Η παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας – υπό τη καθοδήγηση των δανειστών- στη Ρύθμιση των 100 δόσεων , ξεκίνησε τον Αύγουστο (Ν. 4336/2015) και ολοκληρώθηκε με τη ψήφιση του Ν. 4337 τη περασμένη Παρασκευή. Το σοβαρό πρόβλημα-κατά τη γνώμη μας- είναι η διάταξη που αφορά τους λόγους απώλειας της Ρύθμισης των 100 δόσεων , που οδηγεί πολλούς τελικά εκτός ρύθμισης.
Σε παρεμβάσεις μας είχαμε τονίσει ότι είναι πραγματικά καταστροφικό για τους φορολογούμενους που τηρούν τη ρύθμιση , η αλλαγή των όρων “απώλειας” και ειδικά το σημείο της διάταξης του αρχικού Νόμου 4321/2015 που προέβλεπε :
“Η ρύθμιση απόλλυται, με συνέπεια… β) δεν υποβάλλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και του φόρου προστιθέμενης αξίας, καθ’ όλο το διάστημα της ρύθμισης των οφειλών του και μέχρι την εξόφλησή της, εντός τριών (3) μηνών το αργότερο από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής τους.”
Αυτό σήμαινε ότι αρκούσε στο να διατηρηθεί η ρύθμιση, η υποβολή δηλώσεων (άρα τα οφειλόμενα ποσά να βεβαιώνονται) και όχι κατ΄ανάγκη η άμεση καταβολή τους.
Η αλλαγή όμως της παραπάνω διάταξης ξεκίνησε τον Αύγουστο με τον Ν.4336 όπου η τροποποίηση της , ανέφερε :
“Η ρύθμιση απόλλυται, με συνέπεια…«δ) δεν έχει τακτοποιήσει κατά νόμιμο τρόπο τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του, ατομικές καθώς και αυτές για τις οποίες έχει ευθύνη καταβολής, από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και μετά και το αργότερο εντός τριών (3) μηνών από την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους.»
και ολοκληρώθηκε με τη τελική διάταξη που πια ισχύει από τη Παρασκευή 16-10-2015 :
Άρθρο 5 Ν.4337/17-10-2015
Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4321/2015 1. Το εδάφιο δ΄ του άρθρου 8 του ν. 4321/2015, όπως προστέθηκε µε την υποπερίπτωση δ΄ της περίπτωσης 15 της υποπαραγράφου Δ1 της παραγράφου Δ΄ του δεύτερου άρθρου του ν. 4336/2015 (Α ΄94), αντικαθίσταται 4 ως εξής: «δ) δεν έχει τακτοποιήσει κατά νόµιµο τρόπο τις ληξιπρόθεσµες οφειλές του, ατοµικές, καθώς και αυτές για τις οποίες έχει ευθύνη καταβολής, από την ηµεροµηνία υπαγωγής στη ρύθµιση και εντός της προθεσµίας που ορίζεται στις διατάξεις του άρθρου 47 του ν.4174/2013 (Κ.Φ.Δ.) και του άρθρου 7 του ν.δ. 356/1974 (Κ.Ε.Δ.Ε.), όπως ισχύουν κατά περίπτωση.»
Αναζητώντας λοιπόν τις διατάξεις στην οποία αναφέρεται η νέα διάταξη διαβάζουμε :
«Άρθρο 47. Ατομική ειδοποίηση καταβολής οφειλής/υπερημερίας – Ν. 4174/2013
1. Σε περίπτωση μη καταβολής των ποσών που αναφέρονται στην πράξη προσδιορισμού του φόρου ή στην πράξη επιβολής προστίμων ή στην πράξη εκκαθάρισης του φόρου μετά την έκδοση οριστικής δικαστικής απόφασης μέχρι την προβλεπόμενη σε αυτά ημερομηνία πληρωμής η Φορολογική Διοίκηση κοινοποιεί στον φορολογούμενο ατομική ειδοποίηση καταβολής των οφειλών του που δεν έχουν καταβληθεί εντός των νομίμων προθεσμιών πριν τη διενέργεια οποιασδήποτε πράξης εκτέλεσης σύμφωνα με όσα ορίζονται στα επόμενα άρθρα του Κώδικα.
2. Σε περίπτωση μη καταβολής των ποσών που αναφέρονται στην ατομική ειδοποίηση εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής, η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί στη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης σύμφωνα με όσα ορίζονται στον Κώδικα. Δεν απαιτείται η κοινοποίηση της ειδοποίησης για την επιβολή κατάσχεσης στις περιπτώσεις κατάσχεσης χρηματικών ποσών ή απαιτήσεων στα χέρια του φορολογουμένου ή τρίτου.
3. Στην ατομική ειδοποίηση αναφέρονται:
α) το ονοματεπώνυμο ή επωνυμία και τα στοιχεία του φορολογουμένου,
β) ο Α.Φ.Μ. του φορολογουμένου, εφόσον έχει εκδοθεί,
γ) η ημερομηνία έκδοσης της ατομικής ειδοποίησης καθώς και παραπομπές στους αντίστοιχους εκτελεστούς τίτλους, συμπεριλαμβανομένων σχετικών προθεσμιών, ημερομηνιών καταβολής και αριθμού δόσεων,
δ) το είδος και το ποσό των οφειλόμενων φόρων, των τόκων, των προστίμων και η φορολογική περίοδος ή περίοδοι ή οι φορολογικές υποθέσεις που αφορούν αυτά, με εξαίρεση αυτά για τα οποία ισχύει νόμιμη ή δικαστική αναστολή πληρωμής,
ε) η εντολή καταβολής των ποσών αυτών,
στ) ο τρόπος πληρωμής των ανωτέρω,
ζ) ο όρος ότι οι τόκοι συνεχίζουν να υπολογίζονται μέχρι την τελική εξόφληση της οφειλής,
η) ο όρος ότι εφόσον ο φορολογούμενος δεν προβεί σε εξόφληση εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της ατομικής ειδοποίησης, η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε διαδικασία αναγκαστικής είσπραξης των ποσών που αναφέρονται σε αυτή, εκτός εάν ο φορολογούμενος υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών εντός τριάντα (30) ημερών σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 43 του Κώδικα.
4. Η ατομική ειδοποίηση η οποία δεν εξομοιώνεται με επιταγή προς πληρωμή κοινοποιείται στον φορολογούμενο σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κώδικα.
5. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα καθώς και οι λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος άρθρου. κοινοποιείται στον φορολο− γούμενο σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κώδικα. 5. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα καθώς και οι λεπτομέρειες εφαρμο− γής του παρόντος άρθρου.
Άρθρο 7. Ατομική ειδοποίηση υπερημερίας Χρόνος λήψης αναγκαστικών μέτρων – Ν. 356/1974 (Κ.Ε.Δ.Ε.),
Αναγκαστικά μέτρα δεν λαμβάνονται πριν παρέλθουν τριάντα (30) ημέρες από την κοινοποίηση σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 4174/2013 στον υπόχρεο, οφειλέτη ή συνυπόχρεο πρόσωπο, ατομικής ειδοποίησης υπερημερίας, στην οποία αναφέρονται:
α) το ονοματεπώνυμο ή η επωνυμία και τα στοιχεία του υπόχρεου,
β) ο Α.Φ. Μ. του υπόχρεου, εφόσον έχει εκδοθεί,
γ) η ημερομηνία έκδοσης της ειδοποίησης, καθώς και παραπομπές στον αντίστοιχο αριθμό και χρονολογία καταχώρισης του χρέους ως δημοσίου εσόδου ή στον αριθμό του νόμιμου τίτλου, συμπεριλαμβανομένων σχετικών προθεσμιών, ημερομηνιών καταβολής και αριθμού δόσεων,
δ) το είδος και το ποσό της οφειλής,
ε) η εντολή καταβολής του ποσού της οφειλής,
στ) ο τρόπος πληρωμής του ποσού της οφειλής,
ζ) μνεία ότι οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής ή οι τόκοι του άρθρου 6 του παρόντος υπολογίζονται μέχρι την ολοσχερή εξόφληση αυτής,
η) μνεία ότι, εφόσον ο υπόχρεος δεν προβεί σε εξόφληση εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της ειδοποίησης, η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί στη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης για την είσπραξη των ποσών που αναφέρονται σε αυτή, εκτός εάν ο υπόχρεος υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης των οφειλών του, εντός της ανωτέρω προθεσμίας.
Δεν απαιτείται η κοινοποίηση της ατομικής ειδοποίησης υπερημερίας για την επιβολή κατάσχεσης στις περιπτώσεις κατάσχεσης χρημάτων ή χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια του υποχρέου ή τρίτου.
Η κατά το παρόν άρθρο κοινοποιούμενη ατομική ειδοποίηση δεν εξομοιώνεται με επιταγή προς πληρωμή.
Σε περίπτωση κατά την οποία οι διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου δεν είναι σύμφωνες με τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013), οι διατάξεις αυτού υπερισχύουν, για τα έσοδα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του.»
Συμπερασματικά λοιπόν η Πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών , ανέλαβε την ευθύνη να “οδηγήσει” πολλούς φορολογούμενους εκτός ρύθμισης. Μάλιστα η μερίδα αυτών των φορολογούμενων θα αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα , διότι ενώ δεν μπορούσε να φανεί συνεπής στις τρέχουσες οφειλές της , διατηρούσε τη “παλαιά” ρύθμιση των 100 δόσεων και τώρα θα επωμισθεί και τα ποσά της απώλειας που θα έρθουν να συναθροιστούν με τις τρέχουσες οφειλές.Εν ολίγοις το αδιέξοδο μεγαλώνει και επεκτείνεται…
Διαβάστε τα σχετικά παλαιότερα Άρθρα μας για το θέμα :