Μείωση προστίμων, αυστηροποίηση των ποινών σε ορισμένες κατηγορίες παραβάσεων, αλλά και η μικρή αύξηση του ορίου ταχύτητας στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους προβλέπει το σχέδιο νόμου που κατέθεσε, στη Βουλή το υπουργείο Υποδομών.
Ταυτόχρονα, προβλέπει διατάξεις με τις οποίες δυσχεραίνεται η δραστηριότητα των εταιρειών που έχουν αναπτύξει διαδικτυακές εφαρμογές αναζήτησης ταξί.
Το νομοσχέδιο (“ρυθμίσεις για θέματα μεταφορών”) προβλέπει:
-απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες στις περιπτώσεις:
• Χρήσης κινητού τηλεφώνου χωρίς την χρήση ακουστικών ή χωρίς την τοποθέτηση κινητού σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση.
• Παρεμπόδισης ραμπών διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή στάθμευσης σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.
• Χρήσης της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (Λ.Ε.Α.)
• που παραβιάζουν τις διατάξεις για τη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους
• που παραβιάζουν τις διατάξεις για τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών
• ρίψης αντικειμένων ή ουσιών που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά, όπως το τσιγάρο.
• σε οδηγούς βαρέων οχημάτων οι οποίοι κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα ή την χρησιμοποιούν για προσπέραση. Σε περίπτωση υποτροπής το δίπλωμα αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα και ο παραβάτης υποχρεούται σε επανεξέταση για την επανέκδοση αυτού.
Οι αφαιρούμενες πινακίδες θα καταχωρούνται σε μηχανογραφικό σύστημα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η διαβάθμιση των παραβάσεων
Εν γένει οι παραβάσεις διαβαθμίζονται ανάλογα την επικινδυνότητά τους σε:
1. Χαμηλής αξιολόγησης / επικινδυνότητας που τιμωρούνται με επίπληξη και διοικητικό πρόστιμο έως 300 ευρώ.
2. Μεσαίας αξιολόγησης / επικινδυνότητας που τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο από 301 έως 600 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης
3. Υψηλής αξιολόγησης / επικινδυνότητας που τιμωρούνται επιβολή διοικητικού προστίμου 600 ευρώ και με αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 6 μήνες
Για παραβάσεις που συνδέονται με χρήση αλκοόλ, τοξικών ουσιών ή ναρκωτικών ουσιών, ο υπαίτιος τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για ένα έτος.
Για να καταταχθούν στις παραπάνω κατηγορίες οι παραβάσεις του ν. 2696/1999 (Α’57) “Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας”, όπως ισχύει, και να καθοριστούν τα διοικητικά πρόστιμα και οι διοικητικές κυρώσεις ανά κατηγορία παράβασης, αλλά και η διαδικασία βεβαίωσης και επιβολής αυτών από τα αρμόδια όργανα θα απαιτηθεί απόφαση του υπουργού Υποδομών.
Πρόστιμα ανάλογα με το εισόδημα
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, με κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών επιτρέπεται, προκειμένου τα επαπειλούμενα διοικητικά πρόστιμα να επιτελούν αποτελεσματικά την προληπτική και κυρωτική λειτουργία τους, να θεσπίζονται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με βάσει τα οποία μπορεί να αυξάνεται το ύψους των δοικητικών προστίμων μέχρι το τριπλάσιο του βασικού προστίμου.
Για την έκδοση της απόφασης αυτής μπορεί να λαμβάνονται υπόψη δεδομένα από την ελληνικη στατιστική αρχή και άλλες αρχές και επιστημονικούς ή άλλους φορείς.
Προβλέπεται ακόμη, η μείωση οριζόντια 40% όλων των διοικητικών προστίμων με εξαίρεση τις παραβάσεις που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, την πινακίδα Ρ2 (στοπ) και τον ερυθρό σηματοδότη, καθώς και τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων.
Από πότε θα ισχύσει η μείωση των διοικητικών προστίμων;
Από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του νόμου “ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις”.
Πότε θα καθιερωθεί ενιαίο πρόστιμο και οι παραβάσεις θα διαβαθμίζονται βάσει της επικινδυνότητάς τους;
Όταν εκδοθούν οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις. Έως τότε θα ισχύουν τα διοικητικά πρόστιμα του νόμου 2696/1999, τα οποία θα είναι μειωμένα κατά 40%
Η αύξηση του ορίου ταχύτητας και οι τετράτροχες μοτοσυκλέτες
Με το άρθρο 30, δεδομένου ότι η κίνηση με πολύ χαμηλή ταχύτητα σε αυτοκινητοδρόμους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας, όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες μπορεί να προκαλέσει ατυχήματα, προβλέπεται ως κατώτατο όριο ταχύτητας τα 70 χλμ. ανά ώρα.
Το νομοσχέδιο αναφέρει ότι λόγω του μεγάλου αριθμού ατυχημάτων που έχουν σημειωθεί με ελαφρές και βαριές τετράτροχες μοτοσικλέτες έως 125 κυβικά εκατοστά, εισάγεται απαγόρευση κυκλοφορίας σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους του άρθρου 1 του ΚΟΚ, ενώ προβλέπεται ότι τις οδούς αυτούς επιτρέπεται να τις διασχίζουν μόνο κάθετα.
Ταξί
Με το νομοσχέδιο ρυθμίζονται και ζητήματα που σχετίζονται με τον κλάδο των ταξί, με ορισμένα από τα βασικότερα να αφορούν:
-τη δυνατότητα χορήγησης 2 αδειών Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων στα πολύ μικρά νησιά με πληθυσμό κάτω από 335 κατοίκους και
-την αναστολή υποχρέωσης αντικατάστασης αυτοκινήτων έως το 2020, λόγω της οικονομικής κρίσης και της μηδενικής παραγωγής αυτοκινήτων της χώρας μας
Οι διατάξεις για τις πλατφόρμες αναζήτησης ταξί (Uber-Beat)
Το νέο πλαίσιο, που δημιουργείται, προβλέπει την υποβολή αίτησης από τους φορείς ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης, η οποία θα συνοδεύεται από τα εξής δικαιολογητικά:
-αίτηση φυσικού ή νομικού προσώπου
-επικυρωμένα αντίγραφα των σχετικών με τα οχήματα αδειών καθώς και των εγγράφων που αποδεικνύουν σχέση με εργασίας με οδηγούς κατόχους επαγγελματικής – ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ αυτοκινήτου
-παράβολο δημοσίου 1.000 ευρώ.
Η άδεια θα εκδίδεται μέσα σε 30 ημέρες.
Για μη καταχώριση της άδειας κυκλοφορίας ΕΙΧ οχήματα ή της άδειας οδήγησης του οδηγού προβλέπεται η επιβολή προστίμου 5.000 ευρώ την πρώτη φορά, το οποίο θα αυξάνεται σε 10.000 ευρώ τη δεύτερη φορά. Την τρίτη φορά θα ανακαλείται η άδεια για δύο μήνες και την τέταρτη φορά για 2 χρόνια.
Σε περίπτωση λειτουργίας φορέα διαμεσολάβησης χωρίς άδεια, επιβάλλεται πρόστιμο 50.000 ευρώ, ενώ για διάστημα δύο ετών απαγορεύεται η ίδρυση και λειτουργία άλλου φορέα διαμεσολάβησης.
πηγή: www.capital.gr