Συνωστισμός και μετριότητα στις αίθουσες από πλευράς νέων ταινιών και αυτή την εβδομάδα. Τίτλοι αρκετοί, αλλά τι να το κάνεις; Πάλι καλά που υπάρχουν και κάποιες παλιές ταινίες που ουσιαστικά αποτελούν μια κινηματογραφική πρόταση με νόημα. Αλλά και ένα ντοκιμαντέρ από την Ελλάδα που το συνιστώ ανεπιφύλακτα.
του Γιάννη Ζουμπουλάκη*
Από τις νέες ταινίες o μόνος τίτλος που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις είναι ο «Πύργος του Downton» («Downton Abbey», Αγγλία, 2019). Ομως αυτή η κινηματογραφική μεταφορά της ομότιτλης και επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς των έξι σεζόν θα ήταν προτιμότερο να είχε παραμείνει… τηλεοπτική σειρά.
Η ταινία – που όπως και η σειρά ακολουθεί τη ζωή της οικογένειας Κρόλεϊ και των υπηρετών της τα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα – εστιάζει στην αναταραχή που προκαλεί στους ιδιοκτήτες και το προσωπικό του Πύργου Downton η επικείμενη επίσκεψη του βασιλιά Γεωργίου Ε’ και της βασίλισσας Μαίρης.
Συνεπώς, στην ουσία έχουμε να κάνουμε με ένα μεγάλης διάρκειας τηλεοπτικό επεισόδιο μέσα από το οποίο οι θεατές που γνωρίζουν τα πρόσωπα ενδεχομένως θα απολαύσουν τις αντιζηλίες, τα πάθη και το χιούμορ χαρακτήρων που ξέρουν. Ολοι οι υπόλοιποι όμως θα πλήξουν στην προσπάθεια να καταλάβουν ποιος είναι ποιος και γιατί φέρεται όπως φέρεται.
Ισως η μόνη πραγματικά ενδιαφέρουσα πτυχή αυτής της ταινίας να είναι αυτός ο υπόγειος σαρκασμός της απέναντι στην ανούσια αριστοκρατία που δεν έχει τι να κάνει και τρώγεται με τα ρούχα της σε μια εποχή που ο κόσμος άλλαζε και εκείνη χαμπάρι δεν έπαιρνε. Πρωταγωνιστούν οι Χιου Μπόνβιλ, Μάικλ Καρμάικλ, Ιμέλντα Στόντον και η Μάγκι Σμιθ Βαθμολογία: 2
————————–
Οι οικογενειακοί δεσμοί βρίσκονται στην καρδιά και της αργεντίνικης ταινίας του Πάμπλο Τραπέρο «Η έπαυλη με τα μυστικά» («La Quietud», 2018), η ιστορία της οποίας ξεκινά με την άφιξη έπειτα από πολλά χρόνια απουσίας μιας όμορφης κοπέλας (Μπερενίς Μπεζό) στην έπαυλη της οικογένειάς της έξω από το Μπουένος Αϊρες και αναπτύσσεται με κορμό την παράξενη σχέση της ανάμεσα στην αδελφή (Μαρτίνα Γκουσμάν) και τη μητέρα της (Γκρασιέλα Μπόρχες). Καμία γυναίκα δεν είναι ικανοποιημένη από την εξέλιξη της ζωής της και όλα οφείλονται στις σκιές του παρελθόντος τις οποίες ο Τραπέρο φωτίζει με έξυπνο τρόπο δίνοντας έμφαση στο σασπένς που προκύπτει κυρίως από τη φυσική ομορφιά των δύο αδελφών που συν τοις άλλοις μοιάζουν εκπληκτικά και μοιράζονται σεξουαλικά το ίδιο κρεβάτι.Bαθμολογία: 3
————————————-
Στη δυναμικά γυρισμένη αλλά σεναριακά αφελή περιπέτεια «Ο φύλακας άγγελος έπεσε» («Angel has fallen», ΗΠΑ, 2019) του Ρικ Γουόμαν Γουόου, ο Τζέραρντ Μπάτλερ επανέρχεται στον ρόλο του μυστικού πράκτορα Μάικ Μπάνινγκ (τον υποδύθηκε στις ταινίες «Ο Ολυμπος έπεσε» και «Το Λονδίνο έπεσε») και καλείται να ξεκαθαρίσει το όνομά του καθότι είναι ο Νο1 ύποπτος για μια
πολύνεκρη τρομοκρατική επίθεση κατά της ζωής του αμερικανού προέδρου (Μόργκαν Φρίμαν). Με τη στήριξη του τελευταίου και ενός υπερβολικού και εν τέλει κακού σεναρίου από αυτά που σε κάνουν να απορείς για το πώς σκέφτονται ορισμένες φορές στο Χόλιγουντ, προφανώς θα τα καταφέρει. Προβλέψιμο μέχρι εκεί που δεν πάει (ο θεατής αντιλαμβάνεται αμέσως τους συνωμότες), μια ποπ κορν ταινία της σειράς, με καλές όμως σκηνές δράσης. Bαθμολογία: 1 1/2
————————————-
Ενάρετες προθέσεις σε μια ταινία για όλη την οικογένεια, το «Ενας αληθινός φίλος» («A dog’s journey», ΗΠΑ, 2019) της Γκέιλ Μανκούζο ακολουθεί την επιτυχία του «Καλύτερου φίλου μου» (2017) εστιάζοντας στις περιπέτειες του σκύλου Μπέιλι που καλείται να προστατέψει τη νέα του φίλη, ένα κοριτσάκι (Κάθριν Πρέσκοτ), εγγονή των αφεντικών του (Ντένις Κουέιντ, Μαρτζ Χελγκενμπέργκερ). Οπως και στην προηγούμενη ταινία ο θεατής «ακούει» τις σκέψεις του Μπέιλι μέσω της φωνής τού Τζος Γκαντ.Bαθμολογία: 2
————————————-
Αυτό που κάνει εντύπωση στο θρίλερ «Είσαι έτοιμος;» («Ready or not», ΗΠΑ, 2019) είναι ότι το σκηνοθέτησαν δύο άνθρωποι, ο Mατ Μπερτινέλι-Ολπιν και ο Τάιλερ Ζιλέτ. Η ταινία είναι τόσο ανόητη που αναρωτιέσαι τι διάολο καθήκοντα ανέλαβε ο ένας και τι ο άλλος.
Μπορώ να καταλάβω ότι κάθε άνθρωπος φοβάται λιγάκι όταν πρόκειται να παντρευτεί, αλλά να φοβάται τόσο πολύ, και μάλιστα τους δικούς του, ώστε να συμμετάσχει στη δολοφονία τής… γυναίκας του; Ε, όχι, αυτό δεν το έχω φανταστεί, όμως και πάλι δεν δουλεύω στο Χόλιγουντ όπου κάτι τέτοιες γελοίες ιδέες υλοποιούνται σε γελοίες ταινίες. Πρωταγωνιστεί η Σαμάρα Γουίβινγκ που θα κάνει ό,τι μπορεί για να γλιτώσει από τον θάνατο, αλλά τίποτε για να γλιτώσει τη νοημοσύνη μας από τον θάνατο.Βαθμολογία: 0
Με το βλέμμα στο παρελθόν
Συνωστισμός όμως και στις επανεκδόσεις με ταινίες που μπορούν να προκαλέσουν το ενδιαφέρον και είναι χαρμόσυνο που βγαίνουν ξανά στις αίθουσες. Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που είδαμε την εκδοχή του Κένεθ Μπράνα πάνω στο κλασικό μυθιστόρημα της Αγκαθα Κρίστι «Εγκλημα στο Οριαν Εξπρές» («Murder on the Orient Express») όπου ο βέλγος ιδιωτικός ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό καλείται να λύσει το μυστήριο της δολοφονίας ενός εγκληματία μέσα σε ένα τρένο ακινητοποιημένο στα χιόνια. Το 1973 ο Σίντνεϊ Λουμέτ το είχε μεταφέρει πρώτος στον κινηματογράφο με ένα λαμπρό καστ να πλαισιώνει τον κάπως γραφικό (και υποψήφιο για Οσκαρ) Αλμπερτ Φίνεϊ ως Πουαρό. Αυτή η ταινία επαναπροβάλλεται σε ψηφιακή κόπια. Συμπρωταγωνιστούν οι Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, Ινγκριντ Μπέργκμαν (κέρδισε το Οσκαρ Β’ ρόλου), Σον Κόνερι, Ζαν Πιέρ Κασέλ κ.ά. Bαθμολογία: 3 1/2
–Ο «Καταδικασμένος» («Ikiru», Ιαπωνία, 1952) του Ακίρα Κουροσάβα αναφέρεται στις τελευταίες μέρες ενός ανθρώπου (υπέροχος ο Τακάσι Σιμούρα), ο οποίος όταν μαθαίνει ότι πρόκειται να πεθάνει, βρίσκει νόημα στην υπόλοιπη ζωή του στη μετατροπή ενός σκουπιδότοπου σε παιδική χαρά. Αυτή η απλή ιδέα είναι το εφόδιο του Κουροσάβα για ένα σπουδαίο έργο κοινωνικής συνείδησης και γνήσιου ουμανισμού, το οποίο ξεφεύγοντας από τα σύνορα της Ιαπωνίας, έχει την ικανότητα να μας αφορά ακόμη όλους. Απέσπασε την Αργυρή Ακρκτο στο φεστιβάλ του Βερολίνου σε 2 ώρες και 23′, από τα οποία δεν θες να «πετάξεις» τίποτε. Bαθμολογία: 4
-Με οδηγό του το ατμοσφαιρικό μυθιστόρημα του Κορνέλ Γούλριτς, η «Νύφη φορούσε μαύρα» («La Mariee Etait en Noir», Γαλλία, 1968) του Φρανσουά Τριφό, είναι ένα πολύ ελκυστικό στην όψη νουάρ στο οποίο η Ζαν Μορό, μαγνητική με το αγέλαστο, θλιμμένο της πρόσωπο, παίζει την ψυχολογικά τραυματισμένη γυναίκα η οποία αναζητεί εκδίκηση για τον φόνο του συζύγου της στα σκαλιά της εκκλησίας. Υπεύθυνοι είναι αρκετοί άντρες και ο ιστός της γυναίκας αράχνης άπληστος. Βαθμολογία: 3
Και…
Σημειώνουμε, τέλος, ότι το ντοκιμαντέρ «Για χωρίς λόγους» (Ελλάδα, 2019) του Σταύρου Ψυλλάκη, που παίχθηκε με επιτυχία πριν από μερικούς μήνες στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, θα προβάλλεται ως τις 18 του μηνός, καθημερινά και σε διαφορετικές ώρες, στον κινηματογράφο Διάνα στο Μαρούσι. Το ντοκιμαντέρ αφορά την περιπέτεια της ζωής του συγγραφέα, δημοσιογράφου και μουσικού Γιώργου Μανιάτη, ο οποίος ήταν ένας από τους πρώτους που έγραψαν για τις θηριωδίες των Γάλλων στην Αλγερία, όπου βρέθηκε ο ίδιος ως λεγεωνάριος στα 18 του. Ο Μανιάτης πέθανε πέρυσι σε ηλικία 79 ετών.Βαθμολογία: 3
Βαθμολογία 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη
*Ο Γιάννης Ζουμπουλάκης είναι κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα
το ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ