Οι εξαιρέσεις και τα προβλήματα με τον ΔΕΔΔΗΕ
Στα καταστήματα της ΔΕΗ συρρέει πλήθος κόσμου ο οποίος αδυνατεί να εξοφλήσει έγκαιρα τους λογαριασμούς, καθώς οι οικονομικές υποχρεώσεις από διάφορες πλευρές διαρκώς συσσωρεύονται.
Ο διακανονισμός σε 36 δόσεις, που εφαρμόζει η ΔΕΗ από 1 Απριλίου μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2016, προσφέρει σημαντική ανακούφιση σε όσους μπορούν να ενταχθούν, αλλά δημιουργούνται και αρκετά προβλήματα καθώς από την ευνοϊκή αυτή ρύθμιση εξαιρούνται ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών, οι οποίοι πηγαίνουν στα καταστήματα της ΔΕΗ για να εξυπηρετηθούν, αλλά διαπιστώνουν ότι δεν μπορούν να επωφεληθούν, παρόλο που η ΔΕΗ τη διαφημίζει εντατικά για να παρουσιάσει ένα “φιλικό πρόσωπο”.
Το πρόβλημα είναι σε γνώση και του υπουργείου Ενέργειας, καθώς στον αρμόδιο υπουργό πιστώνεται η πίεση που ασκήθηκε στη ΔΕΗ για να προχωρήσει με κοινωνική στόχευση στη διευθέτηση του θέματος της συσσώρευσης των καθυστερημένων οφειλών με διακανονισμό 36 δόσεων, προκειμένου να αποσυμφορηθούν οι καταναλωτές αλλά και να προβληθεί η εικόνα ότι βρίσκονται λύσεις για τους πολίτες που δοκιμάζονται από τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Τώρα πλέον αναζητούνται λύσεις για να ξεπεραστεί το πρόβλημα που δημιουργεί η διαχείριση του ζητήματος από τη ΔΕΗ στην εφαρμογή του προγράμματος των 36 δόσεων.
Το θέμα έχει και εμπορική διάσταση, καθώς η ΔΕΗ εκμεταλλεύεται τη συγκυρία για να παρουσιάσει ένα ελκυστικό πρόσωπο επιχειρώντας να καθησυχάσει και να δεσμεύσει το κοινό μακροχρόνια, καθώς βλέπει τον ανταγωνισμό να φουντώνει με την δραστηριοποίηση πολλών ανταγωνιστικών στη ΔΕΗ εταιρειών με χαμηλότερες τιμές και προσφορές.
Για του πελάτες της ΔΕΗ στους οποίους έχει γίνει διακοπή ηλεκτροδότησης για παράδειγμα, η ρύθμιση μπορεί να γίνει μόνο σε 8 ή ακόμα και σε 4 δόσεις και μόνον εφόσον προηγουμένως εξοφληθεί το 30% τη ληξιπρόθεσμης οφειλής.
Το πρόβλημα όμως που παρουσιάζεται έχει να κάνει με το ότι πλέον δεν είναι η ΔΕΗ εκείνη που διακόπτει το ρεύμα, καθώς αναθέτει τη διαδικασία αυτή στον ΔΕΔΔΗΕ, την εταιρεία που είναι κατά 100% θυγατρική της ΔΕΗ και διαχειρίζεται το δίκτυο για λογαριασμό όλων των εταιρειών εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος, όπως η ΔΕΗ αλλά και οι άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο: PROTERGIA, ELPEDISON, ΗΡΩΝ, GREEN, WATT & VOLT κ.λ.π.
Εικονική διακοπή
Σημειώνονται περιστατικά κατά τα οποία η ΔΕΗ δίνει εντολή διακοπής, αλλά ο ΔΕΔΔΗΕ δεν διακόπτει τη σύνδεση, παρότι ενημερώνει το σύστημα της ΔΕΗ ότι έχει γίνει διακοπή, με αποτέλεσμα ο πελάτης να μην μπορεί να κάνει ρύθμιση των οφειλών του.
Το πρόβλημα των εικονικών διακοπών είναι σε γνώση της ΔΕΗ, παρότι οι υπηρεσίες δεν το αναγνωρίζουν επισήμως. Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το ζήτημα, το πρόβλημα συνδέεται με το γεγονός ότι ο ΔΕΔΔΗΕ έχει κατακλυστεί από τον φόρτο εργασιών, καθώς εξυπηρετεί όλες τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας, τις οποίες άλλωστε χρεώνει για κάθε διακοπή και για κάθε επανασύνδεση, με αποτέλεσμα να έχει κίνητρο να παρουσιάζει μεγάλο αριθμό διακοπών.
Καθώς, λοιπόν, στις περιπτώσεις των εικονικών διακοπών προκύπτει η παράδοξη εικόνα στο μεν σύστημα της ΔΕΗ και του ΔΕΔΔΗΕ η σύνδεση να εμφανίζεται ως διακοπείσα αλλά ο συνδρομητής να έχει ρεύμα, οι υπηρεσίες ξεπερνούν την προφανή αντίφαση χαρακτηρίζοντας τη σύνδεση ως “παραβιασθείσα”, ότι δηλαδή ο συνδρομητής μόνος του παρεμβαίνει στο ρολόι και επαναφέρει το ρεύμα με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται δυσμενώς ως ασυνεπής και να αποκλείεται από τις δυνατότητες ρύθμισης, χωρίς να διαχωρίζονται οι περιπτώσεις που έχει γίνει πραγματική παραβίαση από εκείνες της εικονικής διακπής.
Διαφορετικη μεταχείριση
Επιπλέον, ο διαχωρισμός των πελατών σε δύο κατηγορίες, σε εκείνους που έχουν δυνατότητα για 36 δόσεις και εκείνους που δεν την έχουν, δημιουργεί συνθήκες διαφορετικής μεταχείρισης και αδικίας. Και τουτο γιατί το μόνο κριτήριο είναι η διακοπή της σύνδεσης, η απόφαση για την οποία όμως λαμβάνεται από τη ΔΕΗ και το κάθε κατάστημα με αόριστα κριτήρια και σε χρόνους διαφορετικούς για τον κάθε πελάτη, χωρίς να διασφαλίζεται ίση μεταχείριση -πολύ περισσότερο που στην υλοποίηση της απόφασης εμπλέκεται και ο ΔΕΔΔΗΕ.
Από τη ΔΕΗ λένε ότι υπάρχει διακοπή ύστερα από δύο ειδοποιήσεις ή δύο απλήρωτους λογαριασμούς, αλλά αυτό δεν εφαρμόζεται με απόλυτο τρόπο και δεν υπάρχει πουθενά ακριβές κριτήριο ή χρονικός προσδιορισμός που να είναι καταγραμμενος και γνωστός στο κοινό.
Άλλωστε και η ειδοποίηση διακοπής στον καταναλωτή γίνεται με γενική, αόριστη και τυποποιημένη προεκτυπωμένη αναφορά στον λογαριασμό η οποία δεν αναφέρει συγκεκριμένη ημερομηνία και η οποία μάλιστα τυπώνεται στο λογαριασμό όταν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές ανεξάρτητα από το εάν έχει γίνει διακοπή ή όχι. Αντιθέτως, στο εξωτερικό όλες οι σοβαρές εταιρείες εφόσον υπάρχει ζήτημα διακοπής ειδοποιούν δύο και τρεις φορές τον πελάτη τους, με ειδική επιστολή στην οποία υπάρχει και συγκεκριμένη προθεσμία.
Απώλεια ρύθμισης
Άλλο πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι ότι πολλοί πελάτες διαπιστώνουν εκ των υστέρων ότι χάνουν παλαιότερη ρύθμιση που είχαν, επειδή κάνουν την πληρωμή τις ρύθμισης όχι στην ακριβή ημερομηνία που ορίζεται στο διακανονισμό, αλλά λίγες ημέρες νωρίτερα ή αργότερα. Όταν η πληρωμή γίνεται σε διαφορετική ημερομηνία, το ποσό δεν καταλογίζεται στη ρύθμιση των παλαιών οφειλών, αλλά στο νέο λογαριασμό κατανάλωσης που έχει εκδοθεί στο μεταξύ, με αποτέλεσμα η ρύθμιση να εμφανίζεται ότι δεν εξυπηρετείται.
Πρόκειται για μια ατέλεια του συστήματος διαχείρισης, η οποία έχει ως αποτέλεσμα ο πελάτης να χάνει την παλαιά ρύθμιση και να μην μπορεί να ενταχθεί στην καινούρια.
www.money-money.gr