Δύο προϋπολογισμοί το δημόσιο χρέος της χώρας, το οποίο διαμορφώθηκε στα 320,4 δισ. ευρώ ή στο 175,1% του ΑΕΠ φέτος τον Μάρτιο από 321,4 δισ. ευρώ που ήταν στο τέλος του 2013. Μέσα σε ένα τρίμηνο το χρέος μειώθηκε κατά 1 δισ. ευρώ.
Μια τέτοια ελάφρυνση μόνο ως αστείο μπορεί να εκληφθεί, όταν πριν από δύο χρόνια ακριβώς, τον Μάρτιο του 2012, με το PSI διαγράφηκε χρέος ύψους 106 δισ. ευρώ. Παρά τη μεγαλύτερη αναδιάρθρωση χρέους που συνέβη ποτέ σε παγκόσμιο επίπεδο, το ελληνικό μέγεθος παρέμεινε στο… ύψος του εξαιτίας των νέων δανείων που πήρε η Αθήνα από την τρόικα. Αυτά ανέρχονται σε 211,8 δισ. ευρώ μέχρι και τον Μάρτιο του 2014.
Συζητήσεις στο παρασκήνιο
Το «κούρεμα» των ελληνικών ομολόγων, όπως και το πρόγραμμα της επαναγοράς δεν κατάφεραν να ανακόψουν τη δυναμική του χρέους, με την ελληνική πλευρά να αναζητεί και πάλι το «μαγικό ραβδί» το οποίο θα λυτρώσει τα νοικοκυριά από το πρόσθετο βάρος που η ίδια δημιούργησε. Οι συζητήσεις για τη νέα ελάφρυνση του χρέους θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο μαζί με τα υπόλοιπα θέματα που θα βάλουν εκείνη την περίοδο οι δανειστές στην «ατζέντα» (νέο δάνειο, δημοσιονομικό και χρηματοδοτικό «κενό» κ. ά.). Στο παρασκήνιο όμως αυτές οι συζητήσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, με το ΔΝΤ να υποστηρίζει πως χωρίς νέο «κούρεμα» δεν υπάρχει λύση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προωθεί το σχέδιο της επιμήκυνσης έως και 50 χρόνια (από 30 που είναι σήμερα)του χρόνου αποπληρωμής των δανείων που έχει λάβει η Ελλάδα από τον μηχανισμό στήριξης.
Με ενδιαφέρον αναμένεται η νέα έκθεση του ΔΝΤ που θα παρουσιαστεί στις 30 Μαΐου και θα εστιάζει σε αυτό το θέμα. Η αίσθηση που αφήνουν δηλώσεις στελεχών του διεθνούς οργανισμού καθώς και πληροφορίες από το περιεχόμενο της έκθεσης δείχνουν πως το ΔΝΤ θα στηρίξει εκ νέου το σενάριο «κουρέματος» του ελληνικού χρέους, εκτιμώντας πως η επιμήκυνση της διάρκειας των δανείων της ευρωζώνης και του EFSF και η νέα μείωση των επιτοκίων που προτείνει η γερμανική πλευρά δεν λύνουν το πρόβλημα της βιωσιμότητας. Η μείωση των επιτοκίων θα έχει έμμεση επίδραση στο ύψος του χρέους, αφού θα μειώνει τις ετήσιες ανάγκες αναχρηματοδότησης. Η μείωση, σύμφωνα με το Ταμείο, δεν θα είναι θεαματική, αφού το μέγιστο ετήσιο όφελος θα είναι της τάξης των 300-500 εκατ. ευρώ, ανάλογα με την κατηγορία των δανείων στα οποία θα μειωθούν τα επιτόκια.
Σε ό,τι αφορά την επιμήκυνση των δανείων, η επιλογή αυτή αφενός θα μεταφέρει σε βάθος 50 ετών τα χρεολύσια περιορίζοντας τις ετήσιες ανάγκες αναχρηματοδότησης, αφετέρου θα διατηρήσει το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ στα επίπεδα του 175%, που θα αποτελεί ένα σημείο αναφοράς για τις αγορές.
Ασήκωτος λογαριασμός
Να σημειωθεί ότι το 2014 είναι έτος ιδιαίτερα φορτωμένο για τον προϋπολογισμό, καθώς θα πρέπει να πληρωθούν χρεολύσια 24,9 δισ. ευρώ που μαζί με τους τόκους των 6,026 δισ. ευρώ δημιουργούν ένα «λογαριασμό» 30 δισ. ευρώ για τους Ελληνες (βλέπε πίνακα για τα υπόλοιπα έτη).
Σημειώνεται πως μέχρι και το 2020 η χώρα θα πρέπει να εξοφλήσει υποχρεώσεις συνολικού ύψους 86,2 δισ. ευρώ. Από το 2021 ξεκινούν οι αποπληρωμές των δανείων που έχει λάβει η Ελλάδα από την ευρωζώνη και μέχρι το 2050 θα πρέπει να έχει εξοφλήσει 232,8 δισ. ευρώ. Από τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους προκύπτει πως το υφιστάμενο ύψος εγγυήσεων του ελληνικού Δημοσίου στα τέλη Μαρτίου 2014 ήταν στα 17,7 δισ. ευρώ, από 17,88 δισ. ευρώ στα τέλη του 2013. Ομοίως τα ταμειακά διαθέσιμα ήταν στα τέλη Μαρτίου 2014 στα 1,93 δισ. ευρώ, από 4 δισ. ευρώ στο τέλος του 2013.
Του Μάριου Χριστοδούλου
Αναδημοσίευση από http://www.efsyn.gr/