Ο πρώην ηλεκτρολόγος και “άνθρωπος για όλες τις δουλειές” του Πάμπλο Πικάσο άλλαξε χθες την εκδοχή του, με την έναρξη της δίκης του στο Εφετείο, προκειμένου να εξηγήσει πώς βρέθηκαν στην κατοχή του 271 πίνακες του εργοδότη του, λέγοντας αυτή τη φορά ότι του τα δώρισε η τελευταία σύζυγος του διάσημου ζωγράφου, η Ζακλίν Ροκ.
Ο Πιερ Λε Γκενέκ και η σύζυγός του, Ντανιέλ, καταδικάστηκαν το 2015 σε φυλάκιση δύο ετών με αναστολή για κλεπταποδοχή. Το δικαστήριο δεν πείστηκε από τον ισχυρισμό τους ότι το ζεύγος Πικάσο τους έδωσε μια κούτα που περιείχε τους πίνακες το 1971 ή το 1972, δηλαδή πριν από τον θάνατο του ζωγράφου, το 1973.
Σήμερα, στο Εφετείο της Αιξ-αν-Προβάνς, ο Λε Γκενέκ άλλαξε την κατάθεσή τους. “Η κυρία Πικάσο Ζακλίν είχε προβλήματα με τον Κλοντ Πικάσο”, τον γιο του ζωγράφου, είπε, με τρεμάμενη φωνή και δυσκολευόμενος να εκφραστεί σωστά. Λίγους μήνες μετά τον θάνατο του Πικάσο, η Ζακλίν “μου ζήτησε να πάρω στο σπίτι μου για να φυλάξω μερικές γεμάτες σκουπιδοσακούλες”, συνέχισε, λέγοντας ότι ήταν 15-17 δέματα. Αργότερα, του ζήτησε να της επιστρέψει τα δέματα, εκτός από ένα για το οποίο είπε “κρατήστε το, είναι δικό σας”.
Ο Ερίκ Ντιπόν-Μορετί, ο συνήγορος των κατηγορουμένων, υποστήριξε ότι έμαθε αυτήν την εκδοχή από τον πελάτη του “με δυσκολία”, πριν από μερικές ημέρες. Του είχε ζητήσει περισσότερες πληροφορίες για να επαληθεύσει αν η Ζακλίν Πικάσο είχε φυλάξει και άλλα έργα, όχι κατ’ ανάγκη για να τα πουλήσει αργότερα.
Ο Λε Γκενέκ ισχυρίστηκε ότι “ίσως” η χήρα του Πικάσο λειτούργησε με αυτόν τον τρόπο για να μην συμπεριληφθούν οι πίνακες στον κατάλογο των έργων που άφηνε για τους κληρονόμους του ο ζωγράφος. Πρόσθεσε ότι δεν είχε πει νωρίτερα την αλήθεια γιατί φοβόταν ότι θα τον κατηγορούσαν ότι έκλεψε τα δέματα.
Ο Ζαν-Ζακ Νειέρ, ο δικηγόρος του Κλοντ Ρουίς-Πικάσο, του γιου του ζωγράφου, έκανε λόγο για “ψευδολογίες” υποστηρίζοντας ότι η υπόθεση αυτή αγγίζει “τις πιο μαύρες και ισχυρές πλευρές του εμπορίου έργων τέχνης”.
Στην πρώτη δίκη, στο δικαστήριο της Γκρας, ο ηλεκτρολόγος ισχυρίστηκε ότι τα 271 έργα της περιόδου 1900-32, τα οποία παρέμεναν φυλαγμένα σε ένα κιβώτιο επί 40 χρόνια, του τα δώρισε ο ίδιος ο Πικάσο για να του εκφράσει με αυτόν τον τρόπο τις ευχαριστίες του για την αφοσίωσή του. Τα έργα δεν έφεραν υπογραφή και δεν είχαν καταγραφεί όταν πέθανε ο ζωγράφος, το 1973. Ήρθαν στο φως όταν ο ηλεκτρολόγος ζήτησε από τον Κλοντ Πικάσο να πιστοποιήσει την αυθεντικότητα 180 πινάκων και ενός μπλοκ που περιείχε 91 σχέδια. Οι κληρονόμοι του ζωγράφου απευθύνθηκαν αμέσως στη δικαιοσύνη.
Το ζεύγος Λε Γκενέκ πρωτόδικα καταδικάστηκε για “αποδοχή προϊόντων προερχόμενων από κλοπή. Ωστόσο από την έρευνα των αρχών δεν έχει μέχρι σήμερα βρεθεί ο αυτουργός της κλοπής. Το δικαστήριο απέδωσε τα έργα στον Κλοντ Ρουίς-Πικάσο, ο οποίος εκπροσωπεί στη δίκη τους έξι κληρονόμους του πατέρα του.
Ο εισαγγελέας κατηγορεί τον Πιερ Λε Γκενέκ ότι ήταν υποχείριο εμπόρων έργων τέχνης και ότι επιχείρησε να προωθήσει στην αγορά τα έργα που είχε κλέψει ένας εξάδελφός του, πρώην σοφέρ του Πικάσο.
Αν κριθούν ένοχοι, ο Λε Γκενέκ και η σύζυγός του αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο να καταδικαστούν σε φυλάκιση 5 ετών και σε πρόστιμο ύψους 375.000 ευρώ ή το μισό της αξίας των κλεμμένων έργων.
πηγή: www.topontiki.gr