Στη “δύση” του φορολογικού έτους 2015 (01/01-31/12/2015) και εν’ όψη των φορολογικών δηλώσεων , που κατά τις δηλώσεις του Υπουργείου Οικονομικών θα ξεκινήσουν τον Φεβρουάριο του 2016 , ας ασχοληθούμε με το θέμα “αποδείξεις” που αφορούν(?) , Μισθωτούς & Συνταξιούχους ή καλύτερα με τους φορολογούμενους συνολικά που αναμένεται να φορολογηθούν με την Κλίμακα Μισθωτών & Συνταξιούχων(Άρθρο 15 ΚΦΕ Ν.4172/13).
Αυτή τη στιγμή διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μια ασάφεια ή κενό που αφορά στο ρόλο που θα “παίξουν” ή δεν θα “παίξουν” οι αποδείξεις στη δημιουργία της έκπτωσης φόρου που αναφέρεται στο ‘Άρθρο 16 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν.4172/13) .
Το ποσό της έκπτωσης αυτό ξεκινά από το ποσό των 2.100€ , “…όταν το φορολογητέο εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των είκοσι ενός χιλιάδων (21.000) ευρώ…” και ανάλογα “…μειώνεται κατά εκατό (100) ευρώ ανά χίλια (1.000) ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος…” για ποσά άνω των 21.000€.
Τι λέει λοιπόν παρακάτω ο Νόμος , για τις αποδείξεις και για το “χτίσιμο” του ποσού αυτού “…προκειμένου να διατηρηθεί ακέραιο το ποσό της μείωσης του φόρου, σύμφωνα με το άρθρο 16…” :
Άρθρο 72 – Ν.4172/13
25. Κατά τον υπολογισμό του φόρου σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 15 και προκειμένου να διατηρηθεί ακέραιο το ποσό της μείωσης του φόρου, σύμφωνα με το άρθρο 16, ο φορολογούμενος απαιτείται να προσκομίσει αποδείξεις σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) του φορολογητέου εισοδήματός του. Το ποσό των αποδείξεων που προσκομίζονται δεν απαιτείται να υπερβαίνει το ποσό των δέκα χιλιάδων πεντακοσίων (10.500) ευρώ. Σε περίπτωση που δεν προσκομίζεται το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων, ο φόρος προσαυξάνεται κατά τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου ποσού αποδείξεων, με ανώτατο όριο τις δέκα χιλιάδες πεντακόσια (10.500) ευρώ και του προσκομισθέντος ποσού αποδείξεων, η οποία πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 22%. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι δαπάνες για τις οποίες απαιτείται η προσκόμιση αποδείξεων, ο τρόπος επιμερισμού των δαπανών μεταξύ των συζύγων, οι κατηγορίες των φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση αυτή, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών. Τα ανωτέρω εφαρμόζονται αποκλειστικά για το φορολογικό έτος 2014.
Εδώ ακριβώς βρίσκουμε το κενό… Στη τελευταία πρόταση της παραπάνω παραγράφου του Νόμου , φαίνεται ότι αποδείξεις αφορούσαν αποκλειστικά το προηγούμενο φορολογικό έτος , ενώ δεν υπάρχει αναφορά για το τρέχον φορολογικό έτος 2015.
Υποθέτουμε λοιπόν ότι για το 2015 δεν απαιτούνται αποδείξεις ?
Η έκπτωση λοιπόν των 2.100 ευρώ ή των μικρότερων ποσών ανάλογα με το εισόδημα , θα υπάρχει χωρίς τις περιβόητες αποδείξεις ?
Η αναφορά μας γίνεται με βάση το γράμμα του Νόμου και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουμε άποψη ή δεν μεταφέρουμε πληροφορίες…
Σημειώνουμε δε ότι ο Αν.Υπουργός Οικονομικών κ.Τρ.Αλεξιάδης στην ομιλία του σε Ημερίδα του Οικονομικού Επιμελητηρίου στις 05/12 περιέγραψε τις δέκα παρεμβάσεις στα φορολογικά, που ετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο , οι οποίες είναι οι παρακάτω όπως δημοσιεύθηκαν στο site http://www.oe-e.gr/ του Οικονομικού Επιμελητηρίου :
1. Μέχρι την επόμενη εβδομάδα, θα έρθει στη Βουλή το νομοσχέδιο για την εθελοντική δήλωση μαύρου χρήματος από καταθέσεις. “Θα υπάρχει ισορροπία για να εξυπηρετεί και την αποτελεσματικότητα και την εισπραξιμότητα του μέτρου”.
2. Περιουσιολόγιο. Μέσα στο Δεκέμβριο και αμέσως μετά τις φορολογικές δηλώσεις και μέσα στη φόρμα του TAXIS, οι πολίτες θα μπουν για να δηλώσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία.
3. Μετά το περιουσιολόγιο, θα υπάρξουν μικρές αλλαγές στη φορολογική κλίμακα για τα εισοδήματα του 2015. “Θέλουμε να τελειώσουμε νωρίς με τις φορολογικές δηλώσεις, για να πάμε μετά στα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ”.
4. Το Φεβρουάριο, θα γίνουν οι παρεμβάσεις για τις ευρύτερες αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος σε φυσικά και νομικά πρόσωπα.
5. Μέτρα για το λαθρεμπόριο καπνού και καυσίμων.
6. Νομοσχέδιο για το φόρο, που θα αντικαταστήσει ΕΝΦΙΑ, και ο οποίος θα είναι “πιο δίκαιος και πιο λογικός, αλλά πάντα με τον ίδιο στόχο στα έσοδα”.
7. Η νέα μορφή της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
8. Η ψηφιακή εφορία, με επέκταση ηλεκτρονικών συναλλαγών, ώστε οι εφορίες να είναι πλέον κλειστές για το κοινό και ο πολίτης να εξυπηρετείται μέσω τηλεφωνικού κέντρου, του διαδικτύου ή του λογιστή του.
9. Καθιέρωση των αγοραίων τιμών αντί των αντικειμενικών για τον υπολογισμό των φόρων στα ακίνητα.
10. Συμβούλιο φορολογικής πολιτικής για αποτελεσματικό διάλογο, όπου ο ίδιος έχει προτείνει την προεδρία να έχει το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι δεν υπήρξε κάποια ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα που θίγουμε , οπότε αναμένουμε τις σχετικές διευκρινήσεις ή αποφάσεις.
Διευκρινίζουμε και πάλι ότι το θέμα των αποδείξεων (της συλλογής τους ή μη) αφορά Μισθωτούς & Συνταξιούχους ή φορολογούμενους συνολικά που αναμένεται να φορολογηθούν με την Κλίμακα Μισθωτών & Συνταξιούχων και με το Άρθρο 15 ΚΦΕ Ν.4172/13 , όπως ισχύει σήμερα.