Ένα μάλλον χιλιοειπωμένο θέμα αλλά με πολύ ενδιαφέρον στο πώς ο σκηνοθέτης το χειρίζεται: οι δύο κεντρικοί ήρωες, ο σερβιτόρος Φάουστο (Ελιο Τζερμάνο) και ένα ανερχόμενο μοντέλο στον χώρο της μόδας, η Ναντίν (Αστρίντ Μπερζέ-Φρισμπέ), δεν γίνονται ποτέ έστω και για λίγο συμπαθείς στα μάτια του θεατή. Από την πρώτη στιγμή της γνωριμίας τους, τυχαία στην ταράτσα ενός πανάκριβου ξενοδοχείου όπου ο Φάουστο δουλεύει και η Ναντίν δίνει οντισιόν, σου δίνουν και οι δυο την αίσθηση ότι δεν μπορούν με τίποτε να χαρούν τη ζωή τους, ότι ο σκοπός τους είναι η αυτοκαταστροφή, χωρίς καν να υπάρχει ιδιαίτερος λόγος. Ατυχήματα, βιαιοπραγίες, φυλακές, λεφτά, επιχειρήσεις με υψηλό ρίσκο είναι στοιχεία που θα δυσκολέψουν τη ζωή τους που διαρκώς λοξοδρομεί παρότι η αγάπη υπάρχει. Η ταινία βρίσκεται τόσο πολύ στην ένταση και οι ήρωες είναι τόσο πολύ ηλεκτρισμένοι που τελικά δεν σε αφήνουν να αφήσεις την ιστορία τους από τα μάτια σου. Βαθμολογία: 3
«Αόρατος εχθρός» («Eye in the sky», Αγγλία, 2015)
Τι σημαίνει κάθομαι μέσα σ’ ένα σκοτεινό δωμάτιο και έχω την ευθύνη του πατήματος ενός κουμπιού που θα στείλει έναν πύραυλο χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, σε έναν στόχο τρομοκρατίας όπου θα υπάρξουν φυσικά παράπλευρες απώλειες; Αυτό πάνω-κάτω είναι το ηθικό ερώτημα που τίθεται στην ταινία «Αόρατος εχθρός» («Eye in the sky», Αγγλία, 2015) του Γκάβιν Χουντ. Πολιτικοί, σύμβουλοι, δικηγόροι και στρατιωτικοί βρίσκονται σε μεγάλο αναβρασμό ενώ παρακολουθούν τα δρώμενα στις οθόνες τους και προσπαθούν να πάρουν μια απόφαση. Συσκέψεις επί συσκέψεων, τηλεφωνήματα επί τηλεφωνημάτων, διαφωνίες επί διαφωνιών, γιατί βεβαίως υπάρχει ο φόβος της έκθεσης και κανείς δεν θέλει την ευθύνη. Η κατάσταση θα γίνει ακόμη πιο έκρυθμη με την εμφάνιση ενός αστάθμητου παράγοντα, ενός κοριτσιού που πουλά ψωμί και έχει στήσει τον πάγκο του πολύ κοντά στον στόχο. Ο μόνος άνθρωπος που θέλει να πράξει άμεσα είναι η διοικητής (Ελεν Μίρεν) της βάσης απ’ όπου θα ενεργοποιηθεί το χτύπημα (η βάση είναι στο Λονδίνο, ο στόχος στο Ναϊρόμπι της Κένυας). Αλλά χρειάζεται την έγκριση των ανωτέρων, οι οποίοι με τη σειρά τους χρειάζονται την έγκριση άλλων ανωτέρων και άλλων ανωτέρων και πάει λέγοντας. Το ερώτημα παραμένει: Θυσιάζεις ένα παιδάκι για να σώσεις τη ζωή δεκάδων;
Ο κυνισμός των περισσοτέρων από όσους παρακολουθούν τις οθόνες μπαίνει για λίγο στο περιθώριο δίνοντας τη θέση του στην ανθρωπιά και στο συναίσθημα. Ο Γκάβιν Χουντ κλιμακώνει έξυπνα μια ταινία που προσπαθεί να κοιτάξει το καυτό ζήτημά της από όλες τις πλευρές και στο τέλος σε αφήνει παγωμένο, όπως άλλωστε είναι φυσικό να γίνει. Στην ταινία παίζει και ο Αλαν Ρίκμαν που πέθανε εφέτος ξαφνικά. Βαθμολογία: 2
«Ολοι οι δρόμοι οδηγούν στη Ρώμη» («All roads lead to Rome», ΗΠΑ / Ιταλία, 2016)
Αυτό σημαίνει μια περιήγηση στις ομορφιές του ιταλικού τοπίου όπου μια κόκκινη cabrio Alpha Romeo αντίκα «καταδιώκεται» από ένα κίτρινο σαραβαλάκι. Κάτι που με τη σειρά του μεταφράζεται σε ανούσιο τουριστικό φιλμάκι το οποίο είδα ως το τέλος για έναν και μόνο λόγο: η «απαχθείσα» παραλίγο πεθερά της Σάρα έχει το πρόσωπο της θεϊκής Κλαούντια Καρντινάλε που και 100 χρόνων θα είναι σε θέση να δίνει κύρος σε μετριότητες. Βαθμολογία: 1 ½
*Ο Γιάννης Ζουμπουλάκης είναι κριτικός Κινηματογράφου στο http://www.tovima.gr/