Από σήμερα, 13 Ιανουαρίου, η έναρξη της ατομικής επιχείρησης θα μπορεί πλέον να διενεργείται μέσω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής, προσβάσιμης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-EΨΠ), εφεξής ΕΨΠ. Προκειμένου να αρχίσει η διαδικασία, θα απαιτείται η προηγούμενη αυθεντικοποίηση του φυσικού προσώπου/ χρήστη.
Για την ολοκλήρωση των διαδικασιών έναρξης ατομικής επιχείρησης, η ειδική εφαρμογή διαλειτουργεί μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τα εξής Πληροφοριακά Συστήματα (Π/Σ):
α) το Γ.Ε.ΜΗ.: To Εθνικό Μητρώο Εμπορικής Δημοσιότητας αρμοδιότητας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
β) το TAXIS: Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας αρμοδιότητας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.),
γ) την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
δ) Το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Ε.Μ.Επ.: Το Π/Σ διαχείρισης των στοιχείων επικοινωνίας όλων των φυσικών προσώπων αρμοδιότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Προϋποθέσεις ηλεκτρονικής έναρξης ατομικής επιχείρησης
Ο ενδιαφερόμενος, προκειμένου να κάνει ηλεκτρονική έναρξη ατομικής επιχείρησης θα πρέπει:
α) να διαθέτει έγκυρο και ενεργό Ελληνικό Α.Φ.Μ. και
β) να προτίθεται να ασκήσει εμπορική δραστηριότητα.
Διαδικασία έναρξης
Ο ενδιαφερόμενος εισέρχεται στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, κατόπιν αυθεντικοποίησής του, με τη χρήση του taxisnet. Για την εγκυρότητα των στοιχείων του Α.Φ.Μ., γίνονται οι απαραίτητες διασταυρώσεις με το φορολογικό μητρώο της Α.Α.Δ.Ε.
Σε περίπτωση που δεν επιβεβαιωθούν τα στοιχεία του ΑΦΜ, ο ενδιαφερόμενος δεν έχει δικαίωμα χρήσης της εφαρμογής και ενημερώνεται προκειμένου να απευθυνθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Η εγγραφή μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε από τον ίδιο τον χρήστη, όπου επιλέγει το πεδίο σύνδεσης “ιδίας χρήσης”, είτε από εκπρόσωπο φυσικού προσώπου, που επιθυμεί να προβεί σε έναρξη ατομικής επιχείρησης, επιλέγοντας το πεδίο σύνδεσης “εκ μέρους τρίτου”.
Καταχώριση Στοιχείων σε περίπτωση “ιδίας χρήσης”
Στην περίπτωση επιλογής του πεδίου της “ιδίας χρήσης”, στην οθόνη του χρήστη εμφανίζονται τα προσωπικά στοιχεία του αιτούντος, ήτοι, όνομα, επώνυμο, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ. και Δ.Ο.Υ.
Ακολούθως, οι χρήστες επιλέγουν τον τύπο της έδρας της επιχείρησης (ιδιόκτητη έδρα ή μη).
Οι χρήστες καταχωρούν την επωνυμία της επιχείρησης, η οποία ταυτίζεται με το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου, και εφόσον το επιθυμούν, επιλέγουν και διακριτικό τίτλο. Τόσο η επωνυμία, όσο και ο διακριτικός τίτλος αποδίδονται αυτόματα και με λατινικούς χαρακτήρες.
Στη συνέχεια, καταχωρούν Στοιχεία Επιχείρησης, Στοιχεία Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ΕΛΠ), Στοιχεία Φ.Π.Α. και Στοιχεία Δραστηριοτήτων Επιχείρησης, τις οποίες ο χρήστης καλείται να επιλέξει μέσω διαλειτουργικότητας της ΑΑΔΕ.
Εξουσιοδότηση τρίτου
Για την παροχή εξουσιοδότησης σε τρίτο, ο χρήστης συμπληρώνει σε ειδικά διαμορφωμένο πεδίο της εφαρμογής, τον Α.Φ.Μ. του τρίτου προσώπου, προς το οποίο χορηγείται η πληρεξουσιότητα. Εφόσον βρεθεί ο Α.Φ.Μ. μέσω διαλειτουργικότητας στο Φορολογικό Μητρώο και για τον Α.Φ.Μ. αυτόν έχουν καταχωριστεί στοιχεία επικοινωνίας στο Ε.Μ.Επ, τότε ο Α.Φ.Μ. και το ονοματεπώνυμο του τρίτου προσώπου (με κρυμμένα όλα τα γράμματα εκτός των αρχικών) εμφανίζονται στην οθόνη, και ο χρήστης μπορεί να προχωρήσει την διαδικασία επιλέγοντας την έδρα της επιχείρησης.
Η εξουσιοδότηση προς τρίτο πρόσωπο ενεργοποιεί νέο προφίλ σύνδεσης στον χρήστη που εξουσιοδοτείται, το οποίο καλείται να επιλέγει σε κάθε είσοδό του στην εφαρμογή.
Ο εξουσιοδοτημένος τρίτος αποκτά αποκλειστική πρόσβαση στην επεξεργασία της αίτησης, ενώ ταυτόχρονα ο εξουσιοδοτών αποκόπτεται από τη δυνατότητα επεξεργασίας αυτής.
Ο εξουσιοδοτών μπορεί οποτεδήποτε να άρει την εξουσιοδότηση, οπότε αυτόματα ο εξουσιοδοτημένος τρίτος παύει να έχει πλέον πρόσβαση στην διαδικασία κατάθεσης της αίτησης.
Ολοκλήρωση Έναρξης
Κατόπιν των ανωτέρω διαδικασιών εκδίδεται βεβαίωση έναρξης εργασιών από την Α.Α.Δ.Ε., στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία, όπως αυτά συμπληρώθηκαν στην εφαρμογή.
Η δράση αποσκοπεί στη μείωση του διοικητικού βάρους και της γραφειοκρατίας αφού ο επιχειρηματίας δεν θα χρειάζεται να επισκεφθεί καμία δημόσια αρχή/υπηρεσία και η έναρξη θα πραγματοποιείται με την πλατφόρμα στο πλαίσιο της ενιαίας Ψηφιακής Πύλης.
* Η Μάρθα Παπασωτηρίου είναι Partner/Head of Tax, Lawyer, στην Andersen Tax Greece
πηγή: capital.gr