Με την προθεσμία για την υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες που έλαβαν ενίσχυση μέσω της Επιστρεπτέας Προκαταβολής να λήγει στις 15 Νοεμβρίου, το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει τις επόμενες ημέρες να αναρτήσει στον προσωπικό λογαριασμό της κάθε επιχείρησης και επιτηδευματία το ύψος του ποσού που πρέπει να επιστρέψει.
Έτσι σχεδόν 700.000 επιχειρήσεις και επιτηδευματίες θα μπορούν να εισέλθουν στον προσωπικό τους λογαριασμό κάνοντας χρήση των κωδικών του ΤΑΧΙS και να ενημερωθούν τόσο για το σύνολο του ποσού που πρέπει να αποπληρώσουν αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να το κάνουν.
Τρόποι αποπληρωμής
Ήδη από τις αρχές Σεπτεμβρίου έχει ανακοινωθεί η περαιτέρω μείωση το ποσού επιστροφής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών ανάλογα με την πτώση του τζίρου της επιχείρησης. Κι όχι μόνο αυτό αλλά οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες μπορούν να την αποπληρώσουν σε 60 μηνιαίες δόσεις, με την πρώτη δόση να καταβάλλεται στα τέλη Ιανουαρίου 2022.
Παράλληλα προβλέπεται και επιπλέον έκπτωση 15% για την εφάπαξ αποπληρωμή του κρατικού δανείου έως το τέλος του έτους. Το ποσό που πρέπει να επιστραφεί διαμορφώνεται :
· στο 25% του ποσού που εισπράχθηκε για τις επιχειρήσεις που έχουν πτώση τζίρου άνω του 70% εφόσον η πτώση των ακαθάριστών εσόδων το 2020 σε σχέση με το 2019 ήταν άνω του 70% και καταγράφουν ζημιές προ φόρων.
· στο 33% του κρατικού δανείου για τις επιχειρήσεις με πτώση τζίρου από 30% έως 70% το 2020 σε σχέση με το 2019 και καταγράφουν ζημιές προ φόρων
· στο 50% του συνολικού ποσού για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως κύκλου εργασιών.
Οι νέες επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή είχαν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
– επιστρέφουν το 25% του δανείου εφόσον καταγράφουν πτώση των ακαθάριστων εσόδων το 2020 σε σχέση με το 2019 (εφόσον είχαν καταγράψει θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019) άνω του 30% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων και
– το 33,3% του ποσού οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα μάλιστα με τους υπολογισμούς του οικονομικού επιτελείου :
· το 28% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τέταρτο (25%),
· το 39% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τρίτο (33,3%) και
· το 33% θα επιστρέψουν το 50%.
Το πιστοποιητικό φερεγγυότητας
Η έκδοση των ενιαίων πιστοποιητικών δικαστικής φερεγγυότητας από τα οικεία πρωτοδικεία αποδείχτηκε ότι ήταν μια δύσκολη διαδικασία και γι’ αυτό δόθηκε ο απαιτούμενος χρόνος στους επαγγελματίες για να το λάβουν. Όλες οι επιχειρήσεις που έχουν λάβει ενίσχυση βάσει του Προσωρινού Πλαισίου, ανεξαιρέτως, υποχρεούνται στην υποβολή του Ενιαίου Πιστοποιητικού Δικαστικής Φερεγγυότητας. Το πιστοποιητικό προβλέπεται να αναζητείται αυτεπαγγέλτως στις περιπτώσεις των Πρωτοδικείων που διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα, ήτοι των Πρωτοδικείων Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Πειραιώς και Χαλκίδας. Στην περίπτωση που η έδρα της επιχείρησης δεν βρίσκεται στις παραπάνω περιοχές, το πιστοποιητικό, εκδίδεται από το Πρωτοδικείο της έδρας της επιχείρησης και υποβάλλεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “myBusinessSupport” της ΑΑΔΕ, ενώ η σχετική αίτηση για την έκδοσή του μπορεί να υποβάλλεται και μέσω του gov.gr.
Μόνο οι μεγάλες επιχειρήσεις που έχουν λάβει ενίσχυση βάσει του Προσωρινού Πλαισίου, υποχρεούνται στην υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης του λογιστή της επιχείρησης, με το περιεχόμενο που ορίζεται στο Παράρτημα των σχετικών ΚΥΑ για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή.
Οι ατομικές επιχειρήσεις, καθώς και οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, δεν υποχρεούνται στην υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης του λογιστή τους. Επισημαίνεται ότι η Υπεύθυνη Δήλωση του λογιστή υποβάλλεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “myBusinessSupport” της ΑΑΔΕ, ενώ μπορεί να εκδοθεί μέσω του gov.gr.
Συνεπώς, οι ατομικές επιχειρήσεις, καθώς οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που έχουν έδρα στις περιοχές Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πειραιά και Χαλκίδας, δεν απαιτείται να προβούν σε κάποια ενέργεια, καθώς δεν υποχρεούνται στην υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης του λογιστή της επιχείρησης, ενώ το Ενιαίο Πιστοποιητικό Δικαστικής Φερεγγυότητας αναζητείται αυτεπαγγέλτως.
Όσες επιχειρήσεις επιβάλλεται να υποβάλλουν δικαιολογητικά στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, αυτά είναι:
* υπεύθυνη δήλωση του λογιστή της επιχείρησης που να βεβαιώνει ότι η επιχείρηση την 31.12.2019 (ανάλογα με την νομική μορφή και το είδος βιβλίων της επιχείρησης), σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στο σημείο Α του Παραρτήματος Ι «Ορισμός Προβληματικής Επιχείρησης»:
– είτε δεν είχε απολέσει πάνω από το ήμισυ του εγγεγραμμένου της κεφαλαίου λόγω συσσωρευμένων ζημιών,
– είτε δεν είχε απολέσει πάνω από το ήμισυ του κεφαλαίου της, όπως εμφαίνεται στους λογαριασμούς της εταιρείας, λόγω συσσωρευμένων ζημιών.
Το παραπάνω δεν απαιτείται στην περίπτωση ανεξάρτητων ατομικών επιχειρήσεων, καθώς και στην περίπτωση των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Επιπλέον, εάν πρόκειται για μεγάλη επιχείρηση, να βεβαιώνει ότι τα τελευταία δύο έτη:
– ο δείκτης χρέους προς ίδια κεφάλαια της επιχείρησης δεν ήταν υψηλότερος του 7,5 και
– ο δείκτης κάλυψης χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων της επιχείρησης (EBITDA interest coverage ratio) δεν ήταν κάτω του 1,0.
Ραλλού Αλέξοπούλου
πηγή: naftemporiki.gr