Η επαίσχυντη, λίαν επιεικώς, διάταξη που προστέθηκε με το άρθρο 58 του νέου σαρωτικού νόμου 4472/2017, στο άρθρο 39 του Ν 4387/2017, επεμβαίνοντας και αλλοιώνοντας την βάση υπολογισμού των εισφορών των αυτοπασχολουμένων και ελεύθερων επαγγελματιών, συνιστά όχι μόνον ακραία νομοθετική εκτροπή, αλλά δείχνει και την πλήρη απουσία σοβαρότητας των προσώπων που νομοθετούν. Πρόκειται για διάταξη που χαρακτηρίζεται ταυτοχρόνως, από διαστροφή και από «κουτοπονηριά».
Στο παρελθόν, αρκετές φορές αναφέραμε χαριτολογώντας, ούτως ειπείν, κάποιες διατάξεις, ότι δήθεν προέρχονται από τον «σοφό» νομοθέτη, που σε κάθε περίπτωση δεν επιθυμεί να ταλαιπωρήσει ή να ζημιώσει τους πολίτες, αλλά «ως άνθρωπος, κάνει και αυτός τα λάθη του». Στην προκειμένη περίπτωση όμως, της παραπάνω νομοθετικής εκτροπής, ο «νομοθέτης» ούτε «σοφός» (σε εισαγωγικά) είναι, ούτε λάθη κάνει. Απλώς, έχει θέσει ως στόχο, με πρόγραμμα πλέον, την καταστροφή της μεσαίας επιχειρηματικότητας, την πτωχοποίηση των ασκούντων τα πρώην ελευθέρια επαγγέλματα (όσων έχουν απομείνει) και εξ αιτίας αυτής της πτωχοποίησης, τον αφανισμό τους. Ακολουθούν τα επιδόματα και τα…συσσίτια.
Ως γνωστόν τα ποσοστά ασφαλιστικών εισφορών των κλάδων κύριας σύνταξης και περίθαλψης των αυτοαπασχολουμένων και ελευθέρων επαγγελματιών, υπολογίζονται από 1/1/2017 επί του μηνιαίου εισοδήματος, όπως αυτό καθορίζεται με βάση το καθαρό φορολογητέο αποτέλεσμα από την άσκηση της δραστηριότητά τους, κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος (άρθρο 39 του ασφαλιστικού νόμου). Αυτή είναι η νέα «καινοτόμος» φιλοσοφία, την οποία έχουμε σχολιάσει σε προηγούμενο σημείωμα.
Ωστόσο, μετά το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 39 του Ν 4387/2016 προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής: «Από 1.1.2018 και εντεύθεν, τα ως άνω ποσοστά υπολογίζονται επί του μηνιαίου εισοδήματος, όπως αυτό καθορίζεται με βάση το φορολογητέο αποτέλεσμα από την άσκηση της δραστηριότητάς τους κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος, σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, όπως εκάστοτε ισχύει, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται οι καταβλητέες ασφαλιστικές εισφορές[1]».
Με λίγα λόγια, ο αυτοαπασχολούμενος ελεύθερος επαγγελματίας θα υπολογίζει το φορολογητέο του εισόδημα, έχοντας αφαιρέσει το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που κατέβαλε, όπως προβλέπεται από τις σχετικές διατάξεις του ΚΦΕ και ακολούθως επί αυτού θα υπολογίζεται ο φόρος εισοδήματος. Οι υπηρεσίες όμως του ΕΦΚΑ, θα αντλούν από το taxis το φορολογητέο αυτό εισόδημα και πολύ απλά θα επαναπροσθέτουν τις καταβλητέες εισφορές, ώστε να προκύπτει μια άλλη βάση ασφαλιστέων αποδοχών. Προσοχή! Δεν θα προστίθενται οι καταβληθείσες, αλλά οι καταβλητέες εισφορές. Υπενθυμίζεται ότι στη Φορολογία εισοδήματος εκπίπτουν οι καταβληθείσες, στην περίπτωση που ο υπόχρεος φορολογούμενος για κάποιον λόγο δεν έχει καταβάλει το σύνολό τους.
Ομοίως, τα ανωτέρω θα ισχύσουν και για την αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα (άρθρο 40 του ασφαλιστικού νόμου), δηλαδή για τους αγρότες, τους ασφαλισμένους στον πρώην ΟΓΑ.
Μετά από αυτό, όλα είναι πλέον πιθανά να συμβούν στη νομοθεσία μας. Οι βάσεις υπολογισμού διαμορφώνονται κατά το δοκούν και κατά πώς συμφέρει την συγκέντρωση των δημοσίων εσόδων και εισφορών, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη, αν μη τι άλλο: η λογική. Αν ο υπόχρεος ασφαλισμένος θα έχει την δυνατότητα να καταβάλει τους φόρους και τις εισφορές του και αν τελικά θα έχει κίνητρο να εργαστεί!
Η ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα θα αφανιστεί και αυτοί που σε ένα βαθμό θα επιβιώσουν, είναι όσοι έχουν ήδη εξομοιωθεί με μισθωτούς («μπλοκάκι» σε έναν ή δύο εργοδότες), προστατευόμενοι από τις σχετικές διατάξεις του νόμου και όσοι θα επιλέξουν να εργαστούν υπό ένα τέτοιο καθεστώς. Οι υπόλοιποι θα επιδιώξουν συρρίκνωση των δραστηριοτήτων τους, ώστε να μην εμφανίζουν (σχετικώς) υψηλά εισοδήματα, με ότι σημαίνει αυτό για τους ίδιους, αλλά και για την επίτευξη των εισπρακτικών στόχων του κράτους.
Εξάλλου, οι υπηρεσίες των πρώην ελευθέρων επαγγελματιών (του άρθρου 48 του προηγούμενου ΚΦΕ) θα μεταφερθούν σταδιακά, εκ των πραγμάτων, και θα καλύπτονται από εταιρικές οντότητες και νομικά σχήματα.
Συμπέρασμα: Η μεσαία τάξη των επαγγελματιών βρίσκεται υπό διωγμό…Με πρόγραμμα.
Η σχολιαζόμενη διάταξη το αποδεικνύει απροκάλυπτα και χωρίς περιστροφές…
Νίκος Σγουρινάκης
n_sgourinakis@hotmail.com
Πηγή: http://epixeirisi.gr/
[1] «Ειδικά, για το έτος 2018, η ασφαλιστική εισφορά υπολογίζεται επί του 85% του ως άνω φορολογητέου αποτελέσματος», για να μην αδικήσουμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας που έσπευσε να υπογραμμίσει ότι δεν θα είναι σημαντική η επιβάρυνση γιατί προβλέπεται η μείωση κατά 15%. Ωστόσο, η μείωση αυτή θα εφαρμοσθεί άπαξ. Εξομοιώνεται δε με το «τυράκι» που συνηθίζεται να προσφέρεται τελευταία, χαρακτηριζόμενο και ως «αντίμετρα».
Σχόλιο Foroline.gr
Ίσως τα “ενθαρρυντικά” στοιχεία της εισπραξιμότητας του ΕΦΚΑ Μη μισθωτών να συνέβαλλαν στη θέσπιση της νέας διάταξης, δηλαδή της ουσιαστικής αύξησης των απαιτητών εισφορών των αυτοαπασχολούμενων!!!
Από επίσημη ανακοίνωση του ΕΦΚΑ/18-05-2017:
“…Οι απαιτητές εισφορές από μη μισθωτούς ασφαλισμένους, κατά το Α’ τρίμηνο 2017, ανέρχονται σε 750 εκατ. ευρώ. Εξ΄αυτών έχουν εισπραχθεί 463 εκατ, δηλαδή ποσοστό 61,7% το οποίο κινείται εντός του προϋπολογισμένου στόχου…”