Ποσό σύνταξης όχι με βάση τα χρόνια ασφάλισης, όπως ισχύει σήμερα, αλλά με βάση την ηλικία συνταξιοδότησης και (άμεση και έμμεση) αύξηση των ορίων ηλικίας για συνταξιοδότηση προβλέπει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο Πισσαρίδη για την Κοινωνική Ασφάλιση.
Του Χρήστου Μέγα
Αν και πρόκειται για σχέδιο, ωστόσο η κυβέρνηση ήδη θέτει σε εκκίνηση την βασική-εμβληματική πρόβλεψη Πισσαρίδη αναφορικά με τις επικουρικές συντάξεις και την καθαρή εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος. Αν και η ισχύς του νέου συστήματος ορίζεται για μετά την 1/1/2022, κάτι που παραπέμπει σε προηγούμενη προκήρυξη εκλογών.
Ήδη η Έκθεση αναφέρει την δυνατότητα συγκέντρωσης κεφαλαίων μέσω των ατομικών λογαριασμών κεφαλαιοποίηση ποσού άνω των 99 δις ευρώ για τα επόμενα 44 χρόνια. Κάτι που σημαίνει ότι αντίστοιχο ποσό θα λείψει από το υφιστάμενο σύστημα επικουρικής ασφάλιση ΕΤΕΑΕΠ. Και στην έκθεση προτείνονται δύο τρόποι κάλυψης του ελλείμματος:
-Δανεισμό (έκδοση ομολόγων), άρα αύξηση του κρατικού δανεισμού
-Ιδιωτικοποιήσεις (άρα ρευστοποίηση της δημόσιας περιουσίας όχι πάντα με αναπτυξιακά κριτήρια)..
Να σημειωθεί ότι το κυβερνητικό σχέδιο για την εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος στην επικουρική ασφάλιση προβλέπει την «αποκοπή» των ασφαλιστικών εισφορών των νέων εργαζομένων (νεοεισερχομένων στην αγορά εργασίας, αλλά και όσων έχουν έως 10 έτη απασχόλησης) από το ΕΤΕΑΕΠ, όπου κατευθυνόταν για τις αποδοχές της προηγούμενης γενιάς και την συγκρότηση ατομικών λογαριασμών. Τα εν λόγω κεφάλαια θα επενδύονται με βάση τις οδηγίες του ασφαλισμένου (συντηρητικά, ισορροπημένα, επιθετικά).
Το ύψος των συντάξεων θα διαμορφώνεται από τις αποδόσεις αυτών των κεφαλαίων.
Κοντολογίς, το νέο σύστημα, εκτός από το κενό στην χρηματοδότηση των σημερινών συνταξιούχων και όσων έχουν κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, θα είναι συγκεκριμένων εισφορών (6% επί του μισθού κάθε μίνα), αλλά αβέβαιων αποδόσεων…
Εκτός από αυτήν την αλλαγή, η νομοθέτηση της οποίας προγραμματίζεται εντός του έτους, το σχέδιο Πισσαρίδη εισηγείται και άλλες 5 ανατροπές:
1.Μείωση του ανώτατου ορίου εισοδήματος (πλαφόν ασφαλιστέων αποδοχών) επί του οποίου επιβάλλονται αναλογικές ασφαλιστικές εισφορές για τους μισθωτούς εργαζόμενους, ώστε να προσεγγίσει τους μέσους όρους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σήμερα το όριο αυτό είναι 6.500 €.
2. Αντικατάσταση της ποσοστιαίας εισφοράς υγείας των μισθωτών με ένα σταθερό ποσό ή ένα σύστημα λίγων κλάσεων, όπως ισχύει και με τους αυτοαπασχολούμενους. Εναλλακτικά, διατήρηση του ισχύοντος καθεστώτος αναλογικών εισφορών αλλά με ακόμα χαμηλότερο πλαφόν ασφαλιστέων αποδοχών υγείας. Το σχετικό κενό στο σύστημα υγείας θα μπορεί να καλυφθεί από τα γενικά φορολογικά έσοδα.
3. Αναπροσαρμογή των κανόνων υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης με τρόπο που να είναι αναλογιστικά και ουσιαστικά περισσότερο ανταποδοτική και συνδεδεμένη με την ηλικία συνταξιοδότησης. Άρα, δεν θα εξαρτάται τόσο το τελικό ποσό της σύνταξης (ποσοστό αναπλήρωσης) από το εάν θα έχει κάποιος 40 χρόνια ασφάλισης, αλλά εάν λαμβάνει την σύνταξη στα 62 ή στα 67 έτη… Να σημειωθεί ότι ήδη προβλέπεται αύξηση των ηλικιακών ορίων κατά ένα έτος (στο 63ο και το 68ο αντιστοίχως με 40 έτη ασφάλισης ή λιγότερα) μετά το 2023 λόγω της αύξησης του προσδόκιμου ζωής.
4. Εξορθολογισμός των κανόνων αναγνώρισης πλασματικών χρόνων ασφάλισης. Σήμερα οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να αναγνωρίσουν έως 12 πλασματικά έτη και 7 στον ιδιωτικό τομέα. Αν, όμως, περιοριστούν τα πλασματικά έτη, όπως εισηγείται η Έκθεση, τότε έμμεσα θα αυξηθεί το όριο ηλικίας για συνταξιοδότηση. Και αυτό γιατί πολύ δύσκολα κάποιος ασφαλισμένος θα έχει συνεχή και αδιάλειπτη εργασία από το 22ο έτος ώστε να συνταξιοδοτηθεί στο 62ο έτος με πλήρη ασφάλιση και πραγματικά ένσημα.
5. Επιτάχυνση της λειτουργικής ενοποίησης των σχετικών συστημάτων των ταμείων, ώστε να γίνεται πολύ γρηγορότερα και με αυτόματους μηχανισμούς η έκδοση συντάξεων και ταυτόχρονα να υπάρχει συνεχής πληροφόρηση στους εργαζόμενους για την ασφαλιστική τους θέση κατά τη διάρκεια τους εργασιακού τους βίου.
Πηγή: https://www.ieidiseis.gr/