Η τελευταία ταινία του Τέρενς Μάλικ, μιλά για το σθένος ενός ανθρώπου που αρνήθηκε να πολεμήσει με τους Γερμανούς στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο
του Γιάννη Ζουμπουλάκη
Μια κρυφή ζωή (A hidden life, Γερμανία/ ΗΠΑ, 2019).
Δράμα του Τερενς Μάλικ
Με την τελευταία δημιουργία του ο διάσημος για την μυστικότητά του, ο Αμερικανός σκηνοθέτης Τέρενς Μάλικ («Badlands», «Το δέντρο της ζωής», «Η λεπτή κόκκινη γραμμή» παρουσιάζει ένα πολύωρο έργο πανέμορφης αισθητικής και καίριου περιεχομένου, το οποίο εξετάζει την περίπτωση ενός Αυστριακού αγρότη, του Φραντς Γιάγκερστάτερ (Αουγκούστ Ντιλ) ο οποίος την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου δεινοπάθησε επειδή αρνήθηκε να πολεμήσει όταν τον κάλεσαν στο στρατό.
Η ιστορία της ταινίας τοποθετείται ανάμεσα στο 1939 και το 1943 και ο Μάλικ αντιπαραβάλει την ομορφιά της ειρήνης, την γαλήνη της φύσης και την ευτυχία μιας μονιασμένης οικογένειας με την εμετική φρίκη του πολέμου, την οποία ο Γιάγκερστάτερ δεν θέλησε να βιώσει. Η συμπαράσταση της γυναίκας του (Βάλερι Πάχνερ), η ανυποχώρητη στάση του παρ’ όλες τις εκκλήσεις των φίλων του αλλά και το μίσος που προκάλεσε με αυτή την στάση στους συγχωριανούς του, είναι στοιχεία που συμβάλλουν στην δημιουργία ενός ήρωα του οποίου η πορεία δεν έχει διαφορές από εκείνη του Ιησού Χριστού. Και είναι κρίμα που αυτή η τόσο μεστή, ουσιαστική δημιουργία, η οποία παρά την τρίωρη διάρκειά της δεν κουράζει ποτέ, πέρασε απαρατήρητη από τις βραβεύσεις του τελευταίου φεστιβάλ Καννών όπου έκανε πρεμιέρα.Βαθμολογία: 3 ½
Γκρέτελ & Χάνσελ (Gretel & Hansel, Καναδάς/ ΗΠΑ/ Ιρλανδία/ Νότιος Αφρική).
Θρίλερ του Οσγκουντ Πέρκινς
Αυτή η ατμοσφαιρική μεταφορά στον κινηματογράφο του κλασικού παραμυθιού των αδελφών Γκριμ, εστιάζει κυρίως στην δυναμική του κοριτσιού (Σοφία Λίλις) που έχει χαθεί με τον αδελφό της (Σαμουελ Λίκι) στα βάθη ενός τρομαχτικού δάσους όπου αναζητούν τροφή (προσέξτε ότι το όνομα της Γκρέτελ αναφέρεται πρώτο στον τίτλο). Ο Οζγκουντ Πέρκινς υπηρετεί με σεβασμό το όραμα των παραμυθάδων, η ταινία δεν είναι φορτωμένη με τα συνήθη κλισέ που βρίσκουμε στο είδος της, ο τρόμος αναδύεται με ηρεμία και σωστά υπολογισμένες εντάσεις. Επίσης, ενδιαφέρον έχουν τα ντεκόρ, π.χ. το εσωτερικό του σπιτιού της μάγισσας (Αλις Κριτζ) όπου τα παιδιά βρίσκουν καταφύγιο με το πλουσιοπάροχο σε λιχουδιές τραπέζι που τα περιμένει, το οποίο καιφοβούνται.Βαθμολογία: 3
Ο κύριος Τζόουνς (Mr. Jones, Πολωνία/ Αγγλία/ Ουκρανία, 2019).
Πολιτική ταινία της Ανιέσκα Χόλαντ.
Περισσότερο η ενημέρωση και λιγότερο η καλλιτεχνική απόλαυση είναι ο λόγος για τον οποίο μπορεί να δει κανείς αυτήν την ταινία που φωτίζει μια ιστορία λίγο ως πολύ ξεχασμένη,: το πώς μεταφέρθηκε στην Δύση η πληροφορία του μεγάλου λιμού στην Ρωσία της δεκαετίας του 1930, κάτι που κατάφερε ο δημοσιογράφος Γκάρετ Τζόουνς ρισκάροντας την ζωή του. Οι Ρώσοι που έρχονται σε σύγκρουση μαζί του ενώ βρίσκεται στην Ρωσία για να πάρει συνέντευξη από τον Ιωσήφ Στάλιν, είναι τόσο γραφικά «κακοί» που προκαλούν μειδίαμα, την ώρα που ο ίδιος ο Τζόουνς καταντά βαρετός με την αχαλίνωτη αγαθοσύνη, ευγένεια και ηθική του. Το φιλμ είναι επίπεδο, μονόχνοτο και τρομερά στρατευμένο, θυμίζοντας ξεπερασμένο σινεμά αλλοτινών εποχών.Βαθμολογία: 2
TΡΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
-Ακολουθώντας την επιτυχία του AGORA Από την Δημοκρατία στις Αγορές και μέσα σε ένα πλαίσιο πέντε περίπου χρόνων (2015- 2019), το ντοκιμαντέρ AGORÁ II – Δεσμώτες του δημοσιογράφου και σκηνοθέτη Γιώργου Αυγερόπουλου εξερευνά διάφορα επίπεδα της την ελληνικής κοινωνίας μέσα από πρωτογενές υλικό παρμένο από τις διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές.
-Αποκλειστικά στο ΣΤΟΥΝΤΙΟ προβάλλεται η Μάχη της Ρωσίας (1943), η πέμπτη από τις εφτά ταινίες της σειράς ντοκιμαντέρ «Why We Fight» που είχε αναλάβει κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ο κορυφαίος Αμερικανός σκηνοθέτης Φρανκ Κάπρα. Σε συνεργασία με τον ρωσικής καταγωγής Ανατόλ Λίτβακ, ο Κάπρα εξιστορεί ακριβέστατα τα γεγονότα στο ρωσικό μέτωπο του Β‘ Παγκοσμίου Πολέμου, εστιάζοντας στο ρωσικό πείσμα να νικήσει τις δυνάμεις της ναζιστικής Γερμανίας.
-Ένα ακόμα ντοκιμαντέρ, στην ίδια αίθουσα, είναι ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων του Νίκου Παπακώστα που αναφέρεται στον αρχαιότερο μηχανισμό του κόσμου για τον οπ[οίο μιλούν διάσημοι Ελληνες και ξένοι επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων (αστρονόμοι, φυσικοί, μαθηματικοί, παλαιογράφοι, ιστορικοί των επιστημών, αρχαιολόγοι κ.ά.)
ΕΠΙΣΗΣ
-Like A Boss (ΗΠΑ, 2019). Κομεντί του Μιγκέλ Αρτέτα. Είναι σχεδόν επώδυνη η παρακολούθηση αυτής της ταινίας στην οποία η μαύρη Τίφανι Χάντις και η λευκή Ρόουζ Μπερν με την βοήθεια μιας πάμπλουτης λατίνας, τιτάνα της βιομηχανίας καλλυντικών (Σάλμα Χάγιεκ), προσπαθούν να σώσουν την επιχείρησή τους, μια εταιρία καλλυντικών που έχει βουλιάξει. Με τις αρλούμπες που λένε, πως να πάει καλά; Βαθμολογία: ½
-Σε περισσότερες από 60 αίθουσες της Ελλάδας θα βρείτε την παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων Οι σκανταλιάρηδες (The Elfkinks, Γερμανία, 2019) του Ούτε φον Μούνχοβ-Πολ στην οποία η ανθρώπινη αχαριστία αντιπαραβάλλεται με την καλοσύνη ξωτικών που έμειναν κρυμμένα για 200 χρόνια πριν ανακαλύψουν το πεπρωμένο τους πάνω στη Γη (προβάλλεται μεταγλωτισμένη σε περισσότερες από 60 αίθουσες της Ελλάδας).
-Το Ciao Italia του Γιώργου Παπαθεοδώρου πλασάρεται ως «σουρεαλιστική πολιτική κωμωδία»: πέντε άνεργα κορίτσια (Νίνα Έππα, Κυριακή Υψηλάντη, Εβίτα Φιτσαντωνάκη, Κατερίνα Χριστοδουλίδου, Στίλβη Ψιλοπούλου) σχεδιάζουν μία ληστεία και μπλέκουν σε περιπέτειες εξαιτίας διαφόρων ανθρώπων που εμφανίζονται μπροστά τους, ανάμεσα στους οποίους μια γιαγιά και ένας απόστρατος χωροφύλακας.
Βαθμολογία
5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτηπηγή: tovima.gr