Τέλος στο χαρτοβασίλειο των υποθέσεων φόρου κληρονομίας βάζει η ΑΑΔΕ, περνώντας και στον τομέα αυτό στην ψηφιακή εποχή, με την όλη διαδικασία μάλιστα να πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως και τις 31 Ιουλίου 2023.
του Γιώργου Κούρου
Συγκεκριμένα, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προχώρησε στη δημιουργία μιας νέας εφαρμογής, με τίτλο «Καταχώρηση αριθμών (Θ)- ΑΦΜ», η οποία είναι διαθέσιμη μέσω της ψηφιακής εφαρμογής myPROPERTY Δ.Ο.Υ., που ουσιαστικά είναι ένα ενιαίο ηλεκτρονικό ευρετήριο υποθέσεων φόρου κληρονομίας με χρόνο θανάτου από 1.1.2009 και μετά, το οποίο θα αντικαταστήσει τα μέχρι σήμερα τηρούμενα χειρόγραφα βιβλία και ειδικότερα το ετήσιο ευρετήριο και το βιβλίο κίνησης υποθέσεων φόρου κληρονομίας.
Στο πλαίσιο αυτό καλούνται όλες οι εφορίες έως τις 31 Ιουλίου 2023 να έχουν υποχρεωτικά προβεί στη μεταφορά των στοιχείων των υποθέσεων φόρου κληρονομίας από το χειρόγραφο στο ηλεκτρονικό ευρετήριο με βάση την κατωτέρω διαδικασία:
- Η διαδικασία καταχώρησης-μεταφοράς και τήρησης του ηλεκτρονικού ευρετηρίου καταχώρησης υποθέσεων φόρου κληρονομίας διενεργείται από την αρμόδια για
την παραλαβή της δήλωσης φόρου κληρονομιάς ΔΟΥ, δηλαδή από τη ΔΟΥ στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας βρίσκεται η τελευταία δηλωθείσα στο Μητρώο της Φορολογικής Διοίκησης διεύθυνση κατοικίας του κληρονομουμένου και αν ο κληρονομούμενος δεν κατοικούσε στην Ελλάδα από τη ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού και Εναλ/κής Φορ/σης Φορ/κών Κατ. Ημεδαπής. - Στο ηλεκτρονικό ευρετήριο μεταφέρονται τα στοιχεία των υποθέσεων φόρου κληρονομίας που προκύπτουν από τα χειρόγραφα βιβλία καταχώρησης και αφορούν υποθέσεις φόρου κληρονομίας με χρόνο θανάτου από 1-1-2009 και μετά.
- Συστήνεται η μεταφορά των στοιχείων από το χειρόγραφο στο ηλεκτρονικό ευρετήριο να ξεκινήσει από τις πιο πρόσφατες υποθέσεις.
Η καταχώρηση – μεταφορά των στοιχείων γίνεται ως εξής: O επιχειρησιακός χρήστης εισέρχεται στην εφαρμογή «myPROPERTY Δ.Ο.Υ.» με τους κωδικούς του και από το μενού πάνω αριστερά επιλέγει την εφαρμογή με τίτλο «Καταχώρηση αριθμών (Θ) – ΑΦΜ».
Εμφανίζονται τέσσερις επιλογές και επιλέγεται η πρώτη με τίτλο «Καταχώρηση Στοιχείων». Με την επιλογή αυτή ενεργοποιείται πίνακας για καταχώρηση με τα εξής επιμέρους πέντε (5) στοιχεία:
1. «ΔΟΥ»: Καταχωρείται η ΔΟΥ στην οποία έχει υποβληθεί η χειρόγραφη δήλωση και στην οποία τηρείται το αντίστοιχο χειρόγραφο ευρετήριο.
2. «ΕΤΟΣ»: Καταχωρείται το έτος θανάτου.
3. «Αριθμός Φακέλου»: Καταχωρείται ο αριθμός Θ του αντίστοιχου έτους.
4. «ΑΦΜ Θανόντα»: Καταχωρείται ο ΑΦΜ του θανόντα. Με την καταχώρηση του ΑΦΜ συμπληρώνονται αυτόματα από το μητρώο του TAXIS και τα υπόλοιπα πέντε
(5) στοιχεία του αποβιώσαντος. Σε περίπτωση που δεν αναγράφεται ο ΑΦΜ του αποβιώσαντος στο χειρόγραφο ευρετήριο, καταχωρούνται στην καρτέλα «Αναζήτηση Θανόντα με Ονοματεπώνυμο».
5. «Παρατηρήσεις». Συμπληρώνονται σχόλια κατά περίπτωση.
Τα χειρόγραφα βιβλία
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς των στοιχείων των παλαιών υποθέσεων φόρου κληρονομίας από το χειρόγραφο στο ηλεκτρονικό
ευρετήριο παύει η τήρηση των χειρόγραφων βιβλίων, δηλαδή του ετήσιου ευρετηρίου και του βιβλίου κίνησης υποθέσεων φόρου κληρονομίας, και κάθε ΔΟΥ τηρεί το δικό της ηλεκτρονικό ευρετήριο υποθέσεων φόρου κληρονομίας μέσω της εφαρμογής «Καταχώρηση αριθμών (Θ) – ΑΦΜ».
Επισημαίνεται ότι η αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης φόρου κληρονομίας ΔΟΥ καταχωρεί μόνο στο ηλεκτρονικό ευρετήριο με βάση την ως άνω περιγραφόμενη διαδικασία, κάθε νέα υπόθεση φόρου κληρονομίας, για την οποία υποβάλλεται είτε ψηφιακή είτε χειρόγραφη δήλωση φόρου κληρονομίας, αφού αναζητήσουν στο ψηφιακό ευρετήριο τον τελευταίο καταχωρημένο αριθμό Θ για το συγκεκριμένο έτος, ώστε να καταχωρήσει τον επόμενο.
πηγή: naftemporiki.gr