώς για τις δικηγορικές εταιρείες θα απαιτείται αντίστοιχο πιστοποιητικό από τον οικείο Σύλλογο.
6) Στην Υπουργική Απόφαση σημειώνεται πως “το Κ.Ε.Α.Ο. δεν προτείνει ρυθμίσεις σε περίπτωση που διαθέτει, σύμφωνα με τις εσωτερικές του διαδικασίες, δική του μελέτη βιωσιμότητας, βάσει της οποίας το χρέος του οφειλέτη χαρακτηρίζεται ως μη βιώσιμο”.
Από τους έμμισθους δικηγόρους επισημαίνεται πως δεν υφίστανται τέτοιες μελέτες για ασφαλισμένους του τ. ΕΤΑΑ
7) Δεν μπορεί να υπαχθεί ένας οφειλέτης στη ρύθμιση των 120 δόσεων “εφόσον η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς αυτό υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, υπερβαίνει το 25πλάσιο”.
Η διάταξη αυτή είναι αδικαιολόγητη καθόσον υπάρχει μεγάλη μερίδα ασφαλισμένων που διαθέτει ακίνητη περιουσία που όμως, λόγω της οικονομικής κρίσης, αδυνατεί να αξιοποιήσει ή ακόμη και να εκποιήσει, σύμφωνα με τους έμμισθους δικηγόρους.
8) “Το Κ.Ε.Α.Ο. δύναται να προτείνει ρυθμίσεις ακόμα και χωρίς τη συνδρομή των κριτηρίων βιωσιμότητας εφόσον διαθέτει, σύμφωνα με τις εσωτερικές του διαδικασίες, δική του μελέτη βιωσιμότητας, βάσει της οποίας το χρέος του οφειλέτη χαρακτηρίζεται ως βιώσιμο’”, σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση.
Οι έμμισθοι δικηγόροι τονίζουν πως η διάταξη αυτή ευλόγως δημιουργεί ερωτηματικά και υπόνοιες εύνοιας ή διακριτικής μεταχείρισης ορισμένων ασφαλισμένων, αφού στην ουσία καταργεί αυτά τα ίδια τα κριτήρια της Υ.Α. κατά την απόλυτη εσωτερική κρίση του ΚΕΑΟ.
9) Η Υπουργική Απόφαση σημειώνει πως “για την υπαγωγή στη ρύθμιση πρέπει να καταβληθεί η πρώτη δόση εντός 5 εργάσιμων ημερών από την αποδοχή της πρότασης ρύθμισης από τον αιτούντα. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε επόμενου μήνα αρχής γενομένης από την ημερομηνία αποδοχής της πρότασης ρύθμισης”.
Δεν υπάρχει πρόβλεψη για το πώς υπολογίζεται το χρέος σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης και πώς καταλογίζονται τα ποσά των δόσεων που έχουν καταβληθεί, ζήτημα που δημιουργεί τριβές και ενστάσεις μεταξύ ασφαλισμένων και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, τονίζουν ο έμμισθοι δικηγόροι.
10) Στη ρύθμιση αναφέρεται πως για την εξέταση της συνδρομής των όρων και προϋποθέσεων χορήγησης του αποδεικτικού ενημερότητας δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν προς διαγραφή/απαλλαγή βασικές οφειλές, τόκοι και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής όπως αυτές προσδιορίζονται στη ρύθμιση.
Σύμφωνα με τους έμμισθους δικηγόρους, η διατύπωση είναι εσφαλμένη, αφού δεν προβλέπεται διαγραφή βασικής οφειλής (σ.σ. προβλέπεται μόνο διαγραφή 85% των προσαυξήσεων –προστίμων για ρύθμιση οφειλών άνω των 3000 ευρώ).
11) Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση με την ένταξη ενός οφειλέτη στη ρύθμιση των 120 δόσεων “αναστέλλεται η ποινική δίωξη για τα αδικήματα του α.ν. 89/1967 (Α’136) και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε σύμφωνα με το νόμο αυτό ή, εφόσον άρχισε, η εκτέλεσή της διακόπτεται. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος”.
Η διάταξη αυτή δεν αφορά τους ασφαλισμένους του τ. ΕΤΑΑ και ΟΑΕΕ για τους οποίους ήδη έχει καταργηθεί το αξιόποινο, σύμφωνα με τους έμμισθους δικηγόρους.
πηγή:www.capital.gr