Νίκη οδηγού της Uber: Υπάλληλος και όχι αυτοαπασχολούμενος, λέει το Ανώτατο Δικαστήριο της Γαλλίας

0

Μία νίκη των εργαζομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα Uber μπορεί να θεωρηθεί η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Γαλλίας, σύμφωνα με την οποία αναγνωρίζεται το δικαίωμα σε ενάγοντα οδηγό της εταιρείας να θεωρείται υπάλληλός της και όχι αυτοαπασχολούμενος.

Η εξέλιξη αυτή ουσιαστικά θέτει εν αμφιβόλω το μοντέλο λειτουργίας, το οποίο ήδη ακολουθεί η καλιφορνέζικη εταιρεία διασύνδεσης οδηγών και πελατών, και πιθανώς να σημάνει πως θα πληρώσει περισσότερους φόρους και επιδόματα. Λόγου χάριν, πιθανώς, βάσει της δικαστικής απόφασης, να κληθεί να καταβάλει στον ενάγοντα εργαζόμενό της τις άδειες μετ’ αποδοχών.




Και δεν είναι μόνον αυτό. Η Uber θεωρείται σχεδόν συνώνυμη της νέας «ψηφιακής οικονομίας της επισφαλούς απασχόλησης» (gig economy), όπως στον κλάδο του λιανεμπορίου η Amazon. Oπότε μία απόφαση-ορόσημο σαν αυτή του γαλλικού Ανώτατου Δικαστηρίου επηρεάζει ευρύτερα την οικονομία αυτή.

Ας σκεφθούμε ότι εταιρείες παράδοσης φαγητού, όπως η Deliveroo και η JustEat, αλλά και η θυγατρική της Uber, η UberEats, εξαρτώνται ως επί το πλείστον από αυτοαπασχολούμενους οδηγούς δίτροχων και τετράτροχων οχημάτων. Κι αυτό σημαίνει ότι είναι απαλλαγμένες από μία σειρά δαπανών, όπως εργοδοτικές εισφορές, επιδόματα, άδειες μετ’ αποδοχών κ. ά.

Το σκεπτικό του δικαστηρίου, το οποίο με την πρόσφατη απόφασή του επικύρωσε προηγούμενη του εφετείου, έγκειται στο εξής: ο άνθρωπος που εργάζεται ως οδηγός στην Uber δεν μπορεί να λογιστεί αυτοαπασχολούμενος, διότι δεν μπορεί αυτόνομα να ορίσει τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών ή να δημιουργήσει το δικό του πελατολόγιο. Συνεπώς, βρίσκεται σε σχέση εξάρτησης με την εταιρεία.

«Οταν ο οδηγός συνδέεται με την πλατφόρμα Uber, αναπτύσσεται μία σχέση υπαλληλίας μεταξύ εκείνου και της εταιρείας», αναφέρει το δικαστήριο.  «Εξ ου και ο οδηγός δεν παρέχει υπηρεσίες ως αυτοαπασχολούμενος αλλά ως υπάλληλος».

Ενδεχομένως η απόφαση αυτή να θεωρηθεί δεδικασμένο και να ανοίξει τον δρόμο και σε άλλους οδηγούς της Uber να ζητήσουν επαναπροσδιορισμό τους καθεστώτος εργασίας τους στην εταιρεία. Τέλος, αναφέρεται ότι, όπως λειτουργεί σήμερα  η Uber στη Γαλλία, ως ψηφιακή πλατφόρμα δεν πληρώνει μία ευρεία γκάμα φόρων, που χρηματοδοτούν το προνοιακό σύστημα.



Leave A Reply

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.