Εικόνα μαρασμού εξακολουθεί να εμφανίζει ο τζίρος του λιανικού εμπορίου, ο οποίος τον περασμένο Δεκέμβριο σημείωσε, σε ετήσια βάση, νέα μείωση κατά 6,1% σε αποπληθωρισμένες τιμές και 6,7% σε τρέχουσες. Χαρακτηριστικό της αναδουλειάς που επικρατεί στο σύνολο σχεδόν της αγοράς είναι ότι σε κανέναν κλάδο του λιανικού εμπορίου δεν εμφανίζεται αύξηση πωλήσεων!
Ακόμη και αυτός ο πλέον ανελαστικός κλάδος των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων παρουσιάζει μειωμένο τζίρο κατά 9%. Πέραν των υπόλοιπων γενικότερων συνεπειών στην ελληνική οικονομία, η μείωση του τζίρου στο λιανικό εμπόριο οδηγεί και σε μείζονες αλλαγές στην καθημερινότητα των εμπορικών κέντρων. Ηδη, στα περισσότερα από αυτά καταγράφονται μειώσεις ενοικίων, μη καταβολή κοινοχρήστων και αύξηση των… διαθέσιμων καταστημάτων. Αντίστοιχη εικόνα προέρχεται και από την πορεία των χειμερινών εκπτώσεων, όπου παρατηρήθηκε πτώση του τζίρου κατά 19% Αναλυτικότερα:
Μείωση 6,1% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον περασμένο Δεκέμβριο, ενώ σε μέσα επίπεδα το 2013 καταγράφηκε πτώση κατά 8,1%.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), τον περασμένο Δεκέμβριο υπήρξε πτώση του τζίρου στο σύνολο σχεδόν των κατηγοριών των καταστημάτων, με εξαίρεση αυτές που ευνοούνται από την εποχικότητα (π.χ. τρόφιμα- ποτά, δώρα). Στον αντίποδα, λόγω των προεκπτώσεων του Νοεμβρίου, οι πωλήσεις σε ένδυση και υπόδηση μειώθηκαν τον Δεκέμβριο.
Ειδικότερα, η ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψε μειώσεις του όγκου των πωλήσεων σε: φαρμακευτικά- καλλυντικά (11,3%), μεγάλα καταστήματα τροφίμων (9,2%), πολυκαταστήματα (6,9%), έπιπλα- ηλεκτρικά είδη- οικιακό εξοπλισµό (6,5%), ένδυση – υπόδηση (3,5%) και καύσιµα και λιπαντικά αυτοκινήτων (2,2%). Αντίθετα, αυξήθηκε ο τζίρος σε τρόφιµα – ποτά- καπνό (8,3%) και σε βιβλία – χαρτικά- λοιπά είδη δώρων κ.ά. (1%).
Συγκεκριμένα, από την ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώθηκαν τα εξής:
Ο δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιµές), µε τα καύσιµα, στο λιανικό εμπόριο της χώρας σημείωσε μείωση 6,1% τον Δεκέμβριο 2013, σε σύγκριση µε τον δείκτη του Δεκεμβρίου 2012, έναντι μείωσης 8,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2012 προς το 2011.
Ενώ, ο δείκτης κύκλου εργασιών (σε τρέχουσες τιµές), µε τα καύσιµα, σημείωσε μείωση 6,7% τον Δεκέμβριο 2013, σε σύγκριση µε τον δείκτη του Δεκεμβρίου 2012, έναντι μείωσης 7,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2012 προς το 2011.
ΠΕΣΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
Πτώση του τζίρου κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων (που έληξαν χθες) κατά 19%, διαπιστώνει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ τα αποτελέσματα μπορεί να είναι βελτιωμένα σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνα για την περυσινή περίοδο (ο τζίρος στις εκπτώσεις του 2013 κατά την ΕΣΕΕ μειώθηκε κατά 32% σε σχέση με το 2012), «σε καμία όμως περίπτωση δεν πρέπει να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις για την πραγματικά επικρατούσα κατάσταση της ελληνικής αγοράς».
Νωρίτερα, ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθηνών ανακοίνωσε αντίστοιχη έρευνα σύμφωνα με την οποία οι πωλήσεις του 36% των εμπορικών επιχειρήσεων στο κέντρο της Αθήνας (που πήγε καλύτερα από τις περιφερειακές αγορές) κινήθηκαν καλύτερα από το 2013, του 40% χειρότερα και του 24% στα ίδια επίπεδα.
Η ΕΣΕΕ παρουσιάζει δυσμενέστερη εικόνα επισημαίνοντας ότι:
– Το 84,7% των ερωτώμενων δηλώνει ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, ενώ όσον αφορά στην εμπορική κίνηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, το 41,3% δηλώνει πτώση της τάξης του 11
– 20%, το 25,4% μείωση πωλήσεων 21% – 30%, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό της τάξεως του 9,5% που δηλώνει πως η πτωτική τάση του τζίρου τους ξεπέρασε το 40%.
– Η μεγάλη πλειονότητα των ερωτηθέντων (83,7%) αποτύπωσε μικρή ή ανύπαρκτη θετική επίδραση που επέφερε το άνοιγμα των καταστημάτων την 1η Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων, στη τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης. Αντίθετα στο κέντρο της Αθήνας το 56% των ερωτηθέντων δηλώνει αρκετά έως και πάρα πολύ ικανοποιημένο από την αγοραστική κίνηση της Κυριακής.
Τα βασικά συμπεράσματα από την έρευνα σύμφωνα με την ΕΣΕΕ είναι:
• Μεγάλα ποσοστά έκπτωσης που έφτασαν και το 80%. Επίσης, υπήρξαν ταμπέλες με τίτλους «τώρα ακόμη πιο φθηνά» και «Δεύτερες εκπτώσεις».
• Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας παρατηρήθηκαν σχετικά θετικά αποτελέσματα καταναλωτικής κίνησης.
• Κόπωση του καταναλωτή λόγω της διάρκειας των εκπτώσεων με αποτέλεσμα την εξανέμιση του ενδιαφέροντός του.
• Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων παραμένει η πιο θετική περίοδος μέσα στις εκπτώσεις.
Η μεγαλύτερη πτώση τζίρου (πάνω από 41 %) σύμφωνα με τους κατά τόπους εμπορικούς συλλόγους καταγράφεται σε Φλώρινα, Στυλίδα, Λιβαδειά, Καρπενήσι, Αρτα. Πτώση από 31 ως 40 % δηλώνουν οι Σύλλογοι Ηγουμενίτσας, Αιγιαλείας, Θήβας και Νάουσας. Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι ήταν ο τζίρος στη Γλυφάδα, στο Π. Φάληρο και τα Ιωάννινα.
Αναδημοσίευση από http://www.kerdos.gr/