«Φρένο» στις μετακινήσεις καταναλωτών με ανεξόφλητες οφειλές αλλά και δημιουργία ενός συστήματος τύπου «Τειρεσία», ώστε να αξιολογείται από τους προμηθευτές ρεύματος η φερεγγυότητα των νέων πελατών τους, εισηγείται η ΡΑΕ. Η αρμόδια Αρχή αναμένεται να εγκρίνει στην ολομέλεια της ερχόμενης εβδομάδας την τελική εισήγησή της, η οποία θα τεθεί σε μία ακόμη σύντομη διαβούλευση πριν πάρει τη μορφή γνωμοδότησης και στη συνέχεια υπουργικής απόφασης.
της Χρύσας Λιάγγου
Το βασικό μέτρο που, σύμφωνα με πληροφορίες, θα εισηγηθεί η ΡΑΕ είναι η δυνατότητα του παλαιού προμηθευτή να σταματάει τη διαδικασία μετακίνησης όταν ο καταναλωτής χρωστάει πάνω από δύο λογαριασμούς ρεύματος, ανεξαρτήτως ποσού, και δεν έχει προχωρήσει σε διακανονισμό. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αρχική πρόταση της ΡΑΕ έθετε πλαφόν οφειλής για τις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών – οικιακούς, εμπορικούς κ.λπ.
Στην περίπτωση που κάποιος καταναλωτής έχει αλλάξει προμηθευτή και έχει διακανονίσει τις οφειλές του, τις οποίες όμως στην πορεία δεν εξυπηρετεί, ο παλαιός προμηθευτής θα έχει το δικαίωμα να ζητήσει από τον ΔΕΔΔΗΕ τη διακοπή της ηλεκτροδότησής του. Η βασική αυτή πρόταση συνοδεύεται από τη δημιουργία ενός συστήματος επισήμανσης τύπου «Τειρεσία», το οποίο θα αξιοποιούν οι προμηθευτές για να αξιολογούν τον βαθμό φερεγγυότητας των καταναλωτών. Πρόκειται για ένα σύστημα επισήμανσης οφειλών στο οποίο θα έχουν πρόσβαση οι προμηθευτές και θα αφορά τους οφειλέτες λογαριασμών ρεύματος που θέλουν να αλλάξουν πάροχο. Οι αφερέγγυοι πελάτες θα επισημαίνονται με κόκκινο χρώμα και οι πελάτες που έχουν διακανονίσει τις οφειλές τους με πράσινο.
Η ΡΑΕ βρίσκεται επίσης σε συνεννόηση με τον ΔΕΔΔΗΕ και την ΑΑΔΕ για να υπάρξει σύνδεση μετρητή ρεύματος και ΑΦΜ μέσω του Taxisnet, ώστε στην περίπτωση που κάποιος καταναλωτής κάνει αίτηση για σύνδεση ρεύματος με άλλον ΑΦΜ –πρακτική που ακολουθούν πολλοί– ο παλαιός πάροχος να μπορεί να το εντοπίσει και να παρέμβει.
Τα «φέσια» από μετακινήσεις πελατών μεταξύ προμηθευτών είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί συνολικά την αγορά ηλεκτρισμού και όχι μόνο τη ΔΕΗ, η οποία το επωμίστηκε πρώτη, καθώς ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί και τα ποσοστά μετακίνησης και μεταξύ ιδιωτών παρόχων αυξάνονται.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΡΑΕ προχώρησε στην επανεξέταση του πλαισίου που διέπει την αλλαγή προμηθευτή μετά την ανατροπή που έφερε η απόφαση ακύρωσης από το ΣτΕ (1888/2020) προηγούμενης απόφασης (2016) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που είχε θέσει απαγορευτικό στη μετακίνηση πελατών με ανεξόφλητες οφειλές.
Η απόφαση του 2016 ήρθε έπειτα από έντονες πιέσεις της ΔΕΗ προς το αρμόδιο υπουργείο και τη ΡΑΕ, καθώς πολλοί πελάτες της είδαν τον ανταγωνισμό ως ευκαιρία να μην αποπληρώσουν τα χρέη τους, με αποτέλεσμα να αλλάζουν προμηθευτή αφήνοντας στη ΔΕΗ τα «φέσια».
πηγή: kathimerini.gr