Αυτή την εβδομάδα τον πρώτο λόγο έχει η ταινία «Γράμμα από το παρελθόν» του Ατόμ Εγκογιάν, με έναν εξαιρετικό Κρίστοφερ Πλάμερ στον πρωταγωνιστικό ρόλο
«Γράμμα από το παρελθόν» («Remember»)
Στο «Γράμμα από το παρελθόν» («Remember», Καναδάς / Γερμανία, 2015), τελευταία ταινία του Ατόμ Εγκογιάν, η μνήμη είναι η αχίλλειος πτέρνα του Ζεβ (Κρίστοφερ Πλάμερ), κεντρικού ήρωα της ιστορίας. Επιζήσας του Ολοκαυτώματος των Εβραίων και νυν τρόφιμος γηροκομείου, ο Ζεβ τώρα πια μια θυμάται και μια όχι. Γι’ αυτό και όταν το σκάει από το γηροκομείο με μια ειδική «αποστολή», του είναι απαραίτητο το χαρτί που κρατά διαρκώς πάνω του. Του το διαβάζουν πιτσιρίκια, έφηβοι αλλά και άλλοι άνθρωποι που συναντά στο διάβα του. Αν το διαβάσει, θα θυμηθεί. Ο Ζεβ το έχει σκάσει ακολουθώντας τις οδηγίες του Mαξ (Μάρτιν Λαντάου), ενός φίλου του στο ίδιο ίδρυμα. Οι δυο άντρες έχουν εντοπίσει τον βασανιστή τους στο Αουσβιτς που πρέπει να πεθάνει. Ο Ζεβ έχει αναλάβει την ανεύρεση και δολοφονία του. Στην Αμερική υπάρχουν μόνο τέσσερις με αυτό το όνομα.
«Τo χρονικό μιας αθωότητας» («Chronic»)
«Ο άνθρωπος που γνώριζε το άπειρο» («The man who knew infinity»)
«Angry birds: Η ταινία»
Ντοκιμαντέρ
- Το καλύτερο εκ των τεσσάρων είναι το ξένο, το «Free to run» (2016) του Πιερ Μόρατ, που μοιάζει με φόρο τιμής στους μαραθωνοδρόμους όλου του κόσμου αλλά περισσότερο της Νέας Υόρκης, που θεωρείται η μητρόπολη του αστικού μαραθωνίου. Στη δεκαετία του 1960 όσοι κάτοικοί της αποφάσισαν να αρχίσουν το τρέξιμο θεωρούνταν γραφικοί, στην ουσία όμως η κίνησή τους ήταν επαναστατική. Το τρέξιμο έγινε μόδα, η μόδα έγινε μπίζνα και, όπως συχνά συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, η μπίζνα «έφαγε» τελικά την επανάσταση. Η ταινία είναι γεμάτη χορταστικές πληροφορίες που αφορούν ιστορικά γεγονότα σχετικά με το τρέξιμο, από το πώς οι γυναίκες μπήκαν στον χορό αφού το τρέξιμο απαγορευόταν σε αυτές ως την περίπτωση του διάσημου δρομέα Στιβ Πρεφοντέν, το περιοδικό «Spyridon» ή τη γέννηση της Νike. Ανθρωποι που δεν ασχολούνται με το τρέξιμο μπορούν κάλλιστα να την παρακολουθήσουν και να περάσουν θαυμάσια την ώρα τους.Βαθμολογια: 3
- Από τα ελληνικά ντοκιμαντέρ ξεχωρίζω το «33.333 – Η Οδύσσεια του Νίκου Καζαντζάκη» του Μένιου Καραγιάννη που αφορά την «Οδύσσεια», το έργο που ο Νίκος Καζαντζάκης θεωρούσε το σημαντικότερό του, παρότι τελικά το έχουν διαβάσει μια χούφτα άνθρωποι σε όλον τον κόσμο. Ο υπερήλικος σουηδός μεταφραστής του Καζαντζάκη, άνθρωποι των γραμμάτων Ελλάδας και εξωτερικού (ακαδημαϊκοί, καθηγητές πανεπιστημίων κ.ά.), καλλιτέχνες όπως ο χαράκτης Σακαμούρης αλλά και γιατροί (ένας ψυχίατρος και ένας πνευμονολόγος) καταθέτουν απόψεις προσπαθώντας να αναλύσουν το μυστήριο αυτής της «πνευματικής αυτοβιογραφίας με ποιητική μορφή». Ενα εξαιρετικά δύσκολο ανάγνωσμα γραμμένο από έναν πολύ ταλαιπωρημένο άνθρωπο που (όπως ακούμε) πίστευε ότι «η συναισθηματική ουδετερότητα είναι το τελικό βήμα για την ανάταση».Βαθμολογία: 2 ½
- Το «Μέσα φως» είναι η τελευταία ταινία τεκμηρίωσης του Σταύρου Ψυλλάκη, γνωστού από το «Μεταξά». Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ πάνω στον 86χρονο σήμερα οφθαλμίατρο Γιώργη Μαρκάκη ο οποίος, εκτός από την προσφορά του στον χώρο της οφθαλμιατρικής, κατάφερε την εποχή που η Ελλάδα βυθίζεται στο σκοτάδι να ιδρύσει το Μουσείο Λυχνοστάτης στον τόπο καταγωγής του, τη Χερσόνησο Κρήτης. Στο μεγαλύτερο μέρος του ντοκιμαντέρ βλέπουμε τον ίδιο τον Μαρκάκη να μας ξεναγεί στα μέρη όπου μεγάλωσε και έζησε. Η επιτυχία του Ψυλλάκη πάντως είναι ότι μπόρεσε να προκαλέσει την περιέργεια και το ενδιαφέρον για έναν άνθρωπο που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός, αν εξαιρέσει κανείς τους συντοπίτες του.Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
- Τέλος, στο ντοκιμαντέρ «This is not a coup» (2015) ο δημοσιογράφος Αρης Χατζηστεφάνου παρακολουθεί τις «πραξικοπηματικές» παρεμβάσεις της ΕΕ και της ΕΚΤ σε χώρες όπως η Ιταλία, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία, η Κύπρος και η Ελλάδα και συνομιλεί με πρώην αρχηγούς κρατών και πολιτικούς που καθόρισαν τις εξελίξεις μπροστά και πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας.Βαθμολογία: 2
*Ο Γιάννης Ζουμπουλάκης είναι κριτικός κινηματογ΄ραφου στην εφημερίδα τΟ ΒΗΜΑ από όπου και η αναδημοσίευση