Με εκτενές ρεπορτάζ της συντάκτριας Ντένις Βέργου του http://www.efsyn.gr/ στις 8 Αυγούστου αναδείχθηκε ένα πολύ σοβαρό θέμα που αφορά στις συμβάσεις των εργαζομένων στη καθαριότητα και των ατομικών συμβάσεων τους, που προωθεί η Κυβέρνηση σε αντικατάσταση των εργολαβικών εταιρειών στη καθαριότητα, ειδικά των Δημόσιων Νοσοκομείων.
Στο δημοσίευμα απάντησε με Δελτίο Τύπου το Υπουργείο Υγείας, την επόμενη ημέρα.
Δημοσιεύουμε λοιπόν και τα 2 κείμενα
«Άσφαιρη τουφεκιά» οι συμβάσεις έργου (Πηγή:http://www.efsyn.gr/)
Ανάμεσα στο «κακό» και στο «χειρότερο» είναι υποχρεωμένοι να επιλέξουν οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα, τη σίτιση και τη φύλαξη των δημόσιων νοσοκομείων.
Το «χειρότερο» είναι οι εργολάβοι των ιδιωτικών συνεργείων που –άτυπα– άρχισαν να μπαίνουν στα δημόσια νοσοκομεία στο τέλος της δεκαετίας του 1980.
Η κερκόπορτα άνοιξε με την εκχώρηση υπηρεσιών καθαριότητας, που συστηματοποιήθηκε από την κυβέρνηση της Ν.Δ. την περίοδο 1990-1993, εφόσον δε στοίχιζαν περισσότερο από το αντίστοιχο μόνιμο προσωπικό.Μετά, το ΠΑΣΟΚ (με τον νόμο 2646/98) εκχώρησε και τη φύλαξη σε ιδιώτες με τις ίδιες προϋποθέσεις.
Στη συνέχεια, οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ με τους νόμους 2889/2001 και 3204/2003 και η Ν.Δ. με τον νόμο 3329/2005 κατάργησαν κάθε περιορισμό και επέτρεψαν την εκχώρηση της καθαριότητας και της φύλαξης καθώς και άλλων τομέων σε ιδιωτικά συνεργεία, «ανεξάρτητα από το ύψος της αμοιβής του αναδόχου και της ύπαρξης κενών οργανικών θέσεων των οικείων κλάδων ή ειδικοτήτων».
Την ασυδοσία των εργολάβων που θησαυρίζουν, επιχείρησε, όπως υποστηρίζει, να περιορίσει με το μικρότερο «κακό» το υπουργείο Υγείας με τον νόμο 4368/2016, που επιτρέπει τη σύναψη ατομικών συμβάσεων έργου των διοικήσεων των δημόσιων νοσοκομείων απευθείας με τους εργαζομένους.
Ωστόσο και αυτή η λύση υπολείπεται απ’ τη μόνιμη σχέση εργασίας στα δημόσια νοσοκομεία, τόσο σε μισθολογικό επίπεδο όσο και στα εργασιακά δικαιώματα.
Η «Εφ.Συν.» εξασφάλισε δύο ατομικές συμβάσεις έργου εργαζομένων στην καθαριότητα στο «ΨΝΑ Δρομοκαΐτειο».
Τα στοιχεία είναι αδιάψευστα.
Η σύμβαση μπορεί να αναγράφει ως καθαρές μηνιαίες απολαβές το ποσό των 725,86 ευρώ για τους 8ωρους εργαζόμενους, ωστόσο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, εξηγεί ο Μ. Γιαννάκος, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν εγκρίνει το ενσωματωμένο ανθυγιεινό επίδομα που είναι 126 ευρώ καθαρά (150 μεικτά), με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να λαμβάνουν 600 ευρώ καθαρά. Για τους 5ωρους η σύμβαση αναφέρει ότι αμείβονται με το καθαρό ποσό των 453,67 ευρώ, αλλά τελικά εγκρίνονται 370 ευρώ καθαρά.
Με τις ατομικές συμβάσεις έργου η κυβέρνηση ουσιαστικά καταργεί εργατικά δικαιώματα όπως τον 13ο και τον 14ο μισθό που αναγνωρίζονται στον ιδιωτικό τομέα, το επίδομα άδειας, την άδεια εγκυμοσύνης, τα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα, την κανονική και αναρρωτική άδεια.
Στο ζήτημα των ατομικών συμβάσεων έργου, «η κυβέρνηση προσπαθεί να βγει από πάνω με άσφαιρες τουφεκιές», εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο Μιχάλης Γιαννάκος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημοσίων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ), και προσθέτει:
«Πρώτα είχαμε τους εργολάβους που έπιναν το αίμα στους εργαζομένους, έπαιρναν εργολαβίες από τα νοσοκομεία με υψηλότατο κόστος, προσφέροντας χαμηλής ποιότητας υπηρεσίες υπό συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα και τώρα έχουμε το Δημόσιο να πίνει το αίμα των πρώην εργαζομένων στα ιδιωτικά συνεργεία».
Η εκδίωξη των εργολάβων και η σύναψη ατομικών συμβάσεων μίσθωσης έργου, σημειώνει, «γίνεται κατ’ απόλυτη συμφωνία με το κουαρτέτο, αφ’ ενός επειδή μειώνει το κόστος και αφ’ ετέρου επιβάλλει τον εργασιακό μεσαίωνα στους πρώην εργολαβικούς εργαζομένους που συνάπτουν ατομικές συμβάσεις μίσθωσης έργου, χωρίς εργασιακά δικαιώματα».
Με αυτές τις συμβάσεις που συνάπτουν οι εργαζόμενοι, εξηγεί αναλυτικά, δεν δικαιούνται κανονική άδεια, δεν δικαιούνται αναρρωτική άδεια (σε περίπτωση απουσίας τους φέρνουν τον αντικαταστάτη και τον πληρώνουν οι ίδιοι), δεν δικαιούνται επιδόματα για Βαρέα και Ανθυγιεινά καθώς και ένσημα ΙΚΑ καθ’ ότι εργάζονται οι περισσότεροι με μερική απασχόληση.
Επιπλέον καλούνται να εργαστούν σπαστά ωράρια πρωί-απόγευμα-νύχτα.Και οι αμοιβές για όσους έχουν υπογράψει 5ωρο είναι 370 ευρώ καθαρά και για όσους έχουν υπογράψει 8ωρο είναι 600 ευρώ καθαρά τον μήνα για 12 μήνες.
Τα αντίστοιχα ποσά την εποχή των εργολάβων ήταν 350 ευρώ για το 5ωρο και 600 για το 8ωρο, επί 14 μισθούς.Την ίδια ώρα, αν οι εργαζόμενοι προσλαμβάνονταν με σύμβαση εργασίας στο Δημόσιο θα έπαιρναν 800 για το 8ωρο, με άδειες, ένσημα του ΙΚΑ κ.λ.π.
«Με τις ατομικές συμβάσεις έργου με τους εργαζομένους η κυβέρνηση, όπως μας έχει μεταφέρει ο υπουργός Υγείας, εξοικονομεί 30%, ενώ αν τους προσλάμβανε θα εξοικονομούσε 10% σε σύγκριση με ό,τι έδινε στους εργολάβους», προσθέτει.
Προαιρετική
Το νομικό πλαίσιο, όπως εξηγεί ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ, είναι σαθρό. Το άρθρο 97 του νόμου 4368/2016, που ψήφισε η κυβέρνηση στο παράλληλο πρόγραμμα, δεν θεσμοθετεί την υποχρεωτικότητα στις διοικήσεις των φορέων του υπουργείου Υγείας να εκδιώξουν τους εργολάβους, αλλά καθορίζει την προαιρετικότητα.
Η σχετική διάταξη αναφέρει πως με απόφαση των διοικητικών συμβουλίων των φορέων είναι δυνατόν να συνάπτονται ατομικές συμβάσεις μίσθωσης για την καθαριότητα των κτιρίων, την εστίαση και τη φύλαξη, αφήνοντας έτσι ορθάνοιχτες πόρτες για τη διατήρηση των εργολάβων.
Αναφερόμενος δε στα τεκταινόμενα στο Νοσοκομείο Τρικάλων με τις συλλήψεις σχολιάζει ότι «τα εμπόδια στην εκδίωξη των εργολάβων δεν τα βάζουν οι δικαστές».
Πολλές νέες διοικήσεις –προσθέτει– έχουν προχωρήσει σε παρατάσεις ή νέους διαγωνισμούς με εργολάβους.
Και θέτει το ερώτημα: «Γιατί δεν παρεμβαίνει το υπουργείο Υγείας;».
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας προσπαθεί να επιλύσει εργασιακά δικαιώματα των εν λόγω εργαζομένων με εγκυκλίους, οι οποίες όμως δεν ανατρέπουν τους νόμους.
Γι’ αυτό δεν τις λαμβάνουν υπ’ όψιν οι δικαστές. Δεν τις λαμβάνει υπ’ όψιν ούτε το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Οι υπηρεσίες Επιτροπών του Ελεγκτικού Συνεδρίου επιστρέφουν αθεώρητα εντάλματα πληρωμής των εν λόγω εργαζομένων, επειδή δεν δέχονται τις εγκυκλίους του υπουργείου Υγείας, αλλά μόνο όσα προβλέπουν οι νόμοι.
Ο ίδιος θεωρεί ότι πρόκειται για νέο μοντέλο εργασιακών σχέσεων που προωθείται σε συνεννόηση με τους δανειστές, πράγμα που, όπως λέει, αποδεικνύεται και από την προκήρυξη των 850 θέσεων του ΚΕΕΛΠΝΟ, εκτός ΑΣΕΠ.
Η Απάντηση του Υπουργείου Υγείας.
Γραφείο Τύπου Υπουργείου Υγείας
Δελτίο Τύπου
Αθήνα, 09 Αυγούστου 2016
Σχετικά με χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Εφημερίδα των Συντακτών», για τις ατομικές συμβάσεις μίσθωσης έργου στην καθαριότητα των νοσοκομείων, η ηγεσία του υπουργείου Υγείας θεωρεί ότι βασίζεται σε αβάσιμες, αναληθείς και ανυπόστατες πληροφορίες. Για τον εργασιακό μεσαίωνα που επικρατούσε με το καθεστώς των εργολάβων στην καθαριότητα των νοσοκομείων παρατίθενται δύο παλαιότερα δημοσιεύματα της ίδιας εφημερίδας, τα οποία περιγράφουν γλαφυρότατα τις επιπτώσεις της παρουσίας τους τόσο στους εργαζόμενους όσο και στο δημόσιο συμφέρον.
http://www.efsyn.gr/arthro/ergolavikes-etaireies-pos-apomyzoyn-dimosio-kai-ergazomenoys
http://www.efsyn.gr/arthro/oi-ergolavoi-tis-ekmetalleysis
Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας στεκόμενη δίπλα στους εργαζόμενους στην καθαριότητα των νοσοκομείων και συναισθανόμενη το χρέος της να ενημερώσει εκείνους αλλά και όλους τους πολίτες της χώρας, ξεκαθαρίζει τα παρακάτω:
- 1. Ως προς τις μισθολογικές παροχές των ατομικών συμβάσεων καθαριότητας: Όσοι συνάπτουν τις συμβάσεις αυτές λαμβάνουν τον μισθό που θα ελάμβανε ένας νεοπροσλαμβανόμενος στον τομέα της καθαριότητας, που αποτελεί άλλωστε και το βασικό αίτημα όλων των εργαζόμενων και των σωματείων (δηλ. ξεκάθαρα μισθό δημοσίου ΥΕ). Φυσικά όπως και σε όλο το Δημόσιο δεν υπάρχει 13ος και 14ος μισθός, αλλά υπάρχουν μία σειρά εργασιακών και κοινωνικών επιδομάτων, που είτε δεν δίνονται είτε δεν προβλέπονται στην εργατική νομοθεσία του ιδιωτικού τομέα. Έτσι, στις ατομικές συμβάσεις προβλέπονται οικογενειακό επίδομα τέκνων, επίδομα ανθυγιεινής εργασίας κ.α. που δεν υπάρχουν στον ιδιωτικό τομέα. Ειδικότερα, μία αναλυτική σύγκριση των μισθών που λαμβάνει ένα υπάλληλος στον εργολάβο και ένα υπάλληλος με ατομική σύμβαση δείχνει ότι ουσιαστικά υφίσταται σημαντική αύξηση (αν όχι διπλασιασμός) των αποδοχών του. Ειδικότερα:
i. Ο καθαρός μισθός των εργαζόμενων με ατομικές συμβάσεις μίσθωσης έργου διαμορφώνεται ως εξής: Με βάση ρητή διάταξη του νόμου (άρθρο 97 του ν.4386/2016), η μηνιαία αποζημίωση περιλαμβάνει πάσης φύσεως αποζημιώσεις, επιδόματα και προσαυξήσεις που προβλέπονται για τον αντίστοιχο υπάλληλο του Δημοσίου. Συνεπώς, με βάση τον ν.4354/2015 (Α’176) και τα προβλεπόμενα μισθολογικά κλιμάκια στην υπ’αριθμ.πρωτ.2/2015/ΔΕΠ/5-1-2016 Εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών (Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους ΑΔΑ: ΨΑΕΦΗ-ΠΟ7), καθαρίστρια με ένα τέκνο, η οποία εργάζεται 8ωρο – 5ήμερο σε νοσοκομείο, αμοίβεται ως εξής: εντάσσεται στο Μισθολογικό Κλιμάκιο Εισαγωγής 1 Υ.Ε.= 780 € + 50 € (οικογενειακή παροχή, άρθρο 15 ν.4354/2015) + 150 € (Επίδομα Ανθυγιεινής Εργασίας βάσει της YA2/31081/0022/ΦΕΚ1399/2012 ΚΥΑ) Σύνολο= 980 €. Οι ανωτέρω υπουργικές αποφάσεις είναι κανονιστικού χαρακτήρα και ισχύουν για όλο τον Δημόσιο τομέα. Συνεπώς, το σύνολο μεικτών (χωρίς εργοδοτικές εισφορές) ανέρχεται σε 980 €. Από το ποσό αυτό αφαιρούνται ως εισφορές μόνον οι εργατικές κρατήσεις, καθώς οι εργοδοτικές εισφορές υπολογίζονται επιπλέον στο ανωτέρω ποσό (ρητή πρόβλεψη στο άρθρο 97 του ν.4368/2016) και καταβάλλονται από το κράτος. Επίσης, μπορεί να προκύψει μικρή παρακράτηση φόρου, αφού η ανωτέρω αμοιβή φορολογείται ακριβώς όπως η αμοιβή από μισθωτή εργασία στον ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα άρθρο 12, παρ.2, εδ. στ΄ του Ν. 4172/13. Έτσι, εφόσον εντάσσεται σε ασφαλιστικό πακέτο αυξημένων εισφορών [υπ’αριθμ. 105 (Μεικτά-ΤΕΑΜ-Βαρέα)] το καθαρό ποσό διαμορφώνεται σε: 980 € – 18,95%= 794,29 €. Το δε συνολικό ετήσιο καθαρό ποσό ανέρχεται σε: [9.531,48 € (- φόρος εισοδήματος κατ’ ανώτατο όριο 100 €)]=9.431,48 €.
ii. Αντιθέτως η μηνιαία απολαβή στον εργολάβο διαμορφώνεται πολύ χαμηλότερα ακόμη και εάν συνυπολογίσουμε τα επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και Κανονικής Αδείας. Πιο συγκεκριμένα: Ο μισθός για κάθε ατομική σύμβαση που υπόκειται στον εργολάβο καθαριότητας, ακολουθεί το ημερομίσθιο εργατοτεχνίτη που ανέρχεται σε 26,18 €, με βάση τον ν.4092/2012 και την ΠΥΣ 6/2012 (ΦΕΚ Α’ 38). Συνεπώς οι μηνιαίες αποδοχές διαμορφώνονται για κάθε εργαζόμενο/η άνω των 25 ετών, για 8ωρο-πενθήμερη εργασία, στα (26,18 € x 22 ημέρες κατά μέσο όρο ανά μήνα=) 575,96 €. Να σημειωθεί ότι ο μηνιαίος μισθός ατόμων κάτω των 25 ετών είναι πολύ μικρότερος και ανέρχεται σε (22,83 € x 22 ημέρες περίπου ανά μήνα=) 502,26 €. Στους εργολάβους οι εργαζόμενοι δεν λαμβάνουν ούτε επίδομα ανθυγιεινής εργασίας, ούτε επίδομα τέκνων. Επίσης, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν λαμβάνουν καν τον ελάχιστο μηνιαίο μισθό, ούτε φυσικά τις προβλεπόμενες στον ιδιωτικό τομέα ωριμάνσεις (αυξήσεις μισθού λόγω προϋπηρεσίας). Με βάση τα ανωτέρω, η καθαρή μηνιαία αποδοχή στον ιδιωτικό τομέα ανέρχεται για την ίδια ως άνω εξεταζόμενη περίπτωση σε: 575,96 € – 18,95%= 466,81 €. Με την αντίστοιχη αναγωγή στους 14 μισθούς, οι μηνιαίες καθαρές αποδοχές ανέρχονται σε (466,81 € x 14 μισθούς ÷ 12 μήνες)= 544,61 €. Συνεπώς, σύνολο καθαρών αποδοχών έτους ανέρχεται σε:(544,61 € x 12 μήνες =) 6.535,32 €.
iii. ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΠΟΔΟΧΩΝ μεταξύ Εργολαβικών και Ατομικών Συμβάσεων κατ’ έτος ανά εργαζόμενη στο παραπάνω παράδειγμα που αφορά στην μεγαλύτερη κατηγορία των περιπτώσεων: μηνιαίως σε μεικτά [980 € – (575,96 € x 14 μισθούς ÷ 12 μήνες)=] 308,04 €, σε καθαρό ποσό (794,29 € – 10 € φόρος – 544,61 €=) 239,68 € και ετησίως σε καθαρό ποσό(9.431,48 € – 6.535,32 € =) 2.896.16 €. Δηλαδή 2.896.16 € λαμβάνει περισσότερα μία εργαζόμενη στις ατομικές συμβάσεις έναντι των εργολαβικών συμβάσεων, στην καλύτερη περίπτωση που ο εργολάβος δεν παραβιάζει (ως συνήθως) την εργατική νομοθεσία.
- 2. Παράλληλα υφίσταται σημαντικό δημοσιονομικό όφελος, καθώς ακόμη και στις περιπτώσεις που το ποσό μισθοδοσίας των ατομικών συμβάσεων (συμπεριλαμβανομένων των επιπλέον εργοδοτικών εισφορών), προσεγγίζει ή είναι το ίδιο με το ποσό της αμοιβής που καταβάλλεται στον εργολάβο (προ Φ.Π.Α.), το ποσό που ανταποδοτικά αποδίδεται στο Δημόσιο μέσω των ασφαλιστικών εισφορών (που υπολογίζονται ως ποσοστό επί των ανωτέρω μεικτών μηναίων ποσών βάσει του ν.4386/2016 και του ν.4092/2012 αντίστοιχα) είναι κατά τουλάχιστον κατά (308,04 € x 100÷980 €=) 31,43 % μεγαλύτερο, αφού αφομοιώνεται το εργολαβικό κέρδος και αποδίδεται στους εργαζόμενους και στα ασφαλιστικά ταμεία. Παράλληλα, εξαλείφονται διαρκή φαινόμενα κλοπής αναλώσιμων υλικών, παράλληλης εργασίας σε άλλους χώρους εργαζομένων δηλωμένων στα νοσοκομεία, μη απόδοση Φ.Π.Α. και εισφορών από τους εργολάβους, στημένοι διαγωνισμοί κλπ. Όλα για όσα δηλαδή κατήγγειλε τους εργολάβους η ίδια η ΕφΣυν (βλ. σχετικά άρθρα).
- 3. Ως προς τα Βαρέα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ: α) για έως πέντε ώρες εργασία ανά ημέρα ανά εργαζόμενο, οι ασφαλισμένοι εντάσσονται στο πακέτο ασφάλισης 101 ΙΚΑ ΜΕΙΚΤΑ ΤΕΑΜ και β) για 6 ώρες και πάνω ώρες εργασία ανά ημέρα ανά εργαζόμενο οι ασφαλισμένοι εντάσσονται στο πακέτο ασφάλισης 105 (βαρέα ΙΚΑ-ΤΕΑΜ). Σχετική εγκύκλιος είναι η υπ’αριθμ. Α32/1207/5/23-9-2014 του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που ισχύει για όλους τους ασφαλισμένους στο ΙΚΑ στον Δημόσιο Τομέα και ειδικά στα Ν.Π.Δ.Δ.. Συνεπώς, οι περισσότεροι εργαζόμενοι με ατομικές συμβάσεις είναι ενταγμένοι στα Βαρέα και Ανθυγιεινά του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αφού οι περισσότερες συμβάσεις αφορούν τουλάχιστον 6ωρη καθημερινή εργασία. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι σε κάθε περίπτωση ένταξη στα Βαρέα σημαίνει και λιγότερες αποδοχές για τους εργαζόμενους. Συγκεκριμένα, το ποσό εργατικών εισφορών που παρακρατούνται από την μηνιαία αποζημίωση στο απλό πακέτο ασφάλισης (101) είναι 15,50 %, ενώ στην περίπτωση ένταξης στα Βαρέα ανέρχεται σε 18,95 %.
- 4. Ως προς τις κανονικές-αναρρωτικές άδειες: Με βάσει το άρθρο 684 ΑΚ (Π.Δ. 456/1984), δεν μπορεί να υποκατασταθεί στην παροχή του έργου ο καθαριστής από άλλο πρόσωπο. Εφόσον συνεπώς δεχόμαστε ως υποχρέωση των εργαζομένων να παρέχουν το έργο εντός ενός χρονικού πλαισίου ανάλογου του Δημοσίου υπαλλήλου, πρέπει κατά τον ίδιο τρόπο να δεχθούμε ότι έχει τα αντίστοιχα δικαιώματα στον χρόνο εργασίας όπως ορίζονται ν.3528/2007 Άρθρο 48 δηλ. το δικαίωμα στην κανονική άδεια. Για τον ίδιο λόγο και με βάση το άρθρο 281 ΑΚ, σε περίπτωση βραχυχρόνιας ασθένειας ο καθαριστής/στρια δεν χάνει το δικαίωμά του/της σε αποζημίωση. Αυτά κατέστησαν σαφή στην υπαριθμ. Α2β/Γ.Π.46113/30-06-2016 εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας. Μετά από αυτή την διευκρίνιση, όλα τα χρηματικά εντάλματα που συμπεριλαμβάνουν το σύνολο των μισθολογικών και χρονικών δεδομένων έχουν εγκριθεί από όλους τους Επιτρόπους. Υφίσταται ωστόσο ζήτημα ως προς την αποζημίωση της άδειας εγκυμοσύνης και τούτο διότι το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σε όλους τους ασφαλισμένους της με σύμβαση έργου στο Δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, δεν αναγνωρίζει το σχετικό δικαίωμα. Γι’ αυτό, βρισκόμαστε σε επαφή προς την κατεύθυνση της επίλυσης του προβλήματος και την αναγνώριση του σχετικού δικαιώματος. Όλες οι συμβάσεις σε όλα τα νοσοκομεία πληρώνονται κανονικότατα.
- 5. Προαιρετικότητα: Η προαιρετικότητα ήταν αναγκαία προκειμένου να είναι συμβατή η διάταξη με το Σύνταγμα, αλλά και με το Κοινοτικό Δίκαιο (Οδηγία 24/2014/ΕΕ). Σε κάποιες περιπτώσεις, θα ήταν αναγκασμένα τα νοσοκομεία να συνάπτουν ατομικές συμβάσεις, ενώ δεν προκύπτει σαφές δημοσιονομικό όφελος, ή να ματαιώνουν συμβάσεις που βρίσκονταν ήδη σε ώριμο στάδιο για την σύναψή τους, με αποτέλεσμα την πιθανή ευθύνη των Διοικήσεων και του Δημοσίου έναντι των εργολάβων.
- 6. Ειδικά το Δρομοκαϊτειο: Το συγκεκριμένο Νοσοκομείο αντιμετώπισε στο παρελθόν πρόβλημα με συμβάσεις καθαριότητας που είχαν συναφθεί με τον παλαιότερο νόμο του Υπουργείου Εσωτερικών (ν.4351/2015). Η διάταξη αυτή αντιμετώπισε κάποια προβλήματα στην πράξη (ασφαλιστική κάλυψη, μη διενέργεια πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος κλπ.) τα οποία όμως ξεπεράστηκαν στην συνέχεια. Στο συγκεκριμένο νόμο, έν αντιθέσει με ό,τι αφήνεται να εννοηθεί στα δημοσιεύματα, προβλέπονταν πράγματι χαμηλότερες αποδοχές για τους εργαζόμενους από αυτές που καταβάλλονται σήμερα βάσει του άρθρου 97 του ν.4368/2016. Μόλις πρόσφατα το συγκεκριμένο νοσοκομείο έχει ενταχθεί στο άρθρο 97 του ν.4368/2016. Τα όσα αναφέρονται στο δημοσίευμα ως προς τις μηνιαίες μισθολογικές αποδοχές αφορούσαν προφανώς παλαιότερες ατομικές συμβάσεις και δεν έχει αντιμετωπιστεί πρόβλημα με το ένταλμα που υποβλήθηκε προς έγκριση. Το Σωματείο των Εργαζομένων στο Δρομοκαϊτειο κατήγγειλε με βάση παλαιότερα δημοσιεύματα τις απειλές, τον εκφοβισμό και την παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας από τον πρώην εργολάβο καθαριότητας. Τώρα ο συγκεκριμένος εργαζόμενος τι ακριβώς καταγγέλει; Το γεγονός ότι λαμβάνουν μεγαλύτερες αποδοχές και δεν δέχονται πλέον εκφοβισμούς; Και πώς ακριβώς συγκρίνεται η Διοίκηση ενός νοσοκομείου με τον εργολάβο του ιδιωτικού τομέα; Μήπως σε όλα αυτά παίζει ρόλο το γεγονός ότι στο Δρομοκαϊτειο εργάζεται ο κος Γιαννάκος, πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ, της οποίας οι ανακοινώσεις ομοιάζουν τελευταία με αντίγραφα ή πρωτότυπα των αντίστοιχων ανακοινώσεων της Ν.Δ.;
- 7. Με δύο λόγια: Μόνη διαφορά μίας ατομικής σύμβασης εργασίας και μίας ατομικής σύμβασης μίσθωσης έργου είναι η αποζημίωση εγκυμοσύνης.
Για του λόγου το αληθές, παρατίθεται η σύμβαση εργαζόμενης από το Γενικό Νοσοκομείο Πατρών «Άγιος Ανδρέας».
ΑΤΟΜΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΜΙΣΘΩΣΗΣ ΕΡΓΟΥ
Στην Πάτρα, σήμερα την 14/7/2016, το Γενικό Νοσοκομείο Πατρών, που εδρεύει στην Πάτρα, οδός Καλαβρύτων αρ. 37, όπως νόμιμα εκπροσωπείται από την …………………. εκτελούσα καθήκοντα Διοικητή, κάτοικο της οδού ……………………….. στην ……… Πατρών, δυνάμει του άρθρου 7 του Νόμου 3329/2005 ΦΕΚ81 Α – 4/4/2005 και η …………………………………… η οποία κατοικεί στην Πάτρα, Οδός ……………………… , Αρ….., Τ.Κ…………., με Α.Δ.Τ. ……………….., Α.Φ.Μ……………….., Γ΄ Δ.Ο.Υ. τηλ. ………………… συμφωνούν και κάνουν από κοινού αποδεκτά τα εξής:
Το πρώτο συμβαλλόμενο, συνάπτει ατομική σύμβαση μίσθωσης έργου με την δεύτερη συμβαλλόμενη, κατόπιν αιτήσεως της, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 97 του ν. 4368/2016 και τις τροποποιήσεις του, καθώς και τις υπ’ αριθμ. πρωτ. Γ.Π.οικ.22273/22-3-2016, Α2β/Γ.Π.οικ.26995/11-4-2016, Α2β/Γ.Π. 46113/30-6-2016, εγκυκλίους του Υπουργείου Υγείας και την υπ’ αριθμόν 26/21-6-2016 απόφαση του Δ.Σ. του νομικού προσώπου, με τους κάτωθι όρους:
- 1. Αντικείμενο Έργου
- i. Το αντικείμενο της παρούσας συμβάσεως είναι η παροχή υπηρεσιών καθαριότητας εντός του κτιριακού ή του προαύλιου χώρου του Γενικού Νοσοκομείου Πατρών (όλα τα κτήρια Γ.Ν.Π., 409, Κ.Ψ.Υ., ΔΙΕΚ, Ν.Μ.Θ.), βάσει του ειδικότερου προγραμματισμού του Τμήματος Επιστασίας – Ιματισμού και σύμφωνα με όσα ορίζονται στην παρούσα σύμβαση.
- ii. Το παρεχόμενο έργο καθαριότητας περιλαμβάνει σύμφωνα με τα προβλεπόμενα της παρούσας (ενδεικτικά) το σκούπισμα, σφουγγάρισμα των δαπέδων, καθαρισμό (εσωτερικό/εξωτερικό) των παραθύρων, συγκέντρωση-μεταφορά απορριμμάτων και οποιεσδήποτε συμπληρωματικές ή παρεπόμενες εργασίες που κατ’ αντικείμενο σχετίζονται ή που κατ’ εύλογη κρίση απαιτούνται ή είναι σκόπιμο να εκτελεστούν για την έγκαιρη και προσήκουσα εκτέλεση του έργου του καθαρισμού, σύμφωνα με την κοινή πείρα και κατά τα συναλλακτικά ήθη ή σύμφωνα με τις ειδικές περιστάσεις που σχετίζονται με αυτή, και σύμφωνα με το συνημμένο αναλυτικό πρόγραμμα των όρων παροχής έργου, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας σύμβασης.
iii. Τα υλικά που είναι απαραίτητα για την εκτέλεση του έργου παρέχονται από το νομικό πρόσωπο και θα χορηγούνται με ευθύνη του Τμ. Επιστασίας – Ιματισμού.
- 2. Τόπος Παροχής Εργασίας
- i. Το έργο θα παρέχεται στους εξής χώρους του Γ.Ν.Π.: όλα τα κτήρια του Γ.Ν.Π. (Μονάδα Βάσης), 409 (Δορυφορικό Τμήμα), Κ.Ψ.Υ., ΔΙΕΚ, Ν.Μ.Θ. της κτιριακής δομής του νομικού προσώπου και των προαύλιων χώρων αυτών.
- ii. Ο χώρος καθαρισμού μπορεί να διαφοροποιηθεί μονομερώς από το νομικό πρόσωπο, με αλλαγή του προγραμματισμού καθαριότητας από το Τμήμα Επιστασίας – Ιματισμού, σύμφωνα με τις ανάγκες της υπηρεσίας.
- 3. Διάρκεια συμβάσεως και χρονικό πλαίσιο καθαρισμού
i. Η διάρκεια της παρούσας συμβάσεως είναι ορισμένου χρόνου ορίζεται από 14/07/2016 έως 31/12/2016. Μετά την παρέλευση του ως άνω χρονικού διαστήματος η παρούσα σύμβαση λύεται αυτοδικαίως.
ii. Το έργο θα παρέχεται από την αντισυμβαλλόμενη στα εξής χρονικά πλαίσια: σε κυκλικό 8ωρο ωράριο πενθήμερης εργασίας και θα περιλαμβάνει και Κυριακές, Αργίες, Νύχτες. Το ειδικότερο χρονικό πλαίσιο παροχής του έργου από την αντισυμβαλλόμενη, θα διακανονίζεται με βάση τον προγραμματισμό καθαριότητας από το Τμήμα Επιστασίας, σύμφωνα με τις ανάγκες της υπηρεσίας και τις ανάγκες ή ζητήματα που αφορούν στο πρόσωπο του αντισυμβαλλόμενου, όπως υγείας, ανάπαυσης, εκτάκτων αναγκών κλπ.
iii. Η αντισυμβαλλόμενη δικαιούται ανάπαυση δύο ημερών (κανονική άδεια) ή αντίστοιχη δυνατότητα απουσίας για σοβαρούς λόγους υγείας κατά τη διάρκεια εκάστου μήνα.
- 4. Αμοιβή Έργου
- i. Η αμοιβή για το παρεχόμενο έργο, ανέρχεται μηνιαίως στο μικτό ποσό των 780,00€ (πλέον εργοδοτικών εισφορών ποσού 253,06€ συν 150,00€ ανθυγιεινό επίδομα). Συνολικό ποσό: 1.183,06€. Στο ανωτέρω ποσό θα προστεθούν τα οικογενειακά επιδόματα της αντισυμβαλλομένης εφόσον τα δικαιούται. Το τελικό καθαρό ποσό χρηματικής αντιπαροχής κάθε μήνος θα καταβάλλεται στο πρώτο δεκαήμερο του αμέσως επόμενου ημερολογιακού μηνός από το νομικό πρόσωπο στην αντισυμβαλλόμενη, υπό την προϋπόθεση της προσήκουσας και εμπρόθεσμης εκτέλεσης του έργου. Η ανωτέρω αμοιβή λογίζεται εύλογη και δίκαιη, καθώς και ότι εμπεριέχει την οποιαδήποτε προβλεπόμενη εκ του νόμου αντιπαροχή για το έργο.
- ii. Η δεύτερη συμβαλλόμενη ασφαλίζεται υποχρεωτικά στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
iii. Η παρούσα σύμβαση δεν διέπεται από τις διατάξεις περί εξαρτημένης εργασίας. Ως εκ τούτου, η δεύτερη συμβαλλόμενη δεν δικαιούται δώρα Εορτών και οποιοδήποτε άλλο επίδομα που τυχόν χορηγείται στους εργαζόμενους, με βάση σύμβαση εργασίας.
- 5. Όροι παροχής έργου
Η δεύτερη συμβαλλόμενη οφείλει:
- i. Να παρέχει τον καθημερινό άψογο καθαρισμό των χώρων, των οποίων έχει αναλάβει σύμφωνα με τους όρους της παρούσας σύμβασης καθώς και σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Γραφείου Επιστασίας, το οποίο και θα ασκεί τον έλεγχο και την εποπτεία για την προσήκουσα και εμπρόθεσμη εκτέλεση του έργου από την αντισυμβαλλόμενη.
- ii. Να παρέχει τις υπηρεσίες του αυτοπροσώπως και μόνον στον φορέα με τον οποίον έχει συναφθεί η παρούσα σύμβαση έργου και όχι σε άλλον φορέα του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα. Σε περίπτωση κωλύματος για λόγο που αφορά στο πρόσωπο του αντισυμβαλλόμενου, οφείλει να ειδοποιεί εγκαίρως το νομικό πρόσωπο για τον προγραμματισμό της καθαριότητας.
iii. Να χρησιμοποιεί τον εξοπλισμό που της έχει διατεθεί και είναι κατάλληλος για τον χώρο που της ανατέθηκε.
- iv. Να ενημερώνει εγκαίρως για οποιαδήποτε κατάσταση έκτακτης ανάγκης συντρέχει στον χώρο λειτουργίας του νομικού προσώπου.
- v. Κατά την εκτέλεση του έργου να τηρεί τις διατάξεις του νόμου, των κανονιστικών πράξεων και των αποφάσεων της Διοίκησης του νομικού προσώπου.
- 6. Καταγγελία-Λύση Σύμβασης
- i. Η σύμβαση λύνεται αυτόματα με την παρέλευση του οριζόμενου στην παρ. 3i της παρούσας χρόνου ή μετά από καταγγελία.
- ii. Το νομικό πρόσωπο έχει το δικαίωμα να καταγγείλει την παρούσα σύμβαση σε περίπτωση παραβίασης από την αντισυμβαλλόμενη οποιουδήποτε όρου της παρούσας, που όλοι θεωρούνται ουσιώδεις. Η καταγγελία σε αυτή την περίπτωση θεωρείται ότι γίνεται για σπουδαίο λόγο και επιφέρει τα έννομα αποτελέσματά της με την κοινοποίηση.
- iii. Σε κάθε περίπτωση πλημμελούς εκτέλεσης των υπηρεσιών καθαριότητας (πλημμελείς εργασίες καθαριότητας, άρνηση εκτέλεσης εργασιών καθαριότητας) μετά από έγγραφη όχληση των αρμοδίων (προϊσταμένων, μελών επιτροπής παρακολούθησης του έργου, Προϊστ/νης Τμ. Επιστασίας – Ιματισμού) και κατόπιν απόφασης του Δ.Σ. ή του Διοικητή εφόσον δεν υφίσταται Δ.Σ., το νομικό πρόσωπο θα έχει το δικαίωμα της καταγγελίας της παρούσας σύμβασης χωρίς καμία αποζημίωση.
iv. Το νομικό πρόσωπο θα ορίσει επιτροπή για την καλή εκτέλεση των όρων της παρούσας σύμβασης.
ΟΙ ΣΥΜΒΑΛΛΟΜΕΝΟΙ
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΜΒΑΛΛΟΜΕΝΗ
α/α Η Δ/ΝΤΡΙΑ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
*Σημειώνεται ότι η σύμβαση είναι υπαρκτή και ότι τα στοιχεία των συμβαλλομένων δεν αναφέρονται για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων.