Το «manual» για ενεργοποίηση της κάρτας εργασίας

0

Μέχρι 30 Ιουνίου έχουν περιθώριο οι εργοδότες για απογραφή των εργαζομένων τους με το σχετικό έντυπο στην «Εργάνη», καθώς από 1ης Ιουλίου εκκινεί η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας.

του Βασίλη Αγγελόπουλου

Με Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ ορίζονται με λεπτομέρειες τα στοιχεία εκείνα που πρέπει να υποβληθούν ώστε να είναι έγκυρη η διαδικασία. Επισημαίνεται ότι σε πρώτη φάση την υποχρέωση της απογραφής έχουν μόνο τα σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους και οι τράπεζες, καθώς θα είναι οι πρώτοι κλάδοι που θα κάνουν χρήση της Ψηφιακής Κάρτας. Έπονται οι υπόλοιποι κλάδοι, που θα πρέπει να ακολουθήσουν την ανάλογη πορεία απογραφής το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου της τρέχουσας χρονιάς.



Στη δήλωση μεταβολής στοιχείων εργασιακής σχέσης που πρέπει να υποβληθεί οι εργοδότες – επιχειρήσεις πρέπει να δηλώσουν τα εξής ανά εργαζόμενο:

i) Βασικά στοιχεία Εργοδότη: Εργοδότης, Παράρτημα

ii) Ημερομηνία Αναφοράς Δήλωσης ή Μεταβολής στοιχείων

iii) Στοιχεία Εργαζομένου (Ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ)




iv) Στοιχεία που αφορούν:

*** Συμβατικό εβδομαδιαίο ωράριο Πλήρους, Μειωμένης ή Εκ Περιτροπής Απασχόλησης με προσδιορισμό της προέλευσής του (π.χ. Συλλογική Σύμβαση Εργασίας)

*** Εβδομαδιαία απασχόληση (π.χ. 5ήμερη/6ήμερη)

*** Διάλειμμα (διάρκεια και εάν είναι εντός ή εκτός ωραρίου)

*** Ευέλικτη Προσέλευση.

Στην Υπουργική Απόφαση ορίζεται ειδικά πώς πρέπει να πραγματοποιείται η απογραφή, ακόμα και για όσους προσληφθούν μετά την 1η Ιουνίου. Τονίζεται πως στο σχετικό έντυπο του «Εργάνη» (Ε3) θα προστεθεί ειδικό πεδίο, όπου θα αναγράφεται η ώρα προσέλευσης και αποχώρησης του εργαζόμενου που μόλις προσλήφθηκε. Έτσι θα διαμορφώνεται το ωράριο εργασίας από την πρώτη κιόλας ημέρα απασχόλησης.

Στην περίπτωση που γίνουν μεταβολές σε σχέση με τα στοιχεία που έχουν ήδη δηλωθεί, θα προβλέπεται και αυτή η πιθανότητα. Όμως, τα όποια νέα στοιχεία έχουν προκύψει (π.χ. αλλαγή στο ωράριο) θα πρέπει να υποβάλλονται στο σύστημα «Εργάνη» πριν από την ανάληψη υπηρεσίας από τον εργαζόμενο.

Σε κάθε περίπτωση, η Οργάνωση Χρόνου Εργασίας αφορά εργοδότες – επιχειρήσεις που απασχολούν εργαζόμενους μισθωτής εξαρτημένης εργασίας και θα πρέπει να υποβάλλουν τα εξής:

i) Στοιχεία για εργαζομένους με Σταθερό Εβδομαδιαίο Ωράριο Απασχόλησης.

ii) Στοιχεία για εργαζομένους με Μεταβαλλόμενο ή Τροποποιούμενο ανά ημέρα Ωράριο Απασχόλησης.

iii) Στοιχεία Αδειών εργαζομένων. Ειδικά οι άδειες πρέπει να δηλώνονται απογραφικά εντός του πρώτου δεκαημέρου του μήνα που ακολουθεί τον μήνα χορήγησής τους.

Ειδικά για τους εργαζόμενους με Σταθερό Εβδομαδιαίο Ωράριο Απασχόλησης, ο εργοδότης οφείλει να δηλώνει συγκεκριμένα στοιχεία, που αφορούν όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Αυτά είναι:

i) Βασικά στοιχεία Εργοδότη: Εργοδότης, Παράρτημα

ii) Ημερομηνίες Εφαρμογής Ωραρίου [Από – Έως (Προαιρετικό)]. Σε περίπτωση μη συμπλήρωσης του πεδίου «Έως», το δηλωθέν ωράριο ισχύει στο διηνεκές.

iii) Στοιχεία εργαζομένου/ων

*** Προσωπικά Στοιχεία: ΑΦΜ, Επώνυμο, Όνομα

*** Ανάλυση Απασχόλησης Ημέρας

Για τις περιπτώσεις όπου ισχύει μεταβαλλόμενο ή τροποποιημένο ωράριο, ο εργοδότης υποβάλλει επιπρόσθετα και την ημερομηνία εφαρμογής του.

Στο σκέλος της Ανάλυσης Απασχόλησης Εργασίας, ο εργοδότης θα πρέπει να συμπληρώνει τα εξής πεδία, ανά ημέρα, από Δευτέρα έως Κυριακή, όπως περιγράφονται στην Υπουργική Απόφαση, με βάση τις ακόλουθες διαβαθμίσεις:

*** Εργασία – συνεχές ωράριο

*** Εργασία – διακεκομμένο ωράριο

*** Τηλεργασία

*** Εβδομαδιαία Ανάπαυση – Ρεπό

*** Μη Εργασία (για περιπτώσεις εκ περιτροπής απασχόλησης)

Ειδική πρόβλεψη γίνεται στην Υπουργική Απόφαση και για την υποβολή των αδειών. Εκτός από όλα τα στοιχεία του εργοδότη, που έχουν αναφερθεί ανωτέρω, θα πρέπει επιπρόσθετα να δηλώνεται ο τύπος της άδειας. Ακόμα, εάν πρόκειται για ωροάδεια θα πρέπει να δηλώνεται το χρονικό διάστημα χορήγησής της.

Για τον κλάδο των τραπεζών και των σούπερ μάρκετ, οι άδειες θα πρέπει να καταγράφονται εάν χορηγούνται από την 1η Ιουνίου και μετά.

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας που θα ενεργοποιηθεί από την 1η Ιουλίου είναι μοναδική για κάθε εργαζόμενο χωριστά. Στην κατηγορία αυτή ανήκει και το δανειζόμενο προσωπικό. Η ενεργοποίησή της πραγματοποιείται αφού υποβληθεί η Δήλωση Μεταβολής Στοιχείων Εργασιακής Σχέσης.

Τονίζεται ότι οι εργοδότες υποχρεώνονται να τηρούν σύστημα μέτρησης χρόνου εργασίας των εργαζομένων τους. Εάν δεν διαθέτουν τέτοιο σύστημα, μέχρι να αποκτήσουν μπορούν να αξιοποιήσουν σχετικό λογισμικό που τους παρέχει το υπουργείο Εργασίας. Από εκεί θα διαβιβάζονται αυτοματοποιημένα και σε πραγματικό χρόνο οι εγγραφές έναρξης και λήξης της απασχόλησης των εργαζομένων στο νεοσύστατο σύστημα «Εργάνη 2».

Εάν για λόγους ανωτέρας βίας ο εργοδότης δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας, θα πρέπει να ενημερώσει την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία μέτρησης χρόνου εργασίας κάθε επιχείρησης τηρούνται για 10 έτη και κάθε εργαζόμενος μπορεί να έχει πρόσβαση.

Εφαρμογή MyErgani

Στο μεταξύ, η εφαρμογή MyErgani θα είναι εφεξής διαθέσιμη σε κινητό και σε tablet, για να γίνει πιο εύκολη η πρόσβαση στο εργασιακό ιστορικό των εργαζομένων. Σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας, η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για android και iOS συσκευές και αφορά εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.

πηγή: Έντυπη Ναυτεμπορική



Leave A Reply

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.