Πολύ σύντομα (16 Μαίου) οι μαθητές της Γ’Λυκείου θα έρθουν αντιμέτωποι με …το μέλλον τους μέσα από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Παρακάτω παρατίθενται 17 απαραίτητες διευκρινίσεις για τις Εξετάσεις, Και η συμβουλη; Παιδιά ψυχραιμία!
1. Τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν πανελλαδικώς οι μαθητές των ΓΕΛ θα τα εξεταστούν υποχρεωτικά και στις ενδοσχολικές εξετάσεις. Στους μαθητές θα χορηγηθεί ενδοσχολικό απολυτήριο και οι βαθμοί των πανελλαδικών εξετάσεων δεν θα συνυπολογιστούν στον βαθμό του απολυτηρίου.
2. Οι πανελλαδικές εξετάσεις για τους υποψηφίους των ΓΕΛ προηγούνται των απολυτηρίων εξετάσεων.
3. Δεν συνυπολογίζονται οι βαθμοί των ενδοσχολικών εξετάσεων για την εξαγωγή των μορίων εισαγωγής.
4. Όσοι τελειόφοιτοι των ΓΕΛ δεν επιθυμούν να λάβουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν απαιτείται η υποβολή κάποιας αίτησης. Οι εν λόγω μαθητές θα συμμετάσχουν στις ενδοσχολικές εξετάσεις για να τους χορηγηθεί απολυτήριο Λυκείου.
5. Τα μόρια για κάθε επιστημονικό πεδίο προκύπτουν από τα 4 μόνο μαθήματα του κάθε πεδίου. Αν λοιπόν ένας υποψήφιος έχει επιλέξει και 5ο μάθημα για να διευρύνει τις επιλογές του, σε περίπτωση που δεν γράψει καλά, η χαμηλή του επίδοση δεν θα επηρεάσει τη βαθμολογία του για τις σχολές του άλλου επιστημονικού πεδίου.
6. Για τη διεκδίκηση θέσης εισαγωγής σε σχολές που απαιτούν εξέταση σε ειδικό μάθημα απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επιτυχής εξέταση σε αυτά (βαθμολογική βάση το 10 με άριστα το 20).
7. Οι υποψήφιοι για τα Προγράμματα Σπουδών των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών πρέπει να είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Ειδικά για την εισαγωγή στο Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών γίνονται δεκτοί μόνο άρρενες υποψήφιοι.
8. Οι μαθητές ΓΕΛ – πάσχοντες από σοβαρές παθήσεις έχουν ήδη πιστοποιηθεί από τις ειδικές επταμελείς επιτροπές του Ν.3794/2009. Οι υποψήφιοι αυτοί υποβάλλουν απευθείας μηχανογραφικό δελτίο σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί για το 5% των θέσεων εισακτέων με κριτήριο τον βαθμό του απολυτηρίου τους, το οποίο ούτως ή άλλως αποκτάται ενδοσχολικά. Αν ωστόσο κάποιος από τους μαθητές με σοβαρές παθήσεις επιθυμεί τη συμμετοχή του και στις πανελλαδικές εξετάσεις, υποβάλλει αίτηση-δήλωση και συμμετέχει κανονικά και στις πανελλαδικές εξετάσεις.
9. Για τους αποφοίτους Γενικού Λυκείου του 2013-2014 και του 2014-2015 που θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές με το παλιό σύστημα στον υπολογισμό του βαθμού πρόσβασης θα συνυπολογιστεί η προφορική βαθμολογία τους, ενώ οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών (2012-2013 και παλιότερα) κρίνονται μόνο βάσει της γραπτής βαθμολογίας τους. Επίσης βάσει της γραπτής βαθμολογίας τους και μόνο κρίνονται οι απόφοιτοι άλλου τύπου λυκείου καθώς και οι απόφοιτοι Γενικού Λυκείου που έλαβαν απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις.
10. Όσοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις ημερήσιων Λυκείων τα έτη 2013 – 2014 και 2014-2015 που δήλωσαν και επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις με το νέο σύστημα, δεν έχουν το δικαίωμα ταυτόχρονα να διεκδικήσουν θέση και με το 10% με τις βαθμολογίες του 2013-2014 ή του 2014-2015 αντίστοιχα.
11. Επίσης εφόσον οι ανωτέρω υποψήφιοι δήλωσαν συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις αλλά τελικά επιθυμούν να διεκδικήσουν θέση με το 10%, μπορούν να μην πάρουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις σε κανένα μάθημα.
12. Για το ακαδημαϊκό έτος 2016/17 δίνεται κατ’ εξαίρεση το δικαίωμα συμμετοχής στο 10% των θέσεων εισακτέων χωρίς νέα εξέταση και σε όσους είχαν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων Λυκείων το έτος 2014. Οι θέσεις που αντιστοιχούν στο 10% του αριθμού εισακτέων κατανέμονται στους υποψηφίους του έτους 2014 σε ποσοστό 40% και στους υποψηφίους του έτους 2015 σε ποσοστό 60%. Επομένως οι μαθητές που αποφοίτησαν το 2014 θα διαγωνιστούν για το 4% και οι μαθητές που αποφοίτησαν το 2015 για το 6% του συνολικού αριθμού των θέσεων των εισακτέων στις Ανώτατες Σχολές, ο οποίος θα καθοριστεί αργότερα με Υπουργική Απόφαση για κάθε σχολή ή τμήμα.
13. Οι μαθητές που διακρίθηκαν με 1η, 2η ή 3η διάκριση στη Βαλκανική ή τη ∆ιεθνή Ολυµπιάδα Μαθηµατικών,Πληροφορικής,Φυσικής,Χηµείας ή Βιολογίας για να εισαχθούν στις Ανώτατες Σχολές πρέπει να έχουν Μ.Ο.των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων >=10. Τότε εισάγονται σε οποιαδήποτε σχολή επιστημονικού πεδίου που περιλαμβάνει ως εξεταστέο μάθημα το μάθημα που διακρίθηκε (δηλαδή σε αρκετές σχολές). Αυτά θα ισχύσουν από το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 και αφορούν στους κατόχους απολυτηρίου Γενικού Λυκείου ή ΕΠΑΛ του σχολικού έτους 2015-16 κι εφεξής.
14. Αν ο υποψήφιος δεν πάρει μέρος στην εξέταση μαθήματος Ομάδας Προσανατολισμού ή γενικής παιδείας που επέλεξε να εξετασθεί πανελλαδικά, τότε θεωρείται ότι εξετάσθηκε στο συγκεκριμένο μάθημα και πήρε γραπτό βαθμό μηδέν (0).
15. Επιπλέον προϋποθέσεις για τη συμμετοχή υποψηφίων στις διαδικασίες επιλογής: α) των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, των Σχολών Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σχολών της Αστυνομικής Ακαδημίας, της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού είναι να έχουν κριθεί ικανοί για τις Σχολές αυτές κατά τις προκαταρκτικές εξετάσεις που διενεργούνται για το σκοπό αυτό από τις ίδιες τις Σχολές σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις β) των Τμημάτων για τα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικό μάθημα είναι η επιτυχία βαθμού στο ειδικό μάθημα ίσου με το μισό τουλάχιστον του μέγιστου δυνατού. Αν απαιτείται εξέταση σε δύο ειδικά μαθήματα, η προϋπόθεση αυτή ισχύει χωριστά για το καθένα από τα εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα.
16. Το Μηχανογραφικό του 2016 για τους φετινούς μαθητές της Γ΄ τάξης του Λυκείου είναι διαφορετικό από το Μηχανογραφικό που συμπλήρωναν οι υποψήφιοι των προηγούμενων Πανελλαδικών Εξετάσεων. Οι επιλογές των φετινών υποψηφίων είναι σαφώς λιγότερες και με διαφορετική κατανομή σε σχέση με ότι ίσχυε μέχρι τώρα. Για παράδειγμα οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης μπορούν να διεκδικήσουν μία θέση στις Αστυνομικές αλλά όχι στις Στρατιωτικές Σχολές. Την ίδια ώρα, όσοι επιθυμούν να διεκδικήσουν μία θέση στα τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών σε πολυτεχνεία και πολυτεχνικές σχολές, εάν θέλουν να διεκδικήσουν θέση και στα Τμήματα Πληροφορικής θα αποκλείονται από τις ιατρικές σχολές.
17. Με βάση το σύνολο των τμημάτων (κοινά και μη κοινά) που περιλαμβάνει κάθε Επιστημονικό Πεδίο, το 2ο Πεδίο «Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες» είναι το πιο ευνοημένο καθώς συγκεντρώνει συνολικά τον μεγαλύτερο αριθμό Τμημάτων (218) αλλά και τον μεγαλύτερο αριθμό Πανεπιστημιακών Τμημάτων. Στη δεύτερη θέση από την άποψη του αριθμού των τμημάτων έρχεται το 5ο Πεδίο «Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής» με συνολικά 130 τμήματα εκ των οποίων, όμως, Πανεπιστημιακά είναι λιγότερα από τα μισά. Σε καλύτερη θέση, τουλάχιστον από της ζήτησης, είναι το 1ο Πεδίο με 118 συνολικά Τμήματα εκ των οποίων τα 97 είναι Πανεπιστημιακά.