Η μεταρρύθμιση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης B2G

0

Τη προηγούμενη εβδομάδα δημοσιεύτηκε η ΚΥΑ με τίτλο «Υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους οικονομικούς φορείς». Αφορά μια σημαντική μεταρρύθμιση εκσυγχρονισμού του δημοσίου, που προδιαγράφει την σταδιακή υποχρεωτικότητα για να δέχονται και διαχειρίζονται οι δημόσιοι φορείς αποκλειστικά μόνο ηλεκτρονικά τα τιμολόγια από τους περίπου 50000 προμηθευτές τους.

του Γεώργιου Ι. Δουκίδη*

Η ψηφιοποίηση των τιμολογίων Β2G (Business to Government) επιφέρει τεράστια οικονομικά και διοικητικά οφέλη όπως μείωση του διαχειριστικού κόστους κατά αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, μείωση των λαθών στην λειτουργία των δημοσίων προμηθειών, μείωση του χρόνου αποπληρωμής των προμηθευτών του δημοσίου κατά τουλάχιστον 50%, και αναβάθμιση της διαφάνειας στις σχέσεις των προμηθευτών με το ελληνικό δημόσιο.



Το πλάνο περιλαμβάνει το συνδυασμό της ηλεκτρονικής τιμολόγησης με τη σωστή κοινή κωδικοποίηση των αγαθών/προμηθειών και με το κεντρικό σύστημα ERP του δημοσίου, που είναι υπό κατασκευή. Αυτό θα πρόκειται για μια ουσιαστική αναβάθμιση της λειτουργίας του δημοσίου γιατί τα στελέχη της κεντρικής διοίκησης θα έχουν πλήρη γνώση όλων των προϊόντων που προμηθεύεται, σε τι τιμή και ποσότητα, ενώ θα γνωρίζουν τα λεπτομερή αποθέματα ανά κωδικό που υπάρχουν ανά φορέα. Τα αποτελέσματα θα είναι μεταξύ άλλων ο εξορθολογισμός στις αγορές αγαθών/υπηρεσιών, η βέλτιστη αξιοποίηση των αποθεμάτων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και η περισσότερη διαφάνεια στις προμήθειες του δημοσίου.

Η υλοποίηση της μεταρρύθμισης δεν ήταν απλώς η υπογραφή της ΚΥΑ αλλά μια ενορχηστρωμένη προσπάθεια τριών ετών με την εμπλοκή δεκάδων στελεχών του δημοσίου σε διαφορά επίπεδα. Στους παράγοντες επιτυχίας περιλαμβάνονται η στρατηγική πρωτοβουλία και δέσμευση της ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών στην προώθηση της μεταρρύθμισης και στην αντιμετώπιση αντιστάσεων στις αναμενόμενες αλλαγές, μια μεγάλη ομάδα εξαιρετικών δημοσίων υπαλλήλων με υβριδικές δεξιότητες στις θεσμικές μεταρρυθμίσεις της δημόσιας διοίκησης, στη διαχείριση πολύπλοκων έργων, στην εκπαίδευση χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων που εμπλέκονται στο κύκλωμα προμηθειών/παραλαβής/πληρωμών και στη τεχνογνωσία υλοποίησης έργων ψηφιακού μετασχηματισμού από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Αναγκαία είναι επίσης η συνεργασία/συντονισμός πολλών υπουργείων, η διορατικότητα της δημόσιας διοίκησης για εμπλοκή παρόχων σχετικών υπηρεσιών, τα πολλαπλά πιλοτικά έργα που έτρεξαν τα τελευταία δυο χρόνια, αλλά και η συνεχής ενημέρωση και ανοιχτή συνεργασία με τους κλαδικούς φορείς των προμηθευτών του δημοσίου. Ήδη το όλο εγχείρημα θεωρείται βέλτιστη πρακτική σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Είναι μια από τις λίγες φορές που το δημόσιο έδειξε το δρόμο του εκσυγχρονισμού στον ιδιωτικό τομέα. Σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, όπως Ιταλία, η πρωτοβουλία της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης ξεκίνησε κυρίως στον ιδιωτικό τομέα. Ήδη η ΑΑΔΕ έχει κάνει τα πρώτα σχετικά βήματα με την επιτυχή εισαγωγή και αξιοποίηση του myDATA, που θεωρείται διεθνώς μια καινοτόμος παρέμβαση εκσυγχρονισμού και ελέγχου των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ των επιχειρήσεων. Το επόμενο φυσιολογικό βήμα είναι μια αντίστοιχη ΚΥΑ της υποχρεωτικότητας στα ηλεκτρονικά τιμολόγια B2B (Business to Business). Με τη καθολική αξιοποίηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης Β2Β αναμένονται σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη όπως η μείωση του διαχειριστικού ετήσιου κόστους των επιχειρήσεων κατά €1 δις, η αύξηση των δημοσίων εσόδων από το ΦΠΑ κατά € 1-2 δις, ενώ θα μειωθούν δραστικά τα εικονικά τιμολόγια και η φοροδιαφυγή στο επίπεδο Β2Β.

*Ο Γεώργιος Ι. Δουκίδης είναι καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

πηγή: ot.gr



Leave A Reply

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.