Μόνο στον τεχνολογικό τομέα περίπου 800 επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο έχουν περικόψει περισσότερες από 120.000 θέσεις εργασίας στη διάρκεια του 2022, σύμφωνα με στοιχεία της ιστοσελίδας Layoffs.fyi, ενώ μόνο τον Οκτώβριο έγιναν περισσότερες από 9.500 απολύσεις στον αμερικανικό τεχνολογικό κλάδο.
Από κοντά και οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν ήδη αρχίσει είτε να περικόπτουν δραστηριότητες είτε να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους σε άλλες αγορές, προκειμένου να επιβιώσουν του υψηλού ενεργειακού κόστους που «κατατρώει» την κερδοφορία τους.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του γερμανικού οικονομικού ινστιτούτου Ifo, στην οποία συμμετείχαν 1.060 επιχειρήσεις, το 25% σχεδιάζει να περικόψει θέσεις εργασίας στη Γερμανία, τη στιγμή που στην αντίστοιχη έρευνα του Απριλίου το ποσοστό αυτό περιοριζόταν στο 14%, ενώ το 90% αναμένει περαιτέρω αύξηση των τιμών.
Στον «πυρήνα» της Ε.Ε.
Αυτή που πλήττεται ιδιαίτερα είναι η βαριά βιομηχανία του «πυρήνα» της Ευρώπης, με ονόματα όπως ο γερμανικός κολοσσός BASF στον χώρο των χημικών, ο οποίος αναμένεται να ανακοινώσει απροσδιόριστο μέχρι στιγμής αριθμό περικοπών θέσεων εργασίας, έχοντας ήδη γνωστοποιήσει ότι θα κλείσει διά παντός μέρος των ευρωπαϊκών του επιχειρήσεων μεταφέροντάς το στην Κίνα, μετά τις ζημίες ύψους 130 εκατ. ευρώ που παρουσίασε στη γερμανική αγορά. Η γερμανική εταιρεία χημικών Henkel, γνωστή από τη μάρκα βαφής μαλλιών Schwarzkopf, θα περικόψει περί τις 2.000 θέσεις εργασίας εξαιτίας της χαμηλής ζήτησης για προϊόντα της, του αυξανόμενου κόστους και των προβλημάτων στην παγκόσμια αλυσίδα τροφοδοσίας.
Αντίστοιχα, ο σουηδικός όμιλος μηχανολογικού εξοπλισμού Alfa Laval ξεκίνησε διαδικασία αναδιάρθρωσης στο τμήμα ενέργειας και ναυτιλίας επηρεάζοντας 500 εργαζόμενους, μετά την εξασθένηση των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων της από το αυξανόμενο κόστος. Σε κλοιό πιέσεων και ο σουηδικός όμιλος εξοπλισμού κηπουρικής και εργαλείων Ηusqvarna που ανακοίνωσε ότι θα περικόψει 1.000 θέσεις εργασίας, αφότου παρουσίασε κατώτερα του αναμενομένου αποτελέσματα τρίτου τριμήνου. Από κοντά, η σουηδική εταιρεία πληρωμών Klarna που θα περικόψει το 10% από το σύνολο του εργατικού δυναμικού των 7.000 ατόμων και η επίσης σουηδική εταιρεία επικοινωνιών συστημάτων cloud που θα περικόψει 150 θέσεις, ήτοι το 4% του εργατικού δυναμικού της.
Η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον πλανήτη, η Stellantis, έχει απολύσει εργαζομένους της, χωρίς να δώσει στη δημοσιότητα τον ακριβή αριθμό, σε μονάδα της στο Μίτσιγκαν για να καλύψει προβλήματα στην αλυσίδα προσφοράς. Η ολλανδική Philips ανακοίνωσε ότι θα περικόψει 4.000 θέσεις εργασίας ή 5% του εργατικού δυναμικού της προκειμένου να αντισταθμίσει την πτώση των πωλήσεων, ενώ η ισπανική εταιρεία Siemens Gamesa που κατασκευάζει τουρμπίνες σχεδιάζει περικοπές 2.900 θέσεων εργασίας, κυρίως στην Ευρώπη, ώστε να επιστρέψει σε κερδοφορία.
Περικοπές 4.125 εργαζομένων στο σύνολο των 21.015 συμφώνησε έως το τέλος του έτους και η ιταλική τράπεζα Monte dei Paschi di Siena μέσω ενός κοστοβόρου προγράμματος συνταξιοδότησης εθελούσιας εξόδου. Στην Τουρκία, η αλυσίδα διανομής ειδών παντοπωλείου Getir σχεδιάζει να κόψει το 14% του δυναμικού της παγκοσμίως εξαιτίας του αυξανόμενου πληθωρισμού και κόστους.
Ανησυχία για φυγή
Πέρα από τα εγγενή προβλήματα που παρουσιάζει η Ευρώπη, υπάρχει ακόμη μία πηγή ανησυχίας, η στροφή ευρωπαϊκών επιχειρήσεων στις ΗΠΑ χάρη στα κίνητρα που προσφέρει η νομοθεσία τους για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν οργάνωσε χθες δείπνο με προσκεκλημένους κορυφαίους επιχειρηματίες της Ευρώπης -μεταξύ των οποίων Engie, Oracle, Ericsson, Unilever, AstraZenecea, Volvo, BMW, Air Liquide και Solvay- προκειμένου να τους πιέσει να επενδύσουν στην Ευρώπη και όχι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται συνεργάτη του προέδρου.
Σε χαμηλή πτήση οι αεροπορικές
Ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί παγκοσμίως είναι και ο αεροπορικός κλάδος, ο οποίος ασκεί πιέσεις για να υπάρχει μόνο ένας κυβερνήτης στο πιλοτήριο των επιβατικών αεροσκαφών, στο πλαίσιο των προσπαθειών για μείωση του κόστους και αποσυμπίεση από τις ελλείψεις προσωπικού. Η αρμόδια Ευρωπαϊκή Ένωση Ασφαλείας στην Αεροπλοΐα (EASA) συνεργάζεται με εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών, ώστε να αποφασίσει πώς θα γίνονται οι πτήσεις με έναν πιλότο και να δημιουργήσει κανόνες για την επίβλεψή τους, αρχής γενομένης από το 2027, σύμφωνα με το Bloomberg.
H Αir France βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις για την περικοπή 300 θέσεων προσωπικού εδάφους μέσω εθελούσιας εξόδου, σύμφωνα με την εφημερίδα «Le Figaro», ενώ η φινλανδική «Finnair» θα περικόψει περί τις 150 θέσεις εργασίας στο πλαίσιο ευρύτερου σχεδίου επιστροφής σε κερδοφορία. Στον αντίποδα, η Lufthansa, η οποία ξεκινά εκστρατεία πρόσληψης 20.000 εργαζομένων στην Ευρώπη, εν μέσω ισχυρής ανάκαμψης της αεροπορικής κίνησης και έλλειψης εργατικού δυναμικού στον κλάδο.
Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής