Συνελήφθηκαν από αστυνομικούς των Ομάδων Ελέγχου και Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ο.Ε.Π.Τ.Α.) της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της Αθήνας, δέκα οδηγοί Ι.Χ. αυτοκινήτων, για μη τήρηση των νομίμων προϋποθέσεων διενέργειας επιβατικών μεταφορών (υποκλοπή μεταφορικού έργου).
Οι συλληφθέντες οδηγοί εντοπίσθηκαν να μεταφέρουν επιβάτες, έναντι χρηματικού αντιτίμου, με προκρατήσεις μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής Uber, χωρίς όμως να προκύπτουν οι αντίστοιχες συμβάσεις που η επιχείρηση συνάπτει με το μισθωτή, εν ολίγοις έκλειναν την «κούρσα» με «μαύρα» και κατά παράβαση της νομοθεσίας.
Σχηματίστηκαν δικογραφίες σε βάρος των συλληφθέντων οδηγών και των νομίμων εκπροσώπων των επιχειρήσεων ιδιοκτησίας των οχημάτων, για παράβαση των διατάξεων περί εκμίσθωσης Ι.Χ.Ε. με οδηγό, σε συνδυασμό με τις διατάξεις περί υποκλοπής μεταφορικού έργου κατ’ επάγγελμα και εξακολούθηση.
Επιπλέον, σε βάρος των νομίμων εκπροσώπων των επιχειρήσεων ιδιοκτησίας των Ι.Χ.Ε. οχημάτων επιβλήθηκε το προβλεπόμενο διοικητικό πρόστιμο 500 ευρώ, ενώ αφαιρέθηκαν και οι άδειες και οι πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων για χρονικό διάστημα 10 ημερών.
Ακόμη, κατασχέθηκε το συνολικό χρηματικό ποσό των 2.390 ευρώ που βρέθηκε στην κατοχή των οδηγών. Τέλος, ενημερώθηκαν οι κατά τόπους αρμόδιες Δ.Ο.Υ., ο Ε.Ο.Τ., η Δ/νση Επιβατικών Μεταφορών του ΥΠ.ΥΠΟ.ΜΕ., και οι συναρμόδιες Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας.
Εντωμεταξύ, ο πόλεμος με τους ταξιτζήδες καλά κρατεί, με τον Πρόεδρο του συνδικαλιστικού Σωματείου των ταξί, Θάνο Λυμπερόπουλονα απειλεί πως αν δεν γίνουν έλεγχοι, οι οδηγοί ταξί θα κάνουν «Κούγκι» τον τουρισμό το καλοκαίρι
Ηδη υπάρχει έτοιμο νομοσχέδιο, που σύμφωνα με τον υπουργό κ. Σπίρτζη θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, αφού, συ΄μφωνα με τον ίδιο, ξεπεράστηκαν οιαντιρρήσεις των δανειστών.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι εταιρείες «διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου» υποχρεούνται να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπο για την Ελλάδα, ενώ πρέπει να υποβάλουν αίτηση μαζί με τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα και να λάβουν ειδική άδεια. Μάλιστα το ίδιο πλαίσιο θα ισχύει τόσο για εταιρείες που χρησιμοποιούν ταξί (όπως η Beat) όσο και για εταιρείες που χρησιμοποιούν εταιρείες μίσθωσης τουριστικών αυτοκινήτων (όπως η Uber).
Μεταξύ των δικαιολογητικών που πρέπει να καταθέσουν οι εταιρείες είναι η σύμβαση ορισμένου χρόνου με τουλάχιστον τρεις οδηγούς (διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών και όχι τριών ετών όπως είχε κυκλοφορήσει αρχικά), επικυρωμένες άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων με τα οποία συνεργάζονται, στοιχεία για τις σχέσεις εργασίας με τους οδηγούς κ.λπ.
Τα έσοδα των εταιρειών φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία και προβλέπεται να εκδίδονται διαφορετικά φορολογικά στοιχεία προς τον «καταναλωτή» (σ.σ. τον οδηγό) και διαφορετικά για τον επιβάτη και ένα για κάθε διαμεσολάβηση.
Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε πως ιδρύεται μητρώο με τους φορείς διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, τα οχήματα, τους οδηγούς κ.λπ.
Προβλέπονται κυρώσεις στον φορέα ηλεκτρονικής διαμεσολάβησης π.χ. αν δεν δηλώσει τα στοιχεία ενός αυτοκινήτου, με πρόστιμο 50.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 100.000 ευρώ και ανάκληση της άδειας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ
Στον οδηγό που δεν έχει επαγγελματική άδεια, αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο χρόνια και στους κύριους των οχημάτων διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ ανά όχημα, που διπλασιάζεται σε περίπτωση υποτροπής. Ειδικά για την περίπτωση της χρήσης οχήματος με το οποίο δεν έχει καταρτιστεί σύμβαση προβλέπεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο έτη και απαγορεύεται το ίδιο διάστημα που ίδρυσαν τον φορέα να ιδρύσουν άλλο φορέα διαμεσολάβησης. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως λειτουργούν χωρίς άδεια, διακόπτεται η πρόσβαση στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα.
Για το θέμα της αξιολόγησης των οδηγών από τους επιβάτες, σε εφαρμογές όπως η Beat, το σχέδιο νόμου προβλέπει πως θα συνεχιστεί, αλλά αφού ο πάροχος της υπηρεσίας διαμεσολάβησης έχει λάβει σχετική άδεια από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων
Παράλληλα, τον Δεκέμβριο του 2017 το Ευρωπαικό Δικαστήρι, είχε εκδόσει απόφαση- πλήγμα για την Uber σύμφωνα με την οποία χαρακτηρίζεται ως εταιρεία μεταφορών.
Πρόκειται για μια απόφαση η οποία δεν αλλάzει άμεσα τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η εταιρεία, ωστόσο δίνει το πράσινο φως στις τοπικές και εθνικές ρυθμιστικές αρχές στην Ευρώπη να αντιμετωπίσουν την Uber όπως περίπου και μια παραδοσιακή εταιρεία με ταξί.
Αυτό σημαίνει ότι θα υποχρεωθεί με τη σειρά της να συνταχθεί με όσα προβλέπονται για τις ανταγωνίστριές της, όπως, για παράδειγμα, την υποχρέωση να εκδίδει ειδικές άδειες για τα οχήματά της, να τα ασφαλίζει ως επαγγελματικά κ.λπ.
«Η υπηρεσία που παρέχει η Uber, φέρνοντας σε επαφή τους ιδιώτες με μη επαγγελματίες οδηγούς καλύπτεται από υπηρεσίες στον τομέα των μεταφορών», σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. «Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη μπορούν να ρυθμίσουν τις προϋποθέσεις για την παροχή αυτής της υπηρεσίας», αναφέρεται στην απόφαση του Δικαστηρίου.
Υπενθυμίζεται ότι κατά της εταιρείας είχε προσφύγει η Ενωση Οδηγών Ταξί της Βαρκελώνης, η οποία είχε ταχθεί ενάντια στη λειτουργία της στην ισπανική πόλη με την αιτιολογία ότι οι οδηγοί της θα έπρεπε να έχουν ειδικές άδειες.
Από την πλευρά της η Uber απάντησε ότι θα πρέπει να θεωρείται τεχνολογική εταιρεία καθώς η λειτουργία της βασίζεται σε εφαρμογή που συνδέει οδηγούς και επιβάτες.