Το διαχρονικό «Μάνα Κουράγιο»

0

Το περίφημο θεατρικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ συμπλήρωσε 75 χρόνια παραστάσεων. Μέχρι σήμερα παραμένει στο θεατρικό ρεπερτόριο της Γερμανίας και όχι μόνο. Το φθινόπωρο ανεβαίνει και στη Θεσσαλονίκη.

Το αντιπολεμικό θεατρικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ ανέβηκε για πρώτη φορά σε σκηνή της Ζυρίχης πριν από 75 χρόνια. Το «Μάνα Κουράγιο» έμελλε να κάνει πρεμιέρα στη Γερμανία μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, το 1949. Πρώτη πρωταγωνίστρια ήταν η Χελένε Βάιγκελ στο θέατρο Berliner Ensemble του Βερολίνου, στο οποίο η ίδια μαζί με τον σύζυγό της, τον Μπέρτολτ Μπρεχτ, χάρισαν παγκόσμια φήμη.

Το «Μάνα Κουράγιο» διατηρεί ακόμη και σήμερα σταθερά την παρουσία του στο στη σκηνή. Από τότε που παίχτηκε για πρώτη φορά, στις 19 Απριλίου 1941, έχουν δοθεί περί τις 300 πρεμιέρες στον γερμανόφωνο χώρο, όπως δείχνουν στοιχεία του Αρχείου Μπρεχτ και του εκδοτικού οίκου Suhrkamp. Μάλιστα, στοιχεία της Γερμανικής Ένωσης Θεατρικών Σκηνών δείχνουν ότι μετά τη γερμανική επανένωση το έργο βρίσκεται στο πρόγραμμα τουλάχιστον τεσσάρων γερμανικών θεάτρων ανά σεζόν. Κατά τη θεατρική σεζόν 2015/2016 το αντιπολεμικό έργο γιόρτασε την πρεμιέρα του στο Κρατικό Θέατρο της Έσσης στο Βισμπάντεν και σε τρεις ακόμη θεατρικές σκηνές της Γερμανίας.

Την τιμητική του έχει όμως το έργο και στο Burgtheater της Βιέννης, με τη ζήτησή του να ξεπερνά τα σύνορα του γερμανόφωνου χώρου. «Κατέλαβε» μεταξύ άλλων σκηνές θεάτρων στο ρωσικό Νοβοσιμπίρσκ και στην πόλη του Μεξικού. Σύμφωνα με τον οίκο Suhrkamp, το φθινόπωρο θα φιλοξενηθεί στη Θεσσαλονίκη, στη σκηνή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, αλλά και σε θέατρο της Βαρσοβίας.

Η θεατρική αποστολή του Μπρεχτ

Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ και η σύζυγός του Χελένε Βάιγκελ χάρισαν παγκόσμια φήμη στο Berliner EnsembleΟ Μπέρτολτ Μπρεχτ και η σύζυγός του Χελένε Βάιγκελ χάρισαν παγκόσμια φήμη στο Berliner Ensemble

Το αντιπολεμικό έργο του Μπρεχτ είναι σήμερα πιο επίκαιρο από ποτέ, λέει ο Έρντμουτ Βιτσίσλα από το Αρχείο Μπρεχτ. «Ένα χρονικό από τον Τριακονταετή Πόλεμο» είναι ο επεξηγηματικός υπότιτλος του έργου για το οποίο συνέθεσε μουσική ο Πάουλ Ντέσσαου. Βασική ηρωίδα, η επονομαζόμενη «Μάνα Κουράγιο», είναι η Άννα Φίρλινγκ, μια πλανόδια πωλήτρια που περιφέρεται με το αμαξίδιο και τα τρία παιδιά της από τη μία εστία πολέμου στην άλλη. Μόνιμη ελπίδα της είναι να μπορέσει να βγάλει όσο περισσότερα χρήματα γίνεται από τις συναλλαγές της με τους στρατιώτες, με στόχο να αποκομίσει έτσι το δικό της όφελος από τον πόλεμο, το εμπόριο με τον θάνατο. Έτσι θα χάσει τελικά και τα τρία της παιδιά.

«Το ‘Μάνα Κουράγιο’ δεν αφορά τον Ροκφέλερ που θέλει να αποκομίσει κέρδος από τον πόλεμο και το καταφέρνει, αλλά για τον μικροπωλητή που θέλει να βγάλει χρήματα και αποτυγχάνει», σημείωσε ο Μπέρτολντ Μπρεχτ για το έργο που έγραψε στο διάστημα της εξορίας του. Ένα από τα κύρια προτάγματα στο θεατρικό έργο του κορυφαίου γερμανού ποιητή είναι «να παρουσιάσει την κοινωνία ως ικανή να αλλάξει», όπως ο ίδιος είχε υπογραμμίσει. Με αυτή την αποστολή η Χελένε Βάιγκελ, στον ρόλο που τη σημάδεψε, ως «Μάνα Κουράγιο» μετέφερε όσο ζούσε πάνω από 400 φορές το θεατρικό της αμαξίδιο σε σκηνές της Γερμανίας και του εξωτερικού.

Dpa, Άρης Καλτιριμτζής http://www.dw.com/

Leave A Reply

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.