ΓΝΩΜΗ :«Να καταργηθούν οι περιορισμοί για τη μεταφορά ζημιών των επιχειρήσεων»

0

Αδιαμφισβήτητα, τα φορολογικά κίνητρα αποτελούν διεθνώς αναγνωρισμένα και αποτελεσματικά μέσα πολιτικής για την ενθάρρυνση των επενδύσεων, της έρευνας και καινοτομίας, της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Αυτό αποδεικνύεται από την πλειάδα των φορολογικών κινήτρων που έχουν προκρίνει και εφαρμόζουν σχεδόν το σύνολο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σημαντικά αποτελέσματα.

Αντίθετα με ότι συμβαίνει στις υπόλοιπες χώρες, ο ισχύον Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172.2013) βρίσκεται στον αντίποδα των βέλτιστων διεθνών και ευρωπαϊκών πρακτικών, αφού έχει αποστερηθεί από οποιοδήποτε σημαντικό φορολογικό κίνητρο (πλην ίσως του άρθρου 22Α του ν. 4172/2013 που αφορά την ενθάρρυνση των επιχειρήσεων να προβαίνουν σε δαπάνες Έρευνας και Τεχνολογίας το οποίο όμως δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί λόγω της μη έκδοσης μέχρι σήμερα της προβλεπόμενης Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τους Υπουργούς Οικονομικών και Παιδείας.).

Στο πλαίσιο αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη εμπλουτισμού του φορολογικού μας συστήματος, με φορολογικά κίνητρα τα οποία θα λαμβάνουν υπόψη τις σημερινές οικονομικές, δημοσιονομικές και κοινωνικές συνθήκες, καθώς και τις συνέπειες της κρίσης για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Από την πλευρά μας θα προσπαθήσουμε, να συμβάλλουμε με μία σειρά προτάσεων, εκκινώντας με το σημερινό άρθρο από το ζήτημα της μεταφοράς των φορολογικών ζημιών. Τι προβλέπεται όμως σήμερα;

Η Φορολογία Εισοδήματος (άρθρο 27, Ν.4172/2013) προβλέπει τη δυνατότητα μεταφοράς των φορολογικών ζημιών κάθε φορολογικού έτους, ώστε να συμψηφισθούν με επιχειρηματικά κέρδη μελλοντικών φορολογικών ετών. Συγκεκριμένα, το δικαίωμα μεταφοράς ζημιάς:

Περιορίζεται χρονικά για συμψηφισμό στα επόμενα πέντε (5) φορολογικά έτη.

Χάνεται σε περίπτωση μεταβολής κατά 33% της ιδιοκτησίας του μετοχικού κεφαλαίου ή των δικαιωμάτων ψήφου, εκτός εάν η μεταβολή αυτή εξυπηρετεί αποκλειστικά εμπορικούς ή επιχειρηματικούς λόγους και δεν έχει σκοπό τη φοροδιαφυγή ή τη φοροαποφυγή. Το δικαίωμα χάνεται για το φορολογικό έτος μεταβολής της μετοχικής σύνθεσης και για τα προηγούμενα πέντε (5) έτη.

Δεν αφορά ζημιές αλλοδαπής. Οι εν λόγω ζημιές αλλοδαπής προέλευσης μπορούν να συμψηφισθούν με εισόδημα που προκύπτει από άλλα κράτη – μέλη της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. εφόσον αυτό δεν απαλλάσσεται στη βάση Σύμβασης Αποφυγής Διπλής Φορολογίας που έχει υπογράψει η Ελλάδα.

Έπειτα από έξι (6) χρόνια οικονομικής ύφεσης, πληθώρα Ελληνικών επιχειρήσεων συσσωρεύουν ζημιές για χρόνια. Οι ζημιογόνες αυτές επιχειρήσεις στην πλειοψηφία τους δεν μπορούν να μεταφέρουν τις ζημιές αυτές κυρίως εξαιτίας των χρονικών περιορισμών που ισχύουν, με συνέπεια να επιβαρύνονται με φόρους. Για να αναστραφεί η κατάσταση αυτή πρέπει να αλλάξουν τα εξής:

Να καταργηθεί η πενταετία και οι ζημίες να μπορούν να συμψηφιστούν χωρίς χρονικό περιορισμό. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης μεγάλος αριθμός χωρών δε θέτουν κανένα χρονικό περιορισμό στη δυνατότητα αναγνώρισης ζημιών.

Να καταργηθεί η διάταξη περί απώλειας του δικαιώματος μεταφοράς φορολογικών ζημιών εάν μεταβληθεί η ιδιοκτησία της εταιρείας σε ποσοστό >33%.

Οι φορολογικές ζημιές αλλοδαπής να μπορούν να συμψηφιστούν με κέρδη αλλοδαπής οποιασδήποτε προέλευσης και όχι μόνο ΕΕ/ΕΟΧ, με προϋπόθεση ότι υπάρχει ενεργή συμφωνία αποφυγής διπλής φορολογίας (ΣΑΔΦ).

Είναι βέβαιο ότι με τη φορολογική αξιοποίηση των ζημιών αρκετές ζημιογόνες επιχειρήσεις θα καταφέρουν να επανέλθουν σε ρυθμούς ανάπτυξης, να υλοποιήσουν επενδύσεις και να διατηρήσουν θέσεις εργασίας. Αρκεί να προχωρήσουν αυτές οι αλλαγές άμεσα, πριν να είναι αργά.

Του Βαγγέλη Καραγρηγορίου, λογιστή – Φοροτεχνικού- (Επικεφαλής της Επιτροπής Εποπτείας Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ)). Πηγή economy365.gr

Οι αναδημοσιεύσεις Άρθρων Γνώμης , δεν απηχούν κατ’ ανάγκη και τις απόψεις της Ομάδας foroline-ADC.

Leave A Reply

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.