Διαφάνεια, διάχυση της πληροφόρησης, απλούστευση των διαδικασιών δημοσίευσης ισολογισμών, αποφάσεων γενικών συνελεύσεων κ.ά., μείωση της γραφειοκρατίας αλλά και χορήγηση πιστοποιητικού καλής λειτουργίας στις επιχειρήσεις, είναι μερικές από τις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μέσω του σχεδίου διατάξεων για το ‘Γενικό Εμπορικό Μητρώο’.
Οι συγκεκριμένες διατάξεις οι οποίες αλλάζουν εκ βάθρων το ΓΕΜΗ τέθηκαν σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση και θα ενσωματωθούν στο Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο, στο οποίο υπάρχει συγκεκριμένο άρθρο που προβλέπει τη μείωση των στοιχείων υποχρεωτικής δημοσιότητας για τις επιχειρήσεις.
Τι είναι το πιστοποιητικό καλής λειτουργίας
- Μια από τις βασικές τομές του συγκεκριμένου σχεδίου είναι η χορήγηση πιστοποιητικού καλής λειτουργίας στις επιχειρήσεις. Αυτό θα δίδεται εφόσον το εγγεγραμμένο πρόσωπο:
- α. δεν έχει διαγραφεί,
- β. δεν βρίσκεται σε κατάσταση λύσης και σε διαδικασία εκκαθάρισης,
- γ. δεν έχει κατατεθεί για το πρόσωπο αυτό αίτηση συλλογικής διαδικασίας ικανοποίησης των πιστωτών (ιδίως πτώχευσης, εξυγίανσης, συνδιαλλαγής, ειδικής διαχείρισης, ειδικής εκκαθάρισης), εκτός αν υπάρχει τέτοια αίτηση και το πρόσωπο αυτό έχει υπαχθεί στην συλλογική διαδικασία, αλλά έχει εξέλθει αυτής ή υπάρχει καταχώριση του άρθρου 3 παρ. 4 του ΠτωχΚ (Ν. 3588/2007) ή έχει επικυρωθεί το σχέδιο αποπληρωμής των πιστωτών από το δικαστήριο ή έχει απαλλαγεί,
- δ. έχει εκπληρώσει την υποχρέωση δημοσίευσης πράξεων ή νομίμως έχει απαλλαχθεί από την υποχρέωση αυτή.
Το πιστοποιητικό θα ισχύει για δύο μήνες και θα δημιουργεί μαχητό τεκμήριο ισχύος των βεβαιούμενων σ’ αυτό έναντι κάθε τρίτου, εκτός αν αποδειχθεί ότι ο τρίτος γνώριζε ή όφειλε να γνωρίζει την πραγματική κατάσταση και το εγγεγραμμένο πρόσωπο δολίως απέκρυψε την πραγματική κατάσταση από τον τρίτο.
e-καταχωρήσεις και διασύνδεση με το Taxis
Εκτός από πιστοποιητικό καλής λειτουργίας οι αλλαγές στο ΓΕΜΗ έχουν ως στόχο την απλούστευση των διαδικασιών μέσω της θέσπισης αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών καταχωρίσεων, τη θέσπιση υποχρέωσης διαλειτουργικότητας με άλλα εθνικά μητρώα, με ιδιαίτερη έμφαση στην διασύνδεση με το taxis, προκειμένου να απαλλαγούν οι επιχειρήσεις από την υποχρέωση υποβολής παρεμφερών δηλώσεων με τα ίδια ή παρεμφερή στοιχεία σε περισσότερες κρατικές υπηρεσίες. Το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. θα διασυνδέεται με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας (Ο.Π.Σ.Φ.) TAXIS για τη λήψη και διαβίβαση δεδομένων που προβλέπονται ως καταχωριζόμενα ή υποβαλλόμενα από τους υπόχρεους και στα δύο πληροφοριακά συστήματα. Επίσης προβλέπεται όπως να διασυνδέεται με άλλα ειδικά μητρώα και δημόσια μητρώα, αρχεία και βιβλία που τηρούνται ηλεκτρονικά και του παρέχουν πρωτογενή και εξ’ αποστάσεως πληροφόρηση για πράξεις, στοιχεία ή δεδομένα που καταχωρίζονται σε αυτό, τηρουμένων των διατάξεων για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και του εμπορικού απορρήτου.
Πρόστιμα έως 300.000 ευρώ
Επίσης προβλέπεται η επιβολή προστίμου έως και 300.000 ευρώ εάν η ίδια παράβαση επαναληφθεί. Συγκεκριμένα με απόφαση της εκάστοτε αρμόδιας Υ.Γ.Ε.ΜΗ. επιβάλλεται σε βάρος των υπόχρεων ή των νόμιμων εκπροσώπων τους που παραβαίνουν τις διατάξεις του νόμου αυτού και των κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότηση του, πρόστιμο έως 100.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, κατόπιν ακροάσεώς τους. Σε περίπτωση υποτροπής για την ίδια παράβαση εντός τριετίας, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου διπλασιάζεται και σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος το ποσό του προστίμου τριπλασιάζεται. Δηλαδή αν μια εταιρεία δεν δημοσιεύει ισολογισμό, μπορεί να της επιβληθεί πρόστιμο έως και 100.000 ευρώ το οποίο μπορεί να φθάσει τις 300.000 ευρώ, αντί των 500 ευρώ που ισχύει σήμερα.
Οι προθεσμίες
Επίσης μειώνεται στις 5 ημέρες από 10 που είναι σήμερα ο έλεγχος νομιμότητας των στοιχείων δημοσιότητας των εταιρειών. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα ανάρτησης των στοιχείων από τον ίδιο τον υπόχρεο και ο έλεγχος από την Υ.Γ.ΕΜ.Η θα γίνεται δειγματοληπτικά. Από την αυτοματοποιημένη καταχώριση και δημοσίευση των πράξεων και στοιχείων εξαιρούνται οι πράξεις Εταιρικών Μετασχηματισμών του ν. 4601/2019 (Α’ 44).
Επιπλέον προβλέπεται πως σε περίπτωση άρνησης της αρμόδιας Υ.Γ.Ε.ΜΗ. να κάνει δεκτή καταχώριση, μεταβολή ή διαγραφή ή η παράλειψη της επί 21 ημέρες να απαντήσει αιτιολογημένα σε αίτηση γεννούν δικαίωμα στον έχοντα έννομο συμφέρον να ζητήσει από το αρμόδιο δικαστήριο να διατάξει την καταχώριση, μεταβολή ή διαγραφή. Αρμόδιο δικαστήριο είναι το Μονομελές Πρωτοδικείο της Περιφέρειας, όπου εδρεύει η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ.
Οι 11 αλλαγές
Οι 11 αλλαγές στη λειτουργία του ΓΕΜΗ είναι οι εξής:
- 1. Απλούστευση διαδικασιών μέσω του εκτεταμένου περιορισμού των πράξεων και στοιχείων που απαιτούν έλεγχο νομιμότητας και της θέσπισης αυτοματοποιημένων καταχωρίσεων που θα πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά από τους ίδιους τους υπόχρεους.
- 2. Διεύρυνση των Υπηρεσιών ΓΕΜΗ με την ένταξη των συμβολαιογράφων, προκειμένου οι υπόχρεοι να έχουν εναλλακτική επιλογή και δυνατότητα ταχείας εξυπηρέτησης καταχώρισης πράξεων και δημοσίευσης στο ΓΕΜΗ.
- 3. Μείωση της γραφειοκρατίας με την ενοποίηση της διαδικασίας ελέγχου νομιμότητας και καταχώρισης στο ΓΕΜΗ, σε ένα σημείο, μέσω της κατάργησης της σχετική αρμοδιότητας από τις Δ/νσεις Ανάπτυξης των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας και της απόδοσης της στις ΥΓΕΜΗ
- 4. Επικαιροποίηση υπόχρεων εγγραφής στο ΓΕΜΗ
- 5. Σύσταση μητρώου πιστοποιημένων χρηστών ΓΕΜΗ και ΥΜΣ
- 6. Πρόβλεψη κανόνων οργάνωσης και λειτουργίας των ΥΓΕΜΗ
- 7. Θεσμοθέτηση πιστοποιητικού καλής λειτουργίας για όλες τις εταιρείες
- 8. Θέσπιση υποχρέωσης διαλειτουργικότητας με άλλα εθνικά μητρώα, με ιδιαίτερη έμφαση στην διασύνδεση με το taxis, προκειμένου να απαλλαγούν οι επιχειρήσεις από την υποχρέωση υποβολής παρεμφερών δηλώσεων με τα ίδια ή παρεμφερή στοιχεία σε περισσότερες κρατικές υπηρεσίες.
- 9. Καταγραφή όλων των πράξεων και στοιχείων που καταχωρίζονται στο ΓΕΜΗ, για τους κυριότερους νομικούς τύπους.
- 10. Πρόβλεψη συνεπειών για υπόχρεους έγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ που δεν εκτελούν την εμπορική δημοσιότητα, πέραν των προστίμων.
- 11. Πρόβλεψη αυστηρού χρονικού πλαισίου εντός του οποίου θα πρέπει να γίνεται ο έλεγχος πληρότητας και νομιμότητας και η υλοποίηση της εμπορικής δημοσιότητας από τις ΥΓΕΜΗ.
πηγή :capital.gr