Δεν είναι λίγοι, αυτοί που γνωρίζουν, την ιστορία και την πορεία έως σήμερα της Ζυθοποιίας που εδρεύει στη Θράκη, καθώς και την επίμονη προσπάθεια του ιδρυτή της εταιρείας, κ. Δημήτρη Πολιτόπουλου. Πολλές υπήρξαν οι προκλήσεις, τα εμπόδια, οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προέκυψαν από το 1998, οπότε και πραγματοποιήθηκε η ζύμωση της πρώτης μπύρας από μία εταιρεία αμιγώς 100% ελληνικών συμφερόντων με έδρα την Κομοτηνή, μέχρι την είσοδό της στην αγορά, την αποδοχή και την καθιέρωση του εμπορικού σήματος της πρώτης ελληνικής μπύρας, “ΒΕΡΓΙΝΑ”.
του Νίκου Κουτσούδη*
“Αύξηση των οικονομικών μεγεθών και της κερδοφορίας πέτυχε η Ζυθοποιία Μακεδονίας – Θράκης Α.Ε.”
Η προτίμηση του καταναλωτή και η πίστη στο ποιοτικό ελληνικό προϊόν, η υπομονή και το ήθος, η τεχνογνωσία και οι επενδύσεις μέσα στο πλαίσιο στρατηγικής ανάπτυξης που ακολουθεί η διοίκηση της εταιρείας, έφεραν τα χαμόγελα και την αισιοδοξία σε μια δύσκολη πολυετή περίοδο για τον κλάδο του ζύθου και έκαναν το αστέρι της Βεργίνας να λάμψει και φέτος σύμφωνα με τον ισολογισμό και τα οικονομικά αποτελέσματα της Ζυθοποιίας Μακεδονίας – Θράκης Α.Ε., για τη χρήση 2016.
Οι ετήσιες καθαρές πωλήσεις εμφανίζονται ενισχυμένες κατά 8% περίπου συγκριτικά με την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο διαμορφώνοντας τον τζίρο στα € 19,4 εκατομμύρια ευρώ έναντι € 17,9 εκατομμύρια ευρώ το 2015.
Το μικτό περιθώριο κέρδους της Ζυθοποιίας, βελτιώθηκε κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες και από το 31% της προηγούμενης περιόδου ανήλθε στο 38% επί του τζίρου κατά την κλειόμενη χρήση.
Το 2016, το λειτουργικό ΕΒITDA παρουσίασε αύξηση κατά 24%, ανήλθε σε € 4,4 εκατομμύρια ευρώ και τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε € 2,4 εκατομμύρια ευρώ ενισχυμένα κατά 54% σε σχέση με το 2015 (€ 1,56 εκατομμύρια ευρώ).
Το προσωπικό της εταιρείας αυξήθηκε από 100 σε 111 άτομα που απασχολούνται στην έδρα της εταιρείας στην Κομοτηνή αλλά και στα υποκαταστήματα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, ενώ άξιο αναφοράς είναι και ότι δόθηκαν επιπλέον μισθολογικές αυξήσεις και bonus στους εργαζομένους αναγνωρίζοντας την προσπάθεια του προσωπικού, αξιολογώντας και επιβραβεύοντας την εργατικότητα και αποτελεσματικότητα του ανθρώπινου δυναμικού.
Στην επίτευξη των ανωτέρω αποτελεσμάτων συνέβαλλαν θετικά τα εξής γεγονότα:
- Η ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων για την αναβάθμιση και επέκταση του μηχανολογικού εξοπλισμού στην παραγωγική διαδικασία, η θετική επίδραση των οικονομιών κλίμακας από την αύξηση των όγκων παραγωγής και η μείωση του κόστους παραγωγής.
- Το χαμηλότερο κόστος των πρώτων υλών, η υψηλή απόδοση των πάγιων περιουσιακών στοιχείων για την ιδιοπαραγωγής της βύνης, η εξαιρετική χρονιά στη συγκομιδή κριθαριού με υψηλά ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά.
- Η συγκράτηση του κόστους διάθεσης.
- Η μείωση του κόστους παραγωγής με την εγκατάσταση νέου μηχανολογικού εξοπλισμού παραγωγής και συσκευασίας και λιγότερο ενεργοβόρων αυτοματισμών.
- Η περαιτέρω επέκταση και αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας του ζυθοποιείου και του βυνοποιείου.
- Η επέκταση των εμπορικών συνεργασιών, η αύξηση των πωλήσεων και η επέκταση του δικτύου διανομής, η είσοδος νέων προϊόντων στην αγορά και η βελτίωση των όρων εμπορίας.
- Η ορθότερη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων και η καλύτερη οργάνωση της παραγωγικής διαδικασίας και των Logistics.
Η εταιρεία έχοντας ολοκληρώσει έναν μεγάλο κύκλο επενδύσεων που υπερβαίνουν συνολικά τα € 15 εκατομμύρια ευρώ από το 2010 έως σήμερα, συνεχίζει φέτος με ένα νέο στρατηγικό σχεδιασμό και περαιτέρω επενδύσεις για την επέκταση των δραστηριοτήτων της.
Το έτος 2016 ολοκληρώθηκε η επιπλέον επέκταση του βυνοποιείου για την αύξηση της παραγωγικής και αποθηκευτικής ικανότητας της βύνης και η επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων για την καλύτερη λειτουργία και ευελιξία των διοικητικών υπηρεσιών της εταιρείας. Το βυνοποιείο αποτελώντας το καμάρι της Ζυθοποιίας και το κερδισμένο στοίχημα της επιτυχίας του κ. Πολιτόπουλου έφερε τη Ζυθοποιία σε πλεονεκτική θέση ώστε να βασίζεται στις δικές της δυνάμεις για την παραγωγή εξαιρετικής μπύρας από 100% ελληνικό κριθάρι προερχόμενο από παραγωγούς της Μακεδονίας και Θράκης.
Ταυτόχρονα, η αξιοποίηση της εγχώριας πρώτης ύλης για τις ανάγκες της παραγωγικής διαδικασίας της βυνοποίησης, σε ένα περιβάλλον υψηλής τεχνολογίας και υγιεινής με καινοτόμες εφαρμογές εξοικονόμησης ενέργειας, βελτιώνει τονέλεγχο και την ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος και μειώνει κατ’ επέκταση το μέσο μοναδιαίο κόστος ανά εκατόλιτρο μπύρας.
Η λειτουργία του βυνοποιείου αποτελεί και το μέσο για την υποστήριξη του εισοδήματος όλων των αγροτών της περιοχής μέσω της συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού, που πρώτη η Βεργίνα καθιέρωσε μέσα από ένα πλάνο που πρωτοσχεδιάστηκε το 2006, παρέχοντας στον αγρότη ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ελέγχου, διαχείρισης, συμβουλευτικής και τεχνικής στήριξης της παραγωγής από γεωπόνους όλη τη διάρκεια του έτους με τα συνολικά στρέμματα που πλέον εντάσσονται στο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας να αυξάνονται σταδιακά στα 30.000 στρέμματα.
Οι παραγωγικές ικανότητες του βυνοποιείου αποτελούν σημαντική παράμετρο καθώς μέσα από τη φυσική βλάστηση και επεξεργασία του κριθαριού υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης ευρείας γκάμας διαφορετικών ποικιλιών βύνης με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία κατ’ επέκταση χρησιμοποιούνται για την παραγωγή διαφορετικών ειδών μπύρας. Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. επιτελεί και έναν επιπλέον ρόλο καθώς παράγει και προμηθεύει με βύνη πολλά από τα μικροζυθοποιία στην Ελλάδα τα οποία μέχρι και πρόσφατα ήταν αναγκασμένα να εισάγουν βύνη από το εξωτερικό με υψηλότερο κόστος και περιορισμένη ευελιξία. Πλέον οι μικροζυθοποιοί μπορούν να προμηθεύονται ελληνική βύνη, με καλύτερους όρους, σε διάφορες ποικιλίες και συσκευασίες σύμφωνα με τις ανάγκες τους.
Η Ζυθοποιία Βεργίνα πραγματοποίησε το πρώτο ICBR (Independent Craft Brewery Roundtable) που έλαβε χώρα στις 5-7 Μαΐου 2016 στον ολοκαίνουργιο συνεδριακό χώρο της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε στις εγκαταστάσεις στην Κομοτηνή. Tο συνέδριο τίμησαν με την παρουσία τους εκπρόσωποι από 40 ζυθοποιία της Ελλάδας αλλά και από το εξωτερικό. Παρουσιάσθηκαν και συζητήθηκαν θέματα που αφορούν τον κλάδο και την τεχνολογία της μικροζυθοποιίας, της ποιότητας του ελληνικού κριθαριού και της εξαιρετικής βύνης Thracian Malt που παράγεται στο υπερσύγχρονο βυνοποιείο. Το ICBR φιλοδοξεί να γίνει θεσμός για τη Θράκη και την Ελλάδα, ώστε να καταστεί σημείο αναφοράς για τις ανεξάρτητες ζυθοποιίες των Βαλκανίων και της Ανατολικής Μεσογείου.
Τα υπολείμματα της βύνης από τη φυσική διαδικασία αποτελούν υποπροϊόντα εξαιρετικής διατροφικής αξίας καθότι υψηλά σε περιεκτικότητα πρωτεϊνών και φυτικών ινών μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή τροφίμων όπως οι μπάρες δημητριακών και να αποτελέσουν συμπλήρωμα ζωοτροφής κατάλληλα για τη βελτίωση και ενίσχυση της διατροφής των οικόσιτων ζώων των κτηνοτρόφων.Το 2016, πραγματοποιήθηκε η δοκιμαστική παραγωγή δύο τύπων μπάρας δημητριακών με πρώτη ύλη τη βύνη για ανθρώπινη κατανάλωση και σχεδιάζεται η μαζική παραγωγή, η εμπορική αξιοποίηση αυτών και η είσοδο τους στην εγχώρια αγορά.
Η Βεργίνα υποστηρίζει και τους κτηνοτρόφους της περιοχής παρέχοντας τα υπολείμματα της βυνοποίησης ως ζωοτροφή για τη συμπληρωματική σίτιση των ζώων, ειδικά των αγελάδων που φαίνεται επιπλέον να βελτιώνει και την ποιότητα του παραγόμενου γάλακτος.
Η Βεργίνα, κατάφερε όχι μόνο να διατηρήσει αλλά και να αυξήσει το μερίδιο και την κερδοφορία της στον κλάδο του ζύθου, ενός κλάδου όπου διαμορφώνεται σε ολιγοπωλιακή υπόθεση καθώς η Αθηναϊκή Ζυθοποιία του ομίλου Heineken και η Δανέζικη Carlsberg που κατέχει την Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ελέγχουν αθροιστικά περίπου το 80% της αγοράς.
Η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του 2015 στην κατανάλωση μπύρας με ετήσια ποσότητα 35 λίτρων μπύρας κατά κεφαλή ενώ πρώτη στη λίστα βρίσκεται η Τσεχία με 143 και ακολουθεί η Γερμανία με 106 λίτρα. Παρόλο που ο κλάδος του Ζύθου δέχθηκε νέο πλήγμα και μείωση των όγκων κατανάλωσης και επιπλέον λόγω του φαινομένου brain drain στην Ελλάδα όπου η φυγή χιλιάδων νέων που αποτελούν τον κύριο καταναλωτή μπύρας, η φετινή καλή τουριστική σεζόν και το θερμό καλοκαίρι με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου φαίνεται να στηρίζουν τον κλάδο και τη δραστηριότητα της μικροζυθοποιίας στην Ελλάδα.
Οι μικρές ελληνικές μικροζυθοποιίες, όπου νέοι άνθρωποι με μεράκι και πείσμα δημιουργούν διαφοροποιημένα προϊόντα αποδεικνύοντας το γευστικό εύρος της μπύρας στην εγχώρια αγορά, σήμερα υπερβαίνουν τις 35 και κατέχουν συνολικά μερίδιο περίπου 10% της αγοράς αλλάζοντας σταδιακά το τοπίο της εγχώριας Ζυθοποιίας. Παράλληλα, αποδεικνύεται ότι στην Ελλάδα μπορούν να παραχθούν εγχώριες ποιοτικές μπύρες με ιδιαίτερες γεύσεις και χαρακτηριστικά αποσπώντας ακόμη βραβεία και σημαντικές διακρίσεις.
Οι εμπορικές επιτυχίες της Ζυθοποιίας με την είσοδο των προϊόντων της σε νέες μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, όπως και η ανάπτυξη νέων προϊόντων συνεχίζεται την τρέχουσα χρονιά. Μια νέα γευστική ετικέτα προστέθηκε στην Ελληνική αγορά μπύρας όπου η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης παρουσίασε την πρώτη εμφιάλωση του Μέλανα Ζύθου Θράκης και την είσοδο στην αγορά της αφιλτράριστης μαύρης μπύρας Vergina ΧΧΧ Black, προσφέροντας νέες γευστικές εμπειρίες στον καταναλωτή.
Το αίσθημα της ικανοποίησης και ηθικής δικαίωσης του κ. Δημήτρη Πολιτόπουλου έπειτα από έναν μακρόπνοο πολυετή αγώνα, φάνηκε το 2015 να εκπληρώνεται και το οποίο συνεχίστηκε αντίστοιχα το 2016. Η υπόθεση είχε ξεκινήσει το 2005 με την αυτεπάγγελτη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού στον κλάδο της ζυθοποιίας και με ερώτημα για την τυχόν κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η οποία κατείχε τότε μερίδιο άνω του 70% της αγοράς.
Σε συνέχεια του προστίμου που επέβαλλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε. κρίνοντας ότι καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της, επιβάλλοντας στην αγορά προνομιακούς όρους για τα προϊόντα της και προέβη σε ενέργειες που είχαν ως σωρευτικό αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού σε επιμέρους αγορές διανομής και διάθεσης προϊόντων ζύθου, ακολούθησε η εκ νέου καταδικαστική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου.
Η καταδικαστική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου η οποία και επικύρωσε την απόφαση που είχε επιβάλλει η Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2015 ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, θυγατρική εταιρεία της Heineken NV στην Ελλάδα, εφάρμοζε για σχεδόν δύο δεκαετίες παράνομες και αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στην Ελλάδα παραβιάζοντας την Ελληνική και Ευρωπαϊκή Νομοθεσία Προστασίας του Ανταγωνισμού. Το Διοικητικό Εφετείο προέβη σε αναπροσαρμογή του αρχικού προστίμου, επιβάλλοντας το υψηλό πρόστιμο των 26,7 εκ. ευρώ στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία.
Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης εξέφρασε την ικανοποίηση της για την καταδικαστική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου κατά της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας με την επιβολή του προστίμου, γεγονός το οποίο στηρίζει τις απαιτήσεις της εταιρείας για αποζημίωση. Το Φεβρουάριο η Ζυθοποιία Βεργίνα κατέθεσε αγωγή αποζημίωσης κατά της Heineken Ν.V. και της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στα δικαστήρια του Άμστερνταμ, όπου βρίσκεται η έδρα της εν λόγω πολυεθνικής, διεκδικώντας αποζημίωση ύψους € 100 εκ. ευρώ για τη ζημία που υπέστη από την καταχρηστική συμπεριφορά της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας τόσα χρόνια.
Ο κ. Πολιτόπουλος με αγάπη για τον τόπο του και πίστη στο ποιοτικό ελληνικό προϊόν, με γνώση και μεράκι, περιστοιχισμένος από καταρτισμένα στελέχη υψηλής επιστημονικής ειδίκευσης και με επιμονή στον στόχο, αντιμετωπίζει τις δυσκολίες και τα προβλήματα συνεχίζοντας να επενδύει και να οραματίζεται την ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη Θράκη.
Τα τελευταία δύο έτη επενδύοντας περαιτέρω στον αγροδιατροφικό τομέα, συμμετέχει στο εταιρικό σχήμα της εταιρείας Hellas Farms εξάγοντας στις Η.Π.Α. ξηρούς καρπούς και συγκεκριμένα φιστίκια Αιγίνης με την επωνυμία Greek Pistachios.
Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης τόλμησε να διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της επενδύοντας περαιτέρω στην ελληνική γη. Δημιούργησε την εταιρεία TUVUNU A.E. αξιοποιώντας τους θησαυρούς της ελληνικής φύσης και επενδύοντας στο φυτό Σιδερίτης, το γνωστό σε όλους τσάι του βουνού. Εισήγαγε στην αγορά το πρώτο κρύο τσάι του βουνού ενός 100% φυσικού και υγιεινού αφεψήματος, ερχόμενος αντιμέτωπος μέχρι και με νομικά παράδοξα περιμένοντας την άρση περιορισμών από ένα αναχρονιστικό νομικό πλαίσιο του περασμένου αιώνα που απαγόρευε στις ζυθοποιίες να παράγουν στις εγκαταστάσεις τους αναψυκτικά ή αφεψήματα. Η εταιρεία υποστηρίζει το εισόδημα του αγροτικού πληθυσμού, ειδικά των μειονεκτικών ορεινών περιοχών με τη συμβολαιακή καλλιέργεια τσαγιού σε όλη τη Θράκη. Οι εξαγωγές στο τσάι tuvunu συνεχώς αυξάνονται συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, της Αγγλίας και της Γερμανίας, ενώ προστίθενται συνεχώς νέες.
Στα επόμενα σχέδια του κ. Πολιτόπουλου συνεχίζει να βρίσκεται η δημιουργία ενός εργοστασίου παραγωγής μεταλλικών κουτιών για τη συσκευασία των προϊόντων ώστε να παύσει η εισαγωγή των υλικών συσκευασίας από το εξωτερικό. Πρόκειται για μια σχεδιαζόμενη επένδυση ύψους άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ που θα δημιουργούσε επιπλέον 100 νέες θέσεις εργασίας στην ευρύτερη περιοχή.
*Νίκος Κουτσούδης, B.Sc. in Economics, Dip. in Management Accounting and Costing
Επισήμανση “Forolineυζήν”
Η δημοσίευση του Άρθρου του κ Νίκου.Κουτσούδη, δεν αποτελεί διαφημιστική καταχώρηση για το συγκεκριμένο προϊόν, αλλά μελέτη του συντάκτη, ο οποίος έχει και την απόλυτη ευθύνη για τα στοιχεία της μελέτης του.Το “Forolineυζήν” δημοσιεύει το Άρθρο με την έγγραφη άδεια του συντάκτη του.